Gå til innhold
Arkivverket

[#39736] 'Andrew' Larsen Rustad. Norge/Danmark


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er mer lesestoff og Rustadfamilie. Både far og sønn Lars står det litt om her:LenkeBytte av gårder var i 1851, står det her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Baltzer Rustad hørte til den kjente Fane/Fandenslekta fra Ås. Det finnes mye om den familien på nettet.Jeg har sjekket 3 Rustad-gårder i Vestby m/underbruk. Ingen har de relevante navnene til 'riktige' tider.Mvh Jarleif N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,JUBI jeg har funnet ham, kom på at det er en Database over indfødsretstildelinger 1776 - 1960Her er hans fødested opplyst: KONGSBERG og han kom til København samme år som han ble gift.(d.v.s. Berits (bravo) forsøk må vel være være ham)Efternavn: Rustan Fornavn: Anders Larsen Erhverv: Smede- og Vandmester Fødelokalitet: Kongsberg Fødeland: Norge Fødselsår: 1834 I DK fra: 1858 Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg Lov af: 10 02 1888 Tillæg: A Løbenr: 107 Bemærkninger: Kaldet RustadSkjemaet med hans søknad om indfødret ligger på Rigsarkivet i København, hvor det også vil være andre opplysninger foreldre o.s.v., det kan leses om her:LenkeDet var dagens gjerning - god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Great!! (tipper jeg amerikaneren vil si!)Og jeg er enda en gang imponert over det flotte teamet som DA's brukere er!I denne sammenhengen har selvsagt du Bente vært en krumtapp; Berit traff spikeren på hodet og Gunn, Jarleif og Jon Erik kom også med fine opplysninger; selv om det viste seg å være feil spor.Noen ganger er det den ene; noen ganger den andre, noen ganger er det meg selv som er krumtappen, men som oftest er det et lag som gir resultatet!TAKKNå er det bare å nøste videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Første spor videre bakover er 1801-tellingen; der han er oppgitt som Olsen Rustand!LenkeOm vi ser på den store aldersforskjellen på paret Lars og Gunhild er det godt mulig at han var gift tidligere.Det finnes et par 'kandinater' på FS, men holdepunktene for dem er for svake.Jeg har gått inn på den scannede kirkeboken og funnet deres vigsel den 10 okt 1829 (se Berit's innlegg 9)Er det noen som kan tyde hva som står om Gunhild ? evnt. forlovere? (innførsel nr. 28)Dert er muliug jeg bør opprette et nytt tema på paret Lars Olsen og Gunhild Olsdatter.

bilete0887.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Ja, det er jo bare morsomt når brikken dukker opp, men hva med ham her?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10604&gardpostnr=61&personpostnr=395&merk=395#ovre>LenkeJa, det er ham Lars Olsen Rustand 47 år gml. da han ble viet(f.1781)10. Oct.1829 med Gunnild 24 år (kan ikke tyde forloverne)par nr:28 i Kongsberg kirkebok:LenkeDet kan jo tyde på at Anders forandret Rustan(d) til Rustad senere i København, som det er antydet i bemærkninger.Det er 10 Rustan/Rustand i Kongsberg i 1865:LenkeHan hadde en bror Ole:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Ole Sex: M ------------------------------- Event(s): Birth: 16 May 1831 Place: Christening: 22 Oct 1831 Place: Kongsberg, Buskerud, NorwayParents: Father: Lars OLSEN Mother: Gunild OLSDRog en søster:Marthe Marie Sex: F ------------------------------- Event(s): Birth: 22 Nov 1837 Place: Christening: 26 Aug 1838 Place: Kongsberg, Buskerud, NorwayParents: Father: Lars OLSEN Mother: Gunild OLSDRSource Information: Batch Number: C428594 Source Dates: 1816 - 1839 Film or Fiche Number: 123986 Collection Details: Kongsberg; Den Norske KirkeHer er hans dåp nr:16 i Kongsberg KB (vanskelig å tyde fadderne, men man kan da lese hvem som var foreldrene:-),også her er skrevet Løsarb. Lars Olsen Rustand:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Nåh, nu så jeg ikke etter at du hadde funnet ham og vielsen før jeg sendte mitt innlegg,han hadde nok ikke vært gift før da det tydeligt står at han var Ungkarl 47 år, ved Gunnild står det: Pige Gunnild Olsdatter 24 år.Den ene forlover var Købm. ?Den andre het Bastian ?Kongsberg KB er et gnideri :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Nåh, nu så jeg ikke etter at du hadde funnet ham og vielsen før jeg sendte mitt innlegg,han hadde nok ikke vært gift før da det tydeligt står at han var Ungkarl 47 år, ved Gunnild står det: Pige Gunnild Olsdatter 24 år.Den ene forlover var Købm. ? Den andre Bastian ?Kongsberg KB er et gnideri :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da en kandidat til Gunhild Olsdatter, alder passer bra ?LenkeJeg lurer på om jeg har støtt på hennes fars navn i Avskjedigelsesmantallet for Kongsberg Sølverk i 1805? Kan sjekke det om du mener dette kan være rett dame.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel foreldre til den Gunhild Olsdatter som jeg fant dåpen til. Han var begarbeider, som jeg trodde:LenkeDette blir vel mange opplysninger å holde rede på, men det var så flott at du hadde funnet de rette folkene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Mens en bondemann klargjør våronnredskapen for andre gang i år, i håp om om å få det siste i jorden innimellom regnskurene arbeider 'husmennene' hans trofast videre.Å nei da; dette skal jeg klare å holde rede på, men når amerikaneren dukker opp etter en tids fravær får HAN mye å sortere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Mon tro om noen som er inne her er så lokalkjente at de kan si noe om noen av bostedene?Det er jo en spesiell følelse for en anehungrig amerikaner å stå på fedrenes plass...Jeg skal forøvrig se om jeg får tid til å lete etter evntuell nålevende slekt i Norge - om da ikke våronnværet kommer tilbake!Forøvrig er det nok stor mulighet for at han har ukjent slekt i USA; det ville være rart om ikke noen av disse folkene søkte lykken der uten å mellomlande i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kartet jeg satte inn fra før med fiskum kirke var ikke fra den Gamle kirken.Her prøver jeg den gamle kirken på ny: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.