Gå til innhold
Arkivverket

[#39713] Foreldre til Ingeborg Iversdtr. Inderøy, Nord-Trøndelag


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Søker opplysninger om foreldre til Ingeborg Iversdtr. Inderøy i Nord-Trøndelag, gift 9/4 1815 med Lars Larsen 1784 – 1837 Røvik i Inderøy. Noen som har opplysninger om foreldrene til Ingeborg ?mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Om vi går ut fra at Ingeborg er født i Inderøy finner jeg bare en aktuell kandidat, nemlig Ingeborg Ivarsdatter født 14.09.1789 (døpt 20.9.). Hennes foreldre er Ivar Torfinsen og Berit Olsdatter, og i FT 1801 finner du familien på Salberg i Inderøy, Ingeborg har da to eldre brødre som bor hjemme. Men dette forutsetter altså at Ingeborg er født i Inderøy, og det er langt fra sikkert at dette er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Ove Jeg vet ikke om hun var fra Inderøy. Får se om jeg kan finne noe mer ved hjelp av dine opplysninger. Hjertelig takk for hjelpen.mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei OveJeg vet ikke om hun var fra Inderøy. Får se om jeg kan finne noe mer ved hjelp av dine opplysninger. Hjertelig takk for hjelpen.mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hallvard Bragstad

Ingeborg Iversdatter, f. 1789, er nok ikke rett kandidat her.Min tipp-tipp-tippooldemor Ingeborg ble i 1809 gift med Jon Tørrisen Ystad, og fikk med ham ialt 12 barn.Jeg skal se om jeg finner hvor 'din' Ingeborg var fra, men rekker nok ikke dette i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Hallvard og takk for at du vil hjelpe meg med denne dama :-)Det eneste jeg vet om Ingeborg er at det er nevnt Refsaas ved gifte. Det samme er nevnt for hennes mann Lars, (som jeg tror var sønn til Lars Larsen og Lisbeth Jonsdtr.) Lars og Ingeborg fikk visst bare en datter (min tippoldemor) Maren Anna Larsdtr. f. 22.12.1816, / d. 21.02.1858 Skåset i Inderøy g.m Peter Andreas Pedersen (f. 01.10.1819 Ingjalplass / d. 03.06.1864 Skåset.) Maren kalte seg Røvikplass ved gifte og Peter kalte seg Fladaasplass ved gifte. Får håpe at disse opplysningene kanskje var til litt hjelp i jakten på Ingeborgs foreldre. Som du skjønner er jeg usikker på Ingeborg sine svigerforeldre også, men en sted måtte jeg nå begynne med disse to:-)Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Hill-GunnHar du funnet Ingeborg død? Tenker da på om du har alderen hennes..Det er ei Ingeborg Anna Ivarsdatter 10 år gammel i 1801 tellinga på Inderøy. Hun bor sammen med sin mor, stefar og halvsøster som husmannsfolk under Sundenæs. Kanskje Hallvard har noe mer om henne? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11729&gardpostnr=106&personpostnr=1634&merk=1634#ovre>LenkeI tillegg finnes det et spor som er verdt å undersøke mer i ei Ingeborg Iversdatter født i Ytterøy prestegjeld (med kirkesogna Ytterøy, Mosvik og Verran - naboprestegjeldet til Inderøy) 20/4-1789 og døpt 26/4-1789 i Mosvik kirke av foreldrene Iver Guldbrandsen Wenniesæther og kona Maria Halvorsdatter fra Ringebu, på side 113 i kirkebok 3 for hele Ytterøy prestegjeld 1756-1816. I 1791 tellinga finnes familien som husmannsfolk under Wennie: Iver Gulbrandsen 50 år, kona Maria på 22 og døttrene Anne Sophia 4 og Lucie 1. Jeg finner kun to barn født/døpt av paret Iver og Maria i kirkeboka: Sophia i 1787 og Ingeborg i 1789 som jeg ikke finner innført som død, mulig da at teller'n har skrevet inn feil navn i tellinga siden jeg heller ikke finner noe mer om ei eventuell Lucia Iversdatter født rundt 1789. Sannsynligvis er det samme Ingeborg Iversdatter som ble konfirmert 15 år gammel 26/8-1804 i Ytterøy kirke, på side 157 i samme bok. Hun bodde da på Melvold i Mosvik, og i 1801 tellinga er hun også registrert som tjener på Melvold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det er jo flere muligheter mht. om Ingeborg var fra Inderøy, hvis man ser på FT1801. Ei er tjenestetjente på en av Verdals-gårdene, 25 år gammel. Verdal er jo omtrent nærmeste nabo til Refsås - kanskje dette kan være et spor?Men for å ødelegge dette sporet selv, finner jeg Ingeborg Iversdatter Verdal, død 36 år gammel i 1813 'syg i 7 Aar efter sin Barselseng'.En Inger Iversdatter, 8 år i 1801, fra Raufloa. Dette er i Salberg anneks-sogn, ganske langt unna Refsås, men likevel mulig. Hun kalles Inger også da hun ble konfirmert - neppe rett person.Den Ingeborg Anna Iversdatter, 10 år i 1801, finner jeg med et uekte barn i 1821 - tvilsomt om dette er den rette Ingeborg.Men i ekteskapet mellom Ingeborg og Lars, var det jo flere barn i bildet:Lornts Larsen Revik, f. 21. sep. 1819. Da het det om foreldrene: 'Legdsfolk af Bondestanden'.Faddere til Lornts var: Berithe Ols D., Hendricha Anders D. Qvam, Inger Mons D. Jølstad, John Olsen Qvam, Mons Hansen Jølstad, Hans Monsen Jølstad,Faddere til Maren Anna: Malena Jens D., Malena Gabriels D. Oxhold, Martha Jacobs D. Jølstad, Gabriel Olsen, Erich Gabrielsen Oxhold, Jacob Pedersen JølstadKan det være en slektsmessig tilknytning til en eller flere av gårdene som fadderne kommer fra - Kvam, Hjulstad, Oxål?Mitt tips er nok at denne Ingeborg ikke var fra Inderøya. Alle de Ingeborg Ivars/Iversdtr som ble konfirmert, kan jeg gjøre rede for på annet vis. At hun kalt seg Refsås, var vel enten for at hun var i tjeneste der, eller fordi hun bodde på en husmannsplass under Refsås. Øvrige personer på Refsås har jeg god kontroll over - har selv ei tippoldemor fra Refsås.Ellers finner jeg henne (Ingeborg) død i Inderøy, tom. 1839. Videre har jeg ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjenOm Hallvard kan gjøre rede for de Ingeborg Iversdatter/Iversdatter som ble konfirmert på Inderøy, er det vel tegn som tyder på at din Ingeborg ikke kom derfra.Jeg kan prøve å få undersøkt sporet fra Ytterøy, Ingeborg født i 1789 av foreldrene Iver Guldbrandsen og Maria Halvorsdatter, nærmere i løpet av ikke så alt for lang tid... Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

I hastverket forsvant et ord fra siste avsnittet i mitt innlegg, 'Ellers finner jeg henne (Ingeborg) død i Inderøy, tom. 1839. Videre har jeg ikke registrert. 'Det skal selvsagt være 'Ellers finner jeg henne (Ingeborg) ikke død i Inderøy, tom. 1839'.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Hill-GunnMistanken min om at Ingeborg Iversdatter som ble født 1789 på Ytterøy er din dame, ble styrka ikveld.Jeg har funnet ut at den Sophia Iversdatter som ble gift 17/3-1831 på Inderøy med Lars Olsen Lyngstadplass, er søster av den Ingeborg født på Ytterøy i 1789. I kirkeboka for Inderøy står Sophia innført som 44 årig enke født i Mosvik, og den eneste Sophia Iversdatter født i Mosvik (og hele Ytterøy prestegjeld) er hun som ble født i 1787 med foreldrene Iver Guldbrandsen og Maria Halvorsdatter Wenjesæther.I tillegg fant jeg ut at Ingeborg Iversdatters halvbror, Iver Hansen født på Ytterøy i 1802, ble konfirmert på Inderøy i 1817. Han var da bosatt på Farboe.I og med at ingen av familiemedlemmene - Ingeborg, Sophia, Iver, moren Maria og stefaren Hans - finnes på Ytterøy i 1810 og at både Sophia og Iver nå er lokalisert på Inderøy, er jo sjansene store for at også Ingeborg havnet der. Vi får leite litt mer etter enda flere fellende bevis :))..Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Mette og HallvardJeg er så imponert over hvor hjelpsom dere er. Takk og takk til dere begge :-)Jeg vet ikke når Ingeborg døde, men hennes mann Lars var født ca 1783 og døde 1837, noe mer vet jeg dessverre ikke om de. Spennende å se at min tippoldemor Maren Anna hadde søsken, var det flere enn broren Lognts ?Jeg er ikke kjent i området Inderøy og Ytterøy, så her er jeg avhengig av gode hjelpere for å finne identiteten til Maren Annas forfedre. Er så spent på hva du finner Mette :-)Klem fra Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Hill-GunnJeg har undersøkt om det finnes skifter etter Iver Guldbrandsen, Marie, Ingeborg, Sophie, Iver Hansen og Hans Gunnersen Lindroph og finner bare skifteopplysninger etter Iver Guldbrandsen fra 1797 og 1798 - noe som naturlig nok ikke er noe bevis for at Ingeborg født på Ytterøy er din Ingeborg. Men sjøl om det endelige beviset ikke er funnet, er mistanken min fortsatt sterk på at det er riktig dame - men jeg har dessverre ikke anledning til å leite videre etter disse folka nå, men navnene er lagra i 'harddiscen', og finner jeg noe mer om dem underveis i annet arbeid, så gir jeg deg beskjed :)).Hei så lenge fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.