Gå til innhold
Arkivverket

[#39735] Utvandring til USA fra Aunegrenda, Haltdalen


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Jeg prøver å finne spor etter endel familiemedlemmer fra Aunegrenda i Haltdalen, de utvandret til USA på 1800-tallet. Jeg har ikke funnet noen spor i emigrantprotokollene, håper at noen er flinkere enn meg til dette. Jeg leter etter søster av min oldefar samt 2 onkler og en tante av henne. Følgende data har jeg fått greie på:1. Ane Sofie Svendsdatter, f. Nordpå under Midtaune 1848. Utvandra USA.2. Onkelen Jonas Pedersen, f. Andersaune under Midtaune 1807.Utvandra til South Dakota, USA3. Onkelen Tron Pedersen, f. Andersaune under Midtaune 1814. Gift med Beret (Betzy) Bagås fra Ålen. Utvandra til USA, der han bodde i Menden township i Clayton County, Iowa4. Tanten Kristi Pedersdatter, f. Andersaune under Midtaune 1816.Utvandra til USAAlle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I census 1860 bor 45 år gamle farmer Tom Peterson med 41? år gammel kone Eliza Peterson og 1 1/2 år gammel sønn Ole Peterson i Medon twp. Clayton county i Iowa. Alle født i Norge. Er dette rette folka, så er det jo ikke så lenge siden de kom.---Opplysningene fra 1860 stemmer nok neppe. I 1870 finner vi i Mendon:Ole Jr. ? Peterson - 26 år - farmerJenny Peterson - 23 år - keeping houseThron Peterson - 56 år - farmerBetsy Peterson 54 år.Alle fire født i Norge.---[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100210609036&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke----På Stavanger cemetery i Mendon finner vi Tron og Beret begravet: LenkeSvigerdatteren Jane (Jenny) er vel også der. (Jeg finner at Tron er født 14 Apr 1814.)---I 1880 finner vi folka fremdeles i Mendon. Tron og Britta Lenke er naboer med sønnen Ole og svigerdatteren Jane. De har en drøss med unger: Lenke----I census 1885 finner vi denne husholdningen i Mendon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her ser du Tron Pedersen i census 1860 i Mendon. Han kalles Tom Peterson.ftp://www.us-census.org/pub/usgenweb/census/ia/clayton/1860/pg00816.txtBarnebarna til Tron og Beret var ikke så lette å finne. Jeg har i grunnen bare funnet ett som jeg er sikker på - og det er Peter Peterson - f. 11. feb 1880.I census 1920 er han gift og fortsatt bosatt i Mendon.Husholdningen i 1920 er slik:Peter Peterson - 39 år (Født i Iowa - foreldre fra Norge)Lizzie Peterson - 41 år (foreldre fra Iowa - født i Iowa)Herbert - sønn - 18 årTilford B. - sønn - 17 årGilbert D. - sønn - 15 årJohn E. - sønn - 13 årElmer P. - sønn - 11 årEsther G. - datter - 10 årAmelia M. - datter - 7 årBessie A. - datter - 2 år---I 1930 (8. og 9. april) finner jeg Gilbert D. Peterson i Clayton i Clayton county - han er 25 år - gift med Rebecca - 25 år - de har vært gifte i 5 år - de har 3 døtre:La Vonne - 4 år 7 mndMildred M. 2 år 10 mnd.Edith M. 1 år 2 mnd.Vi kan se at Gilbert døde i 1994 - han ble skilt fra Rebecca (1904-1990) og giftet seg senere med Anna Whalen - hun var født i 1926 og døde i år 2000. De er gravlagt i Clayton county:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Barnebarnet til Tron og Beret, Peter Peterson (1880-1969)... finner vi sammen med kona Eliza (1878-1937) - også kalt Lizzie - i Mendon i 1930..De har nå barna ...John E. 23 årElmer P. 21 årBessie 12 årOlive 8 år--- Finner flere oldebarn og tippoldebarn av Tron og Beret i Mendon i 1930 (telling var 19. - 21. april): Herbert Peterson 28 årgift med Helen 21 årSønn: Lyle E. Peterson - 7. mndBror: Tilford Peterson - 27 år - ugiftSøster: Amelia Peterson - 18 år - ugift------Herbert og broren Tilfred døde i henholdsvis 1967 og 1969 - de er begge gravlangt på Stavanger cemetery - samme kirkegård som sine foreldre (Eliza og Peter) og oldeforeldre (Beret og Tron) i Mendon: Lenke---Social Security Death Index Recordabout Tilfred PetersonName: Tilfred PetersonSSN: 480-42-5728Last Residence: 52157 Mc Gregor, Clayton, Iowa, United States of AmericaBorn: 15 Jan 1903Died: Apr 1969State (Year) SSN issued: Iowa (1955 )----Det er muuuulig at dette er Elmer...Social Security Death Index Recordabout Elmer P. PetersonName: Elmer P. PetersonSSN: 483-12-0763Last Residence: 51334 Estherville, Emmet, Iowa, United States of AmericaBorn: 14 Aug 1919Died: 17 Oct 1993State (Year) SSN issued: Iowa (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Om det skal være håp om å finne igjen:1. Ane Sofie Svendsdatter, f. Nordpå under Midtaune 1848. Utvandra USA.2. Onkelen Jonas Pedersen, f. Andersaune under Midtaune 1807.Utvandra til South Dakota, USA4. Tanten Kristi Pedersdatter, f. Andersaune under Midtaune 1816.Utvandra til USA ....ja, da trenger vi mer kjøtt på beinet. Utvandra de ugifte? Når utvandra de? Har du sjekka utflyttingslengdene i kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk igjen, Jon. Du er igjen til stor hjelp med USA-oppnøsting. Jeg har i mellomtiden funnet litt mer på Jonas Pedersen, tror jeg.Jeg har tidligere lett i Haltdalen, men det viser seg at foreldrene bodde i Tydal en stund, og at han er født der i 1807. Gift på Hilmo i Tydal 1. gang med Gurå Jonsdatter Græsli fra Tydal, f. 1798, d 1865. Uvisst så langt om de hadde barn. Gift 2. gang på Hilmo i Tydal med Ingeborg Olsdatter Uglem fra Selbu, f. 1841.Finner dem så igjen i 1880-tellingen i Minnesota, i Cerro Gordo, Lac Qui Parle. Alder stemmer ikke helt på Ingeborg, men er temmelig overbevist om at det er samme folket, ref. den store aldersforskjellen. De har da 5 barn, Caroline - 10 år, Jonettie - 8 år, Annie - 6 år, Johann - 4 år og Senia som er under året.Har du eller andre ytterliger opplysninger om familien så er det fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

ErlingI census 1870 (tatt opp 10 juni) finner jeg Jonas Pederson 62 yrs og Ingeborg 28 år i Rock Dell township i Olmsted county i Minnesota. Jonas er fam laborer - så de har ennå ikke fått seg eget land. De har en datter: Caroline f. i Minnesota. Hun er 5 måneder gammel. Merknad på Caroline: December.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen,Det går stadig framover. Jeg har nå funnet også mer om Kirsti Pedersdatter, f. 1816 (eller 1814). Hun ble gift circa 1832 på Hilmo i Tydal med en Esten Hansen Almås eller Hilmo, f. 1812 i Tydal. De utvandra fra Trondheim 29.04.1869 med bestemmelsessted Quebec. De reiste sammen med 5 barn og ett barnebarn (Kjersti - 23 år med babyen Mette, Hans - 21, Peder - 16, Karen -12 og Anne -7 år)Noen muligheter for å spore disse og etterkommerne i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei igjen,Her er noen av Almås/Hilmo familien nevnt. Du finner også Esten Hansen f. 1812 på denne siden. Se under nr. 7.LenkeMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Esten Hilmoe 67.Kirsten Hilmoe 63.Og Mette Hilmoe...som er gift med en drøss med unger bor i Eau Galle i Saint Croix i Wisconsin USA i 1880. De har haugevis av etterkommere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Updated September 5, 2000 ---------------------------------We are searching for the Hilmoe family . Esten Hansen Hilmo came from the Hilmo farm ( it was referred as Hilmo land )in Tydal Norway, with his wife Kirsti Pedersdatter and their children. They sailed from Trondhem Norway about May 4th 1869 for Quebec Canada, on the ship 'Neptunus'. From Canada they traveled to Decorah Iowa. Esten and Kirsti Hilmo had a total of 8 children, two died in Norway. The remaining 6 children came with them. We are looking for the decendents of the chilren that remained in Iowa. From Decorah Iowa Esten and Kirsti moved to Springfield Township,in St. Croix County, Baldwin Wisconsin. We think according to our records they moved to Wisconsin in about the year 1876. We will be glad to share our information with anyone who makes a request. -------------------------------------------------Elaine Catherine HilmoeP.O. Box 411 Curtis, Michigan 49820 United States 906-586-9486 ehilmoe@portup.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Samme dame som over:Updated December 29, 2000----------------------------------------------My husband father was Clifford Hilmoe, he was born in Woodville.Wisconsin, on Feb. 14. 1909. His father name Hans Estensen Hilmo. He was born Oct 19,1847 in Hilmo,Land Norway. He sailed on the ship Neptumus its destination was Quebec. Hans father name was Esten Hansen born 1811. We are looking for information on Esten Hansen brothers and sisters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Og her har du en til (Diana Lokken) som svarer på et innlegg av Elaine ovenfor:I have a Hans Estensen Hilmo, b 1847 in Selbu Sor Trondelag Norway. His parents are Esten Hansen Hilmo b 1812 in Tydal and Kjersti Pedersdatter Ramlo, b 1816 in Norway. Is this the group you are looking for?Dianadlokken@shaw.caVictoria,B.C. Canada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Tusen takk, Jon og Roger. Dette var flott. Jeg skal nøste litt videre på bakgrunn av dette i helga, såfår vi se om det dukker opp noe på Ane Sofie også etterhvert!Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.