Gå til innhold
Arkivverket

[#39736] 'Andrew' Larsen Rustad. Norge/Danmark


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg limer inn deler av en epost fra en amerikansk forbindelse:'My father was Leonard M. Rustad born in 1897 in Story City, Iowa. His father was Ole Emil Rustad, born 3/3 1862 in Denmark. Ole had two sisters, Gunild Martha Maria Rustad and Agnes Vilhelmine Rustad. Neither married. Ole Emil had a brother Peter Christian Vilhelm Rustad, born in 1867 who had a son Vilhelm, who I met. What was very strange was that Vilhelm had no knowledge that his father had a brother. However, my grandfather and his father had sisters by the same name. When we met in Copenhagen, I brought pictures and he cried because they were of Gunhild and Agnes. Other pictures were of family times that he had never seen. Vilhelm, born in 1915, said that he believed the family came from Norway but knew nothing more - not even that his father had a brother. Ole Emil's father was Andrews (Larson) Rustad. I do not have his wife's name or his date of birth, just the name.'Denne amerikaneren mener at slekten opprinnelig kom fra Norge; vilket jeg tror stemmer.Jeg har funnet denne Ole Emil's emigrasjon fra Danmark [url="http://ddd.dda.dk/d4/dddweb/udvandrer/asp/udvandr_soeg_uk.asp?navn=rustad&stilling=&alder=&sidste_oph_sted=&s_sogn=&s_oph_amt=&best_by=&best_stat=&best_land=&kontraktens_nr=&aar=&maaned=>Lenke og passajerlisten som jeg for ordens skyld limer inn her:New York Passenger Lists Record about Ole Emil Rustad Name: Ole Emil Rustad Arrival Date: 9 Mar 1885 Estimated Birth Year: abt 1862 Age: 23 Gender: Male Port of Departure: Copenhagen, Denmark Destination: United States of America Place of Origin: Denmark Ship Name: Hekla Port of Arrival: New York Line: 36 Microfilm Serial: M237 Microfilm Roll: 483 List Number: 253 Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United StatesIngenting av dette gir noen flere spor desverre.Det ser ut til å koke ned til spørsmålet: Kjenner noen til en Anders/Andreas?? Larsen 'Rustad' som reiste til Danmark?Det er jo Rustadgårder flere steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har lett litt på FS og fant:Gunild Martha Rustad dpt. 19/6 1864 Trinitatis krk., København. Anders Larsen Rustad og Vilhelmine Petersen.Ole Emil Rustad dpt. 26/6 1859 St. Pauls krk., København. Samme foreldre.Ole Emil Rustad f. 3/3 dpt. 25/5 1862 Trinitatis krk. København.Gift 31/10 1858 Helligaands krk. København Anders Larsen og Wilhemine Petersen.Dette skulle vel ikke være så galt når man ser på barnas navn. Peter og gjentagelsen av Wilhelm(ine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Berit;Takk; og ingen tvil. Rette folk! Du har sikkert sett det samme som meg; det kan se ut som om denne Rustadslekten har vært i Danmark en tid!Det kan jo være et pussig sammenfall; men mannen her kunne godt være bestefar av Anders Larsen Rustad.... Vital Records Index - Denmark 3. Knud ANDERSEN RUSTAD - Vital Records Index / DE Gender: M Marriage: 03 Feb 1790 Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkVidere:Jeg betviler ikke det du har funnet; men før jeg videresender det til USA ønsker jeg å være 'så nær' originalkilden som mulig. Når jeg søker på FS etter det du har funnet finner jeg bare Gunhild (+ denne Knut)Hva er det jeg gjør feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke bruk Rustad. Kun Anders Larsen og Vilhelmine Pedersen ved foreldresøket, og vielsen.Nå skal man ikke stole på FS, men nå har du iallefall noen kirker og tidspunkt å lete etter i kirkebøker. Det skulle forenkle noe. Ved vielsen antar jeg at det står når Anders ble født og navnet til faren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Berit; og jeg som trodde jeg kunne å bruke FS! Søkte også som du sier; men 'uansett' hva jeg gjør får jeg ikke opp de to? Ole Emil'ene. De andre er greie.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved foreldresøk bruker du kun den høyre delen av 'boksen' hvor det står Father - Last name og Mother - Last name, ikke land eller noe annet for da får du feilmelding. Og All Resourches. Det var det jeg brukte. Det burde virke.Om du fremdeles ikke skulle få det til kan du søke etter: Gunild Martha Rustad, men hun har du jo funnet. Ole Emil Rushad (1859) og Ole Emil Rystad (1862).Vielse, all resources: Anders Larsen- marriage - Wilhelmine Petersen -Denmark. Kun 1 svar der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Merkelig;forsøkte; fortsatt null respons; men så kom det!Takk.Fortsatt gjenstår det å finne ut fra hvor (i Norge??) de har Rustad-navnet. Det er i hvert fall ikke fra min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ett skritt nærmere:Data from DDD Amt : København Source: FT-1885 Name: Anders Larsen Rustad Sex: M Age: 50 Marital status: Gift Occupation: Smedemester Birth place: Norge Parish: Øster Voldgade (Lige numre) District: København (Staden) County: København Place name: St. Annæ Vester Household-/family no: 16 Title no/address: Øster Voldgade 16a Matr. 478 +485B Sidehus 1.sal Source entry no: C2195 Record no.: 220Altså så var Anders Larsen Rustad født et sted i Norge rundt 1835!Problemet er bare at første?? barn; Ole Emil 'den første' var født i Danmark i 1859. Derfor nytter det neppe å lete i FT 1865 her i Norge.Kanskje noen kan finne han i bydebøker?(for ordens skyld; kona Vilhelmine var født i Danmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette er bare et forsøk og sannsynligvis ikke riktig.FS: Anders Larsen f. 27/6 1834 dpt. 21/3 1835 Kongsberg, foreldre Lars Olsen og Gunnild Olsdt. som ble gift 10/10 1829 Kongsberg.Det var den eneste på FS med far Lars Olsen og mor Gun.... Tenkte på muligheten av at barna kunne være oppkalt etter hans foreldre.Jeg fant ikke foreldrene i 1840 tellinga for Kongsberg og heller ikke i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

De kan jo selvsagt ha flyttet annet steds i Norge, men jeg skal se om de skulle være å finne i danske tellinger.Tanken din er ikke dum; men Rustad-navnet må de vel i så fall ha plukket opp et annet sted? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,Her har du vielsen i Helligåndskirken, desverre tror jeg at det ikke er noe der som gir deg flere spor, forloverne kan jeg ikke tyde; presten eller den som skrev i kirkeboken hadde det åpenbart vanskeligt med å stave hans navn ;o)

bilete0870.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Bente; tusen takk!Riktignok ble jeg ikke klokere; men flott likevel! Det ser nok ut at jeg må ta det møysommelige arbeidet å forsøke å gå til alle de aktuelle Rustad-gardene i Norge; bygdebøker, kirkebøker.Litt på siden: Jeg ser du bor i Oslo, men den Jeanette Rustad du nevner; var hun i Danmark? Det var flere Rustad'er i Danmark, i hvert fall helt fra slutten av 1700-tallet.Jeg hjelper gjerne til; det kan jo være at jeg dumper borti noe...(Har også svart deg på DIS-Danmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Du har nok set etter Jeanette tidl. i denne tråd og takk for det :[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=33807&sok=Bente+Aaris&startnr=&antall=&spraak=&nr=3&antinnlegg=4#anker>LenkeJeg får nok pille meg på Riksarkivet igjen for å finne hva som står ved vielsen ant. i Grønland menighet, hadde håpet den skulle komme i de innskannet KB, men det mangler årene 1868-1898.Men på min søken har jeg set denne Engebret Larsen Rustad i Christiania med fødested Hedemarken, om han kan være i fam. med den du søker?:1865 Lenke1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg syntes det var noe kjent ved navnet ja! Hukommelsen svikter av og til...Tanken din med Engebret er ikke dum. Jeg har også så smått begynt med å ta for meg 'Laresen Rustad'er' i FT 1865 som kunne være søsken av den Andreas jeg søker, likeledes Lars'er som kunne være faren.Skal sette det i system etterhvert for deretter å oprette nye temaer i håp om mer opplysninger.En liten ting som jeg har oppdaget:Selv om O.Rygh (Norske Gardsnavne) i sin tid ble konsultert da 'min' slektsbok ble skrevet, finner du ingen Rustad på Toten i følge den boken.(det er tre hovedbruk med det navnet bare i Ø.Toten)Gardsmatrikkelen 1886 og FT er en bedre kilde for å finne garder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg dumpet over et navn her som kunne passe:Lenke Far med Rustadnavn, fra Borre.Skal se om jeg kan finne ut mer om denne familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Lars Rustand og Grete finner jeg følgende barn dpt i Borre:Julie Hedevig dpt 28 aug 1821Susanne Christine dpt 29 aug 1838Thora Marie dpt 29 jan 1825Jacob dpt 9 juli 1835Fritz dpt 8 jul 1831Fritz dpt 16 feb 1832ANDREAS dpt 26 jan 1833Ludvig dpt 9. jul 1829Bernhard dpt 9 jun 1826Lars Georg dpt 17 april.( Med forbehold om rett avskrift) Her er som du ser ikke i kronologisk rekkefølge, men ført slik barna er nevnt ved foreldresøket.Legger ved en lenke til en av dåpene der moren er nevnt som Grete Sundby:LenkeHåper dette kan være til hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har søkt en del for å finne denne store familien i 1865-tellingen, men det fant jeg ikke. Kan vel da tyde på at de er flyttet ut?Synd avfotograferte kirkebøker for Borre først starter 1845. Da vil du ikke ha noe hjelp i digitale kilder til å finne noe om denne familien er jeg redd.Håper du kan få hjelp av noen som har tilgang på tidligere kirkebøker. Det er så mange barn født i Borre mellom 1821-1841 , og opplysninger om at far Lars bruker Rustad navn og mor Grete, Sundby, må vel være mulig å finne ut i kirkebøker.Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Dette ser spennende ut Gunn!Jeg har lett litt og funnet ut at Borreboka skal være digitalisert [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exeuten å ha klart å finne den.Imidlertid har jeg sendt en e-post til Jon Erik Berg-Hansen.Om dette stemmer ser det ut til at en Baltzer Rustad hadde sønnen Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Borreboka er enda ikke ferdig i digitalisert form. Jeg har registrert denne familien med nevnte barn, men har INGEN anelse om nevnte Andreas KAN være din Anders Larsen. Lars hadde også 1 sønn utenfor ekteskap : Fredrik f.1817 på Jeløya,konfirmert 1833 Horten - mor piken Johanne Horten. Rustadnavnet kom fra Ås via Jeløya ved Moss til Horten. Lars Baltzersen Rustad f.1796 Jeløya,konfirmert i Borre 1811,giftet seg i 1820 med Grethe Sundby (fra Slagen?) f.1797. Familien bodde på Horten søndre. Lars makeskiftet med Olaus Larsen Sørby nordre i Våle (i Vestfold), men kom tilbake til Horten som kjøpmann. 'Spor' etter dete er dagens Rustadgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk for lynrask respons!Jeg synes fortsatt det Gunn og du har bidratt med er lovende; selv om intet er bevist.Hvor flinke var prest og folk i Borre til å registrere utflytting mon tro?Gunn har jo ikke funnet dem i FT 1865, skal forsøke å lete selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var da spennende lesing. Da er vel dette den omtalte Lars Baltzersen i 1801?LenkePussig at jeg ikke finner noen av familien i 1865. Lurer på om det finnes utflytterlister ( 1850-1865)Flott at du har fått hjelp av en ekspert fra Horten !Mvh.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da Sørbygården Nordre i Våle i 1865. Lars Baltzersen skulle jo ha flyttet tilbake til Horten etter en tid på Sørby. LenkeLurer på om det er kjent når Lars B. eller kona Grete Sundby døde?Har prøvd å lete i de scannede kirkebøkene, men det blir en kjempejobb uten å vite når disse er døde.Om begge lever i 1865, så har ikke jeg greid å finne dem i Norge.Vel lite trolig at foreldre flyttet til Danmark i så høy alder. Siden en gate i Horten er oppkalt etter Rustad, så har han vel satt spor etter seg. Kan hende noen vet når han døde og om det var skifter etter dem?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.