Gå til innhold
Arkivverket

[#39711] Foreldre til Anne Kristoffersdtr. 1783 - 1864, Åfjord i Sør-Trøndelag


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Søker foreldre til Anne Kristoffersdtr. født. ca 1783 død 30.07.1864 Åfjord i Sør-Trøndelag, gift med Jens Larsen (1792 – 1869) sønn til Lars Hansen og Ingeborg Pedersdtr. Mo i Åfjord. Noen som har mer opplysninger om Anne sine forfedre?mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Den eneste som passer som er i trøndelag i FT 1801 er denne piken som er i tjeneste på Valset i Buvika sokn, Bynesset prgLenke. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei RuneDet er nok flere enn bare en Anne Christophersdtr. i Trøndelag under ft. i 1801 som er født ca 1783. Det er 2 i Hevne, 1 på Hitra og 1 på Strinden i S-Tr.lag, i tillegg er det 2 i Ytterøy, 1 i Stjørdal og 1 i Stod i N-Tr.lag. Alle så nær som en av de er i tjeneste, og dermed blir det ganske umulig å si hvem av de som er min salige tipptippoldemor, men takk for at du prøvde å hjelpe. Hvor er/var Hevne prestegjeld forresten ?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Bind II av H.K. Hansens Åfjord og Jøssund Gårdshistorie gir heller ingen svar på spørsmålet om hvor Anne Kristoffersd. kom fra eller hvem hennes far var, med hun giftet seg med Jens Larsen 22. okt. 1821 - kanskje finnes det flere opplysninger i kirkeboka ? Hemne (Hevne)ligger også i Sør-Trøndelag.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Ja, her har det nok gått litt for fort. Her har jeg søkt med 'stof', men selvsagt skulle jeg ha søkt uten f-en, beklager. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Vel, lenken fungerte ikke slik jeg ønsket... I FT 1801 for Hevne på Magerøyen finner vi Ane Christophersd, 21 år, ugift, hennes mor Gjertrue Adzarsdtr. er gift for 2. gang med Ole Hendrichsen som i 1801 er husmann på en plass kalt Røstøyen. Gjertru ble 1. gang g.m Christopher Jonsen Røstøy f. 1721, d. 1786. Ane Christophersdatter ble gift 1803 i Hemne med Paul Olsen Taftøy f. 1775. Hun som er i tjeneste på Taftøyan i Hemne i 1801 ble gift i 1807 med Peder Hansen Stavnes. Hennes foreldre er kårfolka på Taftøyan, Christopher Olsen og Eli Larsdatter. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Joar Jensen

Vet ikke om dette hjelper. Det finnes i FT for 1801 en Christoffer i Åfjord som kan passe med alderen til hennes far. Han har flere barn i samme alder. Han er å finne på gården 'Marken Sørre' Finner du han i noen bygdebok kan han sjekkes opp.Mvh Per Joar Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Jøss, her var det mange hjelpsomme mennesker, tusen takk til Aud, Rune og Per for hjelpen.Jeg begynner faktisk å tro at jeg er på feil kurs nå, ettersom du Aud (4) sier at det i gårdshistorieboka står at de ble gift 22/11 1821 og jeg har fått opplyst at de ble gift 22/11 1815 Så Aud kan du være så snill å se etter hvor mange barn Jens og Anne fikk, og om de hadde en datter ved navn Maria? Viss ikke, er det feil Anne jeg leter etter.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei, jeg har ikke Åfjordboka her nå, men jeg mener å huske at da jeg leste om denne familien for noen dager siden, så sto det at Jens Larsen og Ane Christoffersdatter ble gift i 1815. De var husmannsfolk på plassen Enlia under Mo i Aa og i FT 1865 er enkemann Jens Larsen på denne plassenLenke. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Rune, du er virkelig hjelpsom (takk og takk:-)Jeg håper du har rett i at de ble gift i 1815, ellers er det feil familie jeg leter etter. Hvis de ikke hadde en datter ved navn Maria født i 1816 er jeg muligens på feil spor. Håper noen kan være så snill å se etter i Åfjordboka / Åfjord og Jøssund gårdshistorie om dette stemmer:-)Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- beklager så mye; jeg skrev feil årstall for giftemålet. Den korrekte dato/år er (iflg H.K. Hansen) 22. oktober 1815 ! (årstallet for når Jens tok over Einlia er 'seinest fra 1821 må Jens ha overtatt plassen som han hadde ennu i 1865 og kanskje helt til sin død 7. august 1869. Hans kone døde 30. juli 1864.'Her er barna til Anne og Jens: '1. Lorentse Katrine, f. 22. nov. 1819 - d. 11. des. 1824 2. Lorents Peter, f. 25. juni 1822, må være død snart. 3. Anne Martha, d. 5. febr. 1824, 7 uker gammel 4. Dødfødt gutt 1824 5. Lorents Peter, f. 9. april 1826, konf. 1842, gift 6. juli 1851 med pike Sofie Jensd. f. 10. januar 1830, konf. 1845, datter av innerst Jens Pedersen Bye og kone Marie Larsd. De bodde i lengre tid som innerster hos hans far, hvis etterfølger Lorents ble.'mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tusen takk til alle gode hjelpere.Siden denne Jens og Anne ikke hadde en datter ved navn Maria Jensdtr. f 1816 er de opplysningene jeg har fått om hennes foreldre feil. At faren het Jens Larsen er jeg meget sikker på, også at de bodde i Åfjord. Må undersøke nærmere hvorfor det var feil Jens Larsen jeg hadde fått oppgitt som hennes far. Får komme tilbake til denne Maria Jensdtr. i Åfjord senere. Jeg beklager så mye, og trekker herved etterlysningen etter Anne Christophersdtr. fra forumet.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS barn f. Åfjord: Ingeborg Maria dpt. 18/8 1816 Åfjord. Lorentze Catharina 1819, Lorentz Peter 1822 og 1826. Alle disse hadde foreldre med navn Jens Larsen og Anne Christophersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest may olden

Fant dette i Å&J Gårdshistorie:Morkastranden, løpenr. 8 d, 25/7 markl. På dette lille bruk var det hyppig skifte av oppsittere. 1. Kristian Jensen, f. ca. 1813 på Toten, sønn av Jens Larsen, ble 30. oktober 1843 gift med pike Karen Sofie Kristiansd., f. ca. 1811 i «Strøms sogn i Audalen pgd.», datter av Kristian Johannesen. Den 2. mai 1843 hadde Kristian Jensen bygslet plassen Morkastranden av Simen Olsen «for seg og sin kone» mot avgift og arbeid. De fikk en datter, Kristine, f. 13. april 1843, og flyttet nok snart bort. 2. Jens Larsen kjøpte bruket av Simen Olsen ved skjøte av 15. juni 1845 for 10 daler, og 14. oktober 1845 var det skyldsetting. Vi kjenner intet til denne mann, men han var gift. Formentlig var de eldre folk. Det nevnes en Maria Jensd. som ca. 1845 kom fra Sparbu, og det heter at hun var hos sin far på Morkastranden, det kan være en datter. Hun nevnes 27. august 1846 på Morkastranden. 3. Anders Jensen, f. ca. 1811, fikk 5. september 1846 skjøte av Jens Larsen for 30 daler og kår til Jens Larsen «og kone», som ikke nevnes mere, Andersen Jensen var ungkar, og det heter at han allerede i 1874 reiste til Flatanger i Bjørnør. Imidlertid har han vel beholdt Morkastranden noen år ennu.Er dette et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

YES, henne må det være,( at det går an å ha sånn flaks) Har nemlig nå fått vite at Maria Jensdtr. (min tippoldemor) kom fra Sparbu til Åfjord med sin far, men ikke når.”Min Maria” fikk 24/12 1845 datteren Johanna i Åfjord med Johannes Larsen fra Stor-rydden i Sparbu. 31/8 1851 fikk hun i Åfjord, sønnen Johan med Brede Arnt Andersen fra Leksvik. 9/7 1854 ble hun gift med John Pedersen fra Moen (Monsfjell) i Åfjord, de fikk sønnen Petter Olaus i 1856 og Johan Martin i 1860 Hvis disse opplysningene om Maria Jensdtr. stemmer med opplysningene i Å&J gårdshistorie er det rett spor.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Kan her ta med giftemålet til Jon Pedersen og Maria Jensdatter: 9/7 1854 John Pedersen Af Sparboe, Opholdsted:P.t Hulvandet, Alder: 50, Faders navn: Peder Olsen Monsfjeld. Maria Jensdatter, Fødested: Hulvandet, Alder 38, Faders navn: Jens Larsen Markestranden Forlovere: Carl Larsen Møreaunet og Halvor Nielsen Maurvold.Det er ved giftemålet annmerketat brudgommen har forvist attest om konfirmasjon fra 'prost ..... af Følinge af. 12. mai 1844'.Hulvatnet, som er Marias fødested og hennes mann oppholdsted ved giftemålet er i Åfjordboka omtalt under Fleinstad på side 198 men John og Maria er ikke omtalt i boka. Men en Ingeborg Larsdatter er gift på denne plassen og ved vigselen til John og Maria så er en Carl Larsen nevnt som forlover ved deres giftemål i 1854, og Carl og Ingeborg er søsken, kanskje er Marias far, Jens Larsen deres bror?. I bygdeboka kan vi lese på side 193 at Carl og Ingeborgs foreldre, Lars Johansen og kone Karen Karlsdtr. har i tilegg til Carl og Ingeborg 6 barn til, men ingen barn med navn Jens, men dette behøver ikke være bety annet enn at Jens kanskje er født et annet sted.Hulvatnet vet jeg også finnes i Stjørna og når vi ser ved giftemålet at brudgommens far Peder Olsen, har adresse Monsfjeld, så er denne gården også i Stjørna.Dette er fra min side spekulasjoner, men kanskje er dette et spor?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.