Gå til innhold
Arkivverket

[#39709] Christiania, slektsnavnet Gines / Gienes


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hvor / hvem kan slektsnavnet Gines / Gienes stamme fra ?Mette Larsdatter Gines døpt 29/4 1744 i Vår Frelsers kirke i Christiania, datter av Lars Hansen Gines og Anna Simonsdatr.Dahl.Fadderne var Sille Olsdtr. Brønøen, Marthe Olsdtr. Brønøen, Hans Svendsen Gienes og Isaach Hendrichsen Been.Mette ble gift med Hendrich Rudolph Ruhe, som trolig var fra Tyskland. ( I skifte etter ham var det en bunt tyske bøker )Mette hadde mulig søsken, men har ikke fått sett etter det.Noen som kjenner til denne slekten ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mette var barnebarn av sadelmaker Hans Svendsen som var såvidt jeg vet den første som brukte Gines-navnet i Christiania. Mettes far var sønn (og første barn) av nevnte sadelmaker i dennes første ekteskap med Mette Larsdatter. Hun hadde forøvrig søsken, faren døde allerede i 1747 og ble gravlagt 5. mai på Byens Kirkegaard ( døpt 12.09.1705 i Vor Frelsers Kirke i Christiania ).Gines-navnets opprinnelse vet jeg ikke noe sikkert om, jeg har sett det i København 100 år tidligere og skal da visstnok ha engelsk opprinnelse.Ruhes skifte, hvor/når var det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Mange takk Geir !Jeg har ikke skifte her nå, kopi blir sendt meg i posten. Pr. telefon fikk jeg opplyst at skifte skulle være på 10 A-3 sider.Holtzførster Hendrich Rudolph Ruhe f.ca 1728 død 17/10 1788 Tune, Østfold.Mette Larsdatter Gines døde 6/7 1791 Tune.Mette fikk 5/12 1788 Kgl.Bevilling til å sitte i uskiftet bo. Skifte etter Mette i Tune ? 1791. Her er nevnt bla. 1 bundt tyske bøker, Hesselbergs juridiske, sjakkbrett osv.De hadde 2 døtre : Anna Henrika f. 1767 i Tune gift med Svend Olsen Nordby i Spydeberg.Else Cathrina f. 1774 i Tune, død 14/8 1799 i Kristiania hos De Seue som husbestyrinne.Tar med fadderne til døtrene : Madame Fahne, Jomfru Widersheim, Jens Zigler, sogneprest Elieson, Mons. Fahne, Else Cathrina sogneprest Eliesons hustru, Jomfru Sophia Stianger, Rådmand i Fredrikstad Hans Schiermand, kjøpmand Jacob Schioldborg ibid, Mons.Coudal, fullm. hos mons.Schioldborg.Kan evt.komme tilbake til skiftet når jeg mottar det.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk, da vet jeg med sikkerhet hvem 'Jomfru Ruhe' som begraves 17.08.1799 ved Slottskirken var, selv om alderen antydet at det var nettopp Else Cathrina. (Jeg kjente bare de to du nevner, men visste ikke med sikkerhet at det var enenste barn til Ruhe). Om Ruhe var tysk, så tror jeg uansett han var i København før han kom hit til landet.Ja, jeg er interessert i enkelte opplysninger i skiftet, så det ville være fint om du kunne 'løfte' denne etterlysningen når du har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rita Hole

Jeg har nå mottatt skifte fra Riksarkivet, men desverre var det uleselig fordi det var kopiert på A-4 mellom boksidene, INGEN hele avsnitt ?! ( Jeg prøver på nytt.)Ang. Ruhe så tror jeg det er han som er nevnt på Invandrerarkivet : Kgl. reisegodtgjørelse for 7 holsførstere fra Werningerode til Norge 1761... : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.