Gå til innhold
Arkivverket

[#39733] Borger i Christiania, David Wernich, ca. 1712


Gjest Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Hervig

Jeg leter etter familien Wernich i Christiania. Det jeg vet er at faren er David Wernich, beskrevet som skredder og borger i Cristiania og muligens død i 1719. Han var gift med Sebilla Christiansdatter, død 1712, skifte 14.7.1712. De hadde barna Jockum 13, Lars 11, Johanna Dorothea 16, Sidsel Catharina 6½, Sara 3 år i 1712. Jeg vet at Sidsel Catharina forble ugift og at hun døde på Oslo Hospital, antagelig mellom 1787 og 1799. Jeg er i første rekke interessert i Sidsel og foreldrenes fødsels- og dødsdatoer, men alle opplysninger om familien er av interesse. De opplysningene jeg har stammer fra overformynderiet i Christiania og burde være forholdsvis riktige. Jeg håper noen kjenner til disse personene og kan hjelpe meg. Wenche Dorothea Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'David Skredders Kones Liig paa den Sønder Side med alle Klocher' ble begravet 7. januar 1711. Pussig nok har også Marit Rogne i NST XXIV feil dato for Sibilla/Sebilla, men hun opererer med 1710.Sibillia Christiansdatter Ritter ble født i 1673, døpt i Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania 15.06.1673 ('Christian Felbereder och Anne Niels Datters Barn').Foreldrene var altså Christian Ritter og Anne Nielsdatter som ble viet i Hellig Trefoldighets Kirke 28.06.1663 ('Christian Ritter, oc Anne Niels Datter'). Ukjente dåpsdatoer, han begravet 12.03.1686 på Byens Kierchegaard ('Begraffuet Christian felbereder.'), hun samme sted 14.05.1696 ('Baltzar Cramers Qvinde, alle Klokker', hun var gift 2. ganger). Skiftet åpnet 10.05.1696, sluttet 29.06.1696. Meg bekjent hadde de 9 barn.Mht. Sibillas søsken var det en Sara til som døde tidlig (døpt 7. januar 1696). Familien bodde i Østre Qvartal, jeg har eksakt adresse, men det tar litt tid å finne frem.Ellers ble Sidsel Catharina begravet på Vaterlands kirkegård 20. februar 1781. (Hun var da ikke på Hospitalet, men på fattighuset i Christiania.Håper dette skulle være litt av hvert å arbeide videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

David Wernich døde forresten i 1731, begravet på Byens Kirkegaard (Vor Frelsers Kirkegaard) 03.04.1731, han var sønn av Jochum Wernich og Sara Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Geir, tusen takk, der var du kjapp en lørdagskveld. Nå har jeg mye å jobbe med foreløpig. Wenche Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Skredder David Wernich (Vernich) skal ha vært enkemann ved giftermålet (i Christiana ? rundt 1695 ?) (med Sibilla Ritter f.1673). Hva het hans første kone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner ikke til noe tidligere ekteskap for skredderen. (Hvilken kilde forteller at han var enkemann i 1695?)Vielsen var i Christiania, nærmere bestemt 06.02.1695 ('David Jochums: Wernich og Sybilla Christiansd: Ritter').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har ikke notert kilden, og har en mistanke om at jeg kan ha misforstått eller notert feil her ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I Borgerbok for Bergen 1600-1751 er det fire Wernick / Warnick;Johan Warnicke 1604,Jahan Wernich fra Bremen 1630,Jan Friedrich Warnich 1732 ogJohan Gottlieb Wericke, organist Tyskland 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ib Molbech

David Wernich var værge for sin kusine Lene Marie Mogensdatter Molbech (1686-1733). Lene beskrives som syg og meget skrøbelig. Lenes forældre var begge døde i 1697.Jeg forestiller mig, at Lene boede hos David Wernich efter 1697, men jeg ved det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Takk for interesse og de siste innleggene. Det er Christiania-sporet jeg er mest opptatt av, det vil si David Wernich, hans svoger Daniel Ritter og barna i denne kretsen. Vergeforhold er jeg svært interessert i, så Lene Marie var en spennende opplysning. Gjennom hvilke forfar/-mor var de beslektet? Og hvor var Lene Marie født, vet du det, Ib? Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest geir kamsvaag Berntsen

Nå kommer jeg muligens Ib i forkjøpet, men allikevel;Lene Maria var født i 1686, døpt 3. mai sannsynligvis i den store sal på 'Raad Huuset' hvor gudstjenestene ble holdt (byens kirke, Hellig Trefoldighets Kirke ble revet etter brannen 21 april samme år). Hun var datter av Ane Andersdatter og Mogens Ingevoldsen (hans navn finner du i mange varianter, Mogens Ingemarsen er vel den vanligste). Ane Andersdatter.Ane Andersdatters søster er Sara, nevnt i (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Takk, Geir. Dine kunnskaper og informasjoner fra Christiania imponerer stort. For ikke å snakke om tilbakemeldingstiden! Kan jeg spørre om du registrerer materiale fra det gamle Christiania og i så fall om dette er noe du vil gjøre tilgjengelig? I mellomtiden, takk for informasjonene. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, jeg arbeider med Christiania frem til 1815. Dette vil ble 'tilgjengelig', i hvilken form har jeg ikke bestemt meg for ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ib Molbech

Med hensyn til Lene Maries slægtsforhold til David Wernich forholder det sig således: Lene Maries mor var som Geir skriver An(n)e Andersdatter. An(n)e Andersdatters søster var Sara Andersdatter, der var gift med Jokum Wernich. De fik sønnen David Wernich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.