Gå til innhold
Arkivverket

[#39719] Hvem var Jon Poulsen på Røros på 1600-tallet, far til Maren Jonsdatter Møller?


Gjest Jon Stolpnessæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Stolpnessæter

MAREN JONSDATTER er min ane. Hun var gift med CHRISTOPHER MØLLER som skal ha kommet til Røros bergverk på slutten av 1600-tallet, og fungert som 'Oberkunststiger' der. Maren og Christoper døde tett på hverandre, og i 1708 ble det holdt skifte etter dem [teksten er fra Eirik Strøms skifteprotokollavskrifter]:'Christopher Møller [[sambt hans Hustrue sal: Maren Joens Datter som og kort effter hendis Mands frafald døde før boet etter mannen var registrert]], fol. 8 [[5-5-1708; felles barn Johan Møller 11, Joris?? 7 (annetsteds Gores), Maria 18 1/2, Chatarina 17 1/2, Maritte 15, Orselle 9 (annetsteds Aaselle), Maren 4; barnas nærmeste pårørende Ifver Olssen Brynilds var til stede, hans kone heter Giertrue Joensdatter; Johan Henriks formynder blir Theodorus Bergman, Goris får både Anders Olsen Guldal og Olluf Christensen og oppfostres av Anders Aalum, Maria får Joen Olss. Røraas, Catharina får Johannes Brun, Marithe formodes å bli ivaretatt av Directeuren ved Meldahls verch Poul Olss: som er hendis Nær Sufficiante Anrørende, Orselle får Ifver Olss: Bryn[n]ilds som er hendis Nermeste Anrørende, Maren får Christen Ols:]] [[se dessuten innførsel på Johan Henrich Møller.]] 'Utover disse opplysningene finner jeg informasjon i J. Prytz' nedtegnelser 'Om bosetningen i Røros prestegjeld 1610-1710' at en JON POULSEN skal ha kjøpt gården Galåen sør for Røros i 1686, og solgt den videre til sin SVIGERSØNN Christopher Møller.Jeg velger da å tro at Christopher og Maren allerede var gift i 1686 (selv om deres eldste barn ser ut til å være født tre år senere - i 1689).I skiftet kommer det samtidig fram, slik jeg tolker det, at Maren hadde en søster GJERTRUD, som var gift med Iver Olsen Brynnils. Dette tolker jeg slik fordi Iver var barnas nærmeste pårørende.Hvem var så Jon Poulsen? Det kommer fram en opplysning til i skiftet, nemlig at barnas 'Nær sufficiante anrørende' er direktør ved Meldals verk, POUL OLSEN. Dette kan kanskje tyde på et slektskap på morssiden? Etter søking på nettet finner jeg en oppstilling hvor der er angitt at POVEL OLUFSEN LØKKE/LYKKE var direktør ved Løkken verk 1706-1729. Hans far er oppgitt OLUF POVELSEN, f. ca 1640, hytteskriver ved Røroshytten 1673-1679. Jeg finner han også igjen som Ole Paulsen i oversiktene til Bjørn Nyheim over personer ved Røros Bergverk på 1600-tallet.Det jeg tenker er da at hytteskriver Ole Paulsen/Poulsen/Povelsen og Jon Poulsen var brødre. Er det noen som kan verifisere dette, og eventuelt har flere opplysninger om disse personene? Jeg tenker da også på å verifisere at Jon Poulsen faktisk er far til Maren og Gjertrud. Alle opplysninger tas imot med takk!Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  M kirkbakk

Hei Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Kåre Møller på Røros. Mulig han kan hjelpe deg.Jeg har ikke så mye på Christopher Møllers Kone død i 1712.Galåa. gårdsnr 150, bruksnr 1. utenom de omstridde Galåplassene lå der lenger nede ved Glåma en eldre gård. Opprinnelig hadde nok eiendommen vært seter under et bruk i Os.Den var odelseiendom lenge før Galåplassene. Rådmann Jens BIng i Trondheim utstedte skjøte på Galaaen datert Os 27.2-1686 til John Povelsen som antakelig hadde vært arbeider eller kanskje oppsynsmann ved smeltehytta i Galåa. Povelsen eide også en gård i Bergstaden. Med datteren Maren Johnsdatter gikk Galåa- eiendommen over til hans svigersønn Christopher Møller f 1655 død 1708 og enken kom ikkeikke til å overleve ham lenge. Skiftet begynte 5.5-1708 og eiendommen ble til beste for barna ved auksjon 7.5.1712 tilslått proviantskriver, sener bergskriver Finne- Galåa.Kilde: Slektsgren etter Christopher Møller 1655-1708 bind 4 ( 1995) side 12.Boken finnes vel bare på Rørosbiblioteket.Forfatter er Kåre Møller.Ellers så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Kåre Møller på Røros.Mulig Han kan hjelpe deg. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg minner om innlegg 6 i debatten 21913. Ellers har jeg intet å bidra med. Men jeg synes det er interessant at du fokuserer på den 'nær sufficiante anrørende' som det heter. Jeg tror han kanskje er er å finne her i 1701: LenkeMvh Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei!Takk til Rolf for tips om Kåre Møller. Jeg tror jeg har lest i den boken du nevner, hvis den er grønn? Tror jeg står nevnt der selv, nederst på en av slektsgrenene :)Takk til deg også Astrid, jeg visste at vi har diskutert noe av dette før, men jeg fant ikke igjen innlegget...Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Og ja, Astrid, den mannen i manntallet i 1701 må være den samme som den senere direktøren ved Meldals verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Ja, jeg har sett dette. Har prøvd å søke litt mer rundt på nettet, men sporene stopper der.... det blir nok en tur på biblioteket i morgen. Han må jo finnes nevnt i gruvehistorien knyttet til Meldal/Løkken, og også bygdebøker for Orkdalsområdet, siden han eier/bruker flere gårder her i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg synes det er fint du sjekker dette, Jon, og jeg håper å få del i hva du eventuelt finner ut!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Jeg bladde fort gjennom bygdebøkene for Orkdal, denne direktøren ved Løkken verk var så vidt nevnt under Herme/Lien, og jeg fant ham ikke under Svorkmo. Orkdalsbøkene er ikke så opptatt av slektskapsforhold, så det var ikke så mye å hente. Men jeg har ikke gitt opp jakten enda, og lover å komme tilbake hvis jeg finner noe interessant.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.