Gå til innhold
Arkivverket

[#39710] Serkve Persen 1702 -1762, Bråtå i Skjåk, Oppland


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hehe, nå er eg 'uppalen' på Synstnes i Lom, så eg er nok ikkje meir kjend i Reppen enn deg :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei gutter, får jeg være med i debatten :-DSkjønner at det er to lokalkjente i Lom og Skjåk som jeg har med å gjøre her, kjempeflott for jeg finnes ikke kjent i dette distriktet. Datt litt ut ei stund, har sittet ute i go’været å prøvde å lese mer i disse bygdebøkene for Skjåk, for å finne noe mer om Serkve og Tore Johannessen, men intet nytt funnet. Mulig disse bygdebøkene fra Skjåk er bra for en som er lokalkjent, men for en stakkars nordlending er det ikke akkurat lettlest stoff. Har pløyd igjennom utallige slekts- og bygdebøker fra ulike deler av landet, men ingen har vært s-å-å ufattelig tunglest som disse. Hva betyr f. eks. ”dei låg i træda oppe ved morkafella, langs grovafara” Blir liksom ikke klok på om dette er nynorsk eller skjåkdialekt og aller minst skjønner jeg hva det betyr. Kan dere oversette?Jeg har dessverre aldri kjørt Rv 15 så jeg aner ikke hvor alle disse stedene dere nevner er, men ser på kartet at Bråtådalen er i nåværende Skjåk, og Øvre Runningen lå i Bøverdalen i Lom. Både Serqve Ollsen og Serqve Lauritsen som er nevnt i ft. 1664 på gården Øffre Runningen, kan jo begge være mulige kandidater som en av Serqve Persen’s bestefedre, siden han ble født i 1702 iflg ætteboka. Selv om det er en viss avstand mellom disse dalene (etter det jeg kan se på kartet) så er det jo ikke utenkelig at Serqve opprinnelig kom fra Bøverdalen. Det var jo mange som reiste mellom disse kommunene før i tiden også. For ikke å snakke om alle som dro til Amerika og ”lille Amerika” = Steigen i Nordland. (men det var kanskje mest på 1800 tallet) Skjønner at det er ikke flere kilder å låne på bibilioteket for å komme nærmere Serqve’s opphav, men hva med Tore (sine forfedre) som kom fra Prestenga under Hosar ? Siden jeg nå har dere lokalkjente gutter på ”tråden” kan dere være så snill å hjelpe meg på tema 38737 siden jeg ikke kommer videre med de folka ?Mvh Hill-Gunn (som stikker ut ei lita stund for å nyte sola igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Heihei!Oj, det var jo ei vanskeleg setning å omsetje...med fare for feil, så freistar eg (det er bra at det er fleire 'norddøler' her, som kan korrigere): 1. 'træda' er fleirtal av eit træde, nynorskordboka: 'inngjerda jordstykke; særl: inngjerding for fe; kve, trø' eller 'brakkmark'. Eg reknar iallfall med at Hosar meiner fleirtal av træde her... 2. 'morkafella', er eg ikkje sikker på - og det skulle eg kanskje ha vore, sidan dette ser ut til å vere eit 'nynorskisert' skjåkord... Hadde det vore 'morkahafella', så kunne eg ha skjønt det, menmen... 3. 'grovafara' er det same som 'bekkefara'. Sidan eg ikkje klarte 'morkafella', så vert det vel kanskje vanskeleg å sjå samanhengen, vonar nokon annan kan taka denne ;-)Du fann ikkje noko om Prestenge i bøkene til Hosar? Eg driv sjølv å les litt i 'Lom og Skjaak' av Ivar Kleiven, og der står det mykje om ymse skjåkverar og lomverar - men eg har ikkje sett noko om Prestenga eller Kvernroen enno (eg er eigentleg på leit etter noko til eiga forsking, så eg 'skumles', så du burde kanskje låne denne boka sjølv, om ikkje andre her er så godt kjende med verket, at dei kan fortelje oss om det står noko der om det du lurer på eller ikkje...Elles er det fleire artiklar i Årbok for Gudbrandsdalen som omhandlar Skjåk, men der har Kai oversikt, så om det er noko anna om Tore Prestenga eller hans ætt, så veit nok Kai det ;-)Kyrkjebøker eller folketeljingar er vel kanskje ikkje til noko særleg hjelp i ditt høve her, for det ligg som sagt i gråsona til dei store kjeldene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Hill Gunn, her er løsningen på dialektutfordringene dine [url="http://www.pysje-med-alt.com/dialekt.htm>http://www.pysje-med-alt.com/dialekt.htm. (Er det ikke omtrent sånn folk snakker i Beiarn da? Det påstår i hvert fall folk fra Gildeskål:=)Jeg finner ikke mer i ætteboka om hvor Serkve og Anne kom fra. Heller ikke her fant jeg noen ledetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hehe! Pysje-med-alt-gutane frå Otta har retteleg samla mykje, men langt i frå alt ;-)Takk for at du la fram den linken til konfirmantane, denne har eg gløymd å nytte meg av i lang tid - den har berre gått i gløymeboka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Næ ke artig dåkker e, å e så trud’de at gluntæ i frå Lom å Skjåk va så sæmåt å alvåle. Ke gali kain ein iktji ta…. Sjer at vi kjæm nok iktji stor længer bakåver m hain Serqve, så e trur e avslutjæ dettæ her tema’e, å lætt hain Serqve få kvil i fre oppi Bråtådal’n.E takkæ no så mykji før hjålpe, opplysningan og lænkån frå dåkker bægge.Overlater til deg Torgeir (som er kjent med div. Nordlandsdialekter) å oversette til Atle;-)Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

HEHE! Nei, eg går på skule i Trondheim i lag med nordlendingar, så eg treng inga oversetjing - dessutan var det nokså likt trøndsk, om du likar å høyre det eller ikkje ;-)E håpa nå nest'n at du 'kjø hadde teinkt på å gråvvå'n uppat mæ da, så dæ æ nå bra 'n fæ liggje i fre! Nei, åss æ nok ikkje like alvårlege støtt - så dær tok du skammele feil :-PMen leigg nå ikkje beill'n dau da! Dø keinn nok kåmmå någgå ettekårt, 'n væit æillder! Kanshe dø finnst någgå upplysinga i någgå shiftesdokumænt tå någgå slagje, ska æillder si æillder veit'u!E kunne ikkje ågå me fårr å tå att mæ såmmå mynt, kæinn fårrå æin fan ti me mæ - nå har du nok någgå bryne de på ei stond Hill-Gunn!Go'natt frå Risvøyllåm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Å, vi skjønner nok hva dere 'sier' noen av oss andre også, selv om vi ikke er nordlendinger eller gudbrandsdøler (men jeg har en oldefar fra Gausdal ;-) )!Jeg vet ikke om dere har gjort dere kjent med bokverket 'Norge i 1743' som foreløpig har kommet ut med tre bind, med innberetninger som svar på 43 spørsmål fra Danske Kanselli. Det er artig lesning. I bind 2, som tar for seg Akershus stift, Hedmark og Oppland, skriver sogneprest Joakim A. Pihl i Gausdal om enkelte ord på dansk og deres tilsvarende ord fra h.h.v. 'Gusdal' og 'I Nørdre Gulbrandsdalen'. Det er store forskjeller på ordene han har valgt seg ut, som nok viser at dialekten i nord- og sørdalen var temmelig ulik:Noen eksempler, først på Gausdalsdialekt, så det tilsvarende ordet fra nord i dalen:e skei - ein sponeit førreklæ - ei fyrriflysseein tallek - ein boliskenspand - embærsodd - spaat reje op e seng - at giærra pum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hehe - bra du shøna dø ;-)Det meste av dette ligg så langt attende i tid diverre, at det ikkje er nytta lenger i dag, berre æmbar er det som har halde seg... Då nytta nesten utelukka om grautspann. Kanskje litt synd, men den vegen går diverre dialektane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ordet 'ember' brukte de forresten så langt sør som på Jevnaker, i hvert fall. Jeg har funnet det i skifter på sl. av 1700- beg. av 1800-t. Samtidig brukte de betegnelsen 'spand', så det er godt mulig at man også her brukte ordet 'ember' spesielt om grøtspann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

E skjønnæ e å ;-D Det var nå godt å se at du Atle skjønte spøken i mitt innlegg, og ikke tok det ille opp. (Og ikke minst at du klarte å hive ut denne karen med horn i panna som stakk innom på natta, og prøvde å friste deg til å bruke et enda verre språk enn det du til vanlig ”tålår” ;-) Jeg liker trøndere godt jeg, de er trivelige og har en hærlig form for humor. Kommer selv fra helt sør i Nordland, så det er vel en blanding av nordtrønder og nordlending i dialekten.Ellers ble meldingen din Atle, tydet og oppfattet ganske raskt uten hjelp fra translatør ;-)Jeg sier selvsagt ikke nei takk til å flere opplysninger om Serkve. Har kartlagt det meste av slekten fra Gudbrandsdalen ved hjelp av Ættebok og bygdebøker fra område, (+ mange utrolig hjelpsomme og hyggelige mennesker her på DA) men noen som bl.a. denne Serkve og Tore fra Bråtå er det umulig å finne forfedrene til. Det jeg mente med å avslutte temaet er at, jeg vet ikke flere steder å lete, og vår lokale bibliotekar begynner visst å bli ganske lei av alle disse pappeskene med bøker som jeg bestiller fra området.Men, er det noen som har noe å bidra med når det gjelder Serkve og Tore i Bråtå, er jeg meget takknemlig for opplysningene.Klem fra Hill-Gunn til alle gode hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hehe, jau - ironi er noko som er velutvikla her, kanskje vel mykje...vi nyttar det nok meir enn det som er vanleg 'uttate'.Svært at døkk æille samen shøna døl - dæ såmm e trudde va vanskele å shøne får uttabygdes fålk ;-) Så feil kæinn 'n tå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Du Hill Gunn, for noen år siden var jeg medlem i en forening i Bodø hvor det var et annet medlem, som etter at jeg hadde sagt litt om slektsforskning og fortalt at jeg kom fra Skjåk, kom bort til meg og lurte på slekta si fra Lom eller Skjåk. Jeg hjalp henne litt (på rett vei, dvs. til Skjåk, for hun trodde først, som dessverre så mange, at slekta kom fra Lom), og det forekommer meg at hun var en av etterkommerene til Ole Halvorsen, som flyttet til Kvanndalsvoll i Steigen (ikke i Lom!). Ringer det noen bjeller? Mener hun var optiker(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Kanskje berre ein digresjon, iallefall lite å leite etter, men Serkve-namnet førekjem på Sveine (Lom) i 1662, der ein Ola Serkveson bøter 9 ort for å ha fått barn 'for tidleg' med Kirsten Audunsdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nei, Torgeir her ringer ingen bjeller, men Ole Halvorsen som kom til Kvandal i Steigen er også årsaken til mitt søk i Gudbrandsdalen.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Da foreslår jeg at du tar kontakt med innehaveren av K. Hansen Optik i Bodø, da det var hans mor jeg hjalp. Hun er direkte etterkommer av Ole Halvorsen. Ole m/fam. flyttet fra en plass som hette Hellflaten, rett nedenfor der jeg har gård. Rester av husa står der ennå. Lykke til!Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei TorgeirJeg tviler på at herr- og fru Hansen har funnet ut noe mer om forfedrene til Serkve, enn det du og Atle (som er lokalkjent og har store kunnskaper om Skjåk og Lom) har klart å finne. Men takk for rådet likevel :-)Beklager visst jeg har ordlagt meg slik at dere tror at det er jeg som er etterkommer av Ole og Serkve, det er nok mine barn som har dølablod i årene. Artig at du Torgeir er nabo til Hellflaten, og at restene ennå finns. Håper du har kaffe på kanna og kan være guide, visst mine barn skulle stikke innom en gang for å beskue sine forfedres tufter ;-))Nå tror jeg at jeg lar hedersmannen Serkve fra Bråtå få hvile i fred sammen med hemmeligheten om sitt opphav. Tusen takk til deg Torgeir, Atle og alle andre for hjelpen. Håper dere trør til å hjelper meg igjen, siden jeg har noen flere av forfedrene til Ole og hans kone, som jeg har problemer med å finne opphavet til i Skjåk og Lom. Skal komme tilbake til disse senere under nytt tema.Hei så lenge.:-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Er i Skjåk i august; guider med glede.Jeg vet ikke om det er Oles familie som er omtalt i artikkelen i vedlagte link. Der omtales i hvert fall en familie fra Skjåk som flyttet til Steigen. Artikkelen anbefales for alle som er interesserte i utvandringen fra Lom og Skjåk til USA og andre steder i Norge. Den inneholder et vell av fakta - og fine bilder.[url="http://www.lomogskjaak.sparebank1.no/weblink/felles/wlobjekter.nsf/viewunid/2E237D78F44F3DC1C12570190041E8CD/$file/temadel2004.pdf>LenkeArtikkelen kan ses i sammenheng med Lenke (Utflytte frå Skjåk) og Lenke (Utvandring frå Skjåk til Amerika). Utflytte frå Lom http://www.snohetta.no/Lom/Lom_USA_1854-1883.html og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nyttige lenkar, Torgeir! :-)Eg kom over fleire frå Prestenget (Prestengen?) i Ætteboka no; sjå Godtland, der er fyrste mannen, Peder Syverson, f. fyrste tiåra av 1700-talet, g. 31.10.1754 med Anne Rasmusdtr., f. 1730.Ingen av namna var noko som peikte på slektsskap til Tore Johannesson, men-men :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai M Kveum

Ivar Kleiven har i boka 'Lom og Skjåk' en historie om Braataa-grende. Sitat: I desse skogdrivten paa Loms-morkom va de med sume arbei`skare fraa Dovre, og nogre `taa døm tykte de skulde vore lugum rudjingsjor` i solsi`om neste i Braataa-dale....... I 1733 fekk døm lovna`paa aa bygsle kvar sit bruk 4 `taa Døvrom,... Kanskje Dovre er rette plassen å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Jaudå, men var det ikkje i denne teksta spesifisert kvar Serkve var frå? Eller blandar eg dette no saman med ein artikkel i Årbok for Gudbrandsdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.