Gå til innhold
Arkivverket

[#39717] Ho: Berge Sjursson Økland, Tysnes f. ca 1795 far til Johannes?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han ble gift med Malene Mikkelsdtr fra Stord 10/1 - 1824. men jeg finner ikke hvem hans foreldre var.På FS finner jeg to kandidater:[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=30128745&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeLenkeFikk dette paret en sönn i 1825 som het Johannes Bergesson og ble gift med Gjertrud Larsdtr?Her er det jeg har funnet: Død: LenkeFT 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Det er rette folk Johan har funne i 1801. Sjur Olsen Medhammar, Stord, (1764-ca. 1803)g.1789 m. Synneva Bergesdtr. Brontveit, Stord,(1767-1839) Vigsla deira: LenkeBerge og Malena hadde ingen søner som heitte Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Synneva Bergesdtr.Bortveit ble gift 2.gang 6.11.1803 på Os med Torjels Samsonsen. Det er han som i Stordboka på side 64 er nevnt som Torjus Skår. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk til begge to for innlegg, men da er jeg nok på villspor.Jeg leter etter foreldra til Johannes Bergesson Økland f. ca 1825 og död 1882. Han var gift med en Gjertru/Jertrud Larsdtr, de fikk barna Berge, Elne, Edline og Lars. Siden jeg fant Berge Sjursson på Økland, trodde jeg det var faren. Men Elin sier at dette paret ikke hadde noen sönn som het Johannes og da er de ute av spillet.Lei for at dere jobbet til ingen nytte-:(mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Dette er vel far til Johannes og Johannes sjølv frå Tysnes 1 under garden Økland:Berge Johannesson Økland (1795-1845) vart g. 1821 m. Helena (Elina) Mikkelsdtr. Hovland, Fitjar (1796-1850). Berge fekk skøyte 1815, men tok vel ikkje over Før han gifta seg. Han var aktiv både på garden og i skogen. Skiftet 1846 viser at han åtte part i ei mortanot, ei brislingenot og part i notabåt forutan ein stor laromsbåt med segl. I Berge si tid var der utskifting på Økland. Han sette opp vestre stova i bustadhuset som står på garden i dag. Den austre delen er eldre. Berge kom vekk på byreis i lag med dottera Malena og mannen hennar Johannes Tornes. Dei kollsiglde med ei jakt som tilhøyrde son hans Johannes. Born: 1. Malena, sjå Tornes br. 2. 2. Johannes f. d. 1825 3. Johannes, sjå nf. 4. Jørunda (1829-31) 5. Mikkel (1832-56) d. av spillsjuka.Johannes Bergeson Økland (1826--82) fekk ut- lagt garden i skifte 1846. Han vart g. I. 1849 m. Elina Engelsdtr. Håland plass Inngjer's bakkjen f. o. 1821 d. 1858 og dei overtok da jorda. Johannes g. II. 1858 m. Gjertrud Larsdtr. Søreid br. 1. (1835-89). Johannes dreiv helst i skogen. Gjertrud var ei sterk og dugande kvinna. Ho døydde brått da ho sto og kokte graut. Johannes var sterkt religiøs. Gjertrud skilte fra Øyjor´o (br.3.) til dottera Elna. Born (Elina og Johannes): 1. Elina f. d.1851 2. Berge f. d. 1852 3. Guro Malene (1853-63) 4. Berge Mikal (1857-79) 5. Elina f. d. 1857 (tvilling) 6. Gjertrud og Johannes sine born: 7. Elna Gjertine b. br. 3. 8. Elina Malene b. N. Bruntveit br. 1. 9. Lars Johan, sjå nf. 10. Rosmunde Gurine b. Ø. Flygansvær br. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.