Gå til innhold
Arkivverket

[#39740] Hans Kristensen Meløy/Trondenes.


Gjest Torill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Bjerke

Min oldefar var Hans Nikolai Zahl Kristensen f. 29.06.1869.Han fikk en sønn (min bestefar)Kristian Johan Hansen f. 28.10.1888 i Meløy. Hans var ikke gift med Kristians mor. Det ble fortalt at Hans dro til Amerika, men finner han likevel som utflyttet til Måsø/Kjellervik i 1892. Han giftet i Honningsvåg 20.11.1892 med Jonette Peroline Valberg Sivertsen f.1854 syerske fra Trondenes. Hun hadde barn fra et tidligere ekteskap. (Matias Pedersen Ellingsgård, Sedolf Berg Bakken, Mikal Valberg Pedersen, Emma, Hilda Pedersen Bakken, Anna Bakken) Ved folketellingen i 1900 bodde familien i Trondenes, Nedre Sama, som losjerende hos Ole Andreas Kristensen. Hans er da registrert som matros og at han trolig befinner seg i Haugesund. Jonette døde som enkei Harstad i 1906. Har kontaktet statsarkivet men de finner han ikke som død i Trondenes. Hvor og når døde Hans? Dro han til Amerika slik det ble fortalt? Han fikk vel ikke barn med Jonette som jo var en god del eldre enn han, men fikk han eventuelt ny familie? Med Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Torill. Jeg ser at du ikke har fått noe svar på ditt spørsmål. Desverre vet ikke jeg heller hvor det ble av den godeste Hans, men jeg har et lite tips til deg. Han var oppført som matros i 1900. Du bør derfor sjekke mønstringsrullene/sjømannsrullene som ligger i Statsarkivet i Tromsø. I disse rullene kan man ofte finne svært detaljerte opplysninger om av- og påmønstringer, rømminger eller eventelt om han døde på post! Jonette var jo enke i 1906. Lykke til! Hvis du finner noe kan du legge resultatet på Tema 39740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Bjerke

Hei Terje. Takk for tipset. Er ny i 'faget' og har mye jeg ikke har kunnskaper om. Må jeg kontakte statsarkivet i Tromsø, eller er det et sted på nettet hvor jeg kan søke på disse mønstringsrullene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Steinar Olsen

heiså litt på denne saken og fant Johnettes begravelse nr. 5 LenkePussig nok har hun etternavnet Bakken ikke Sivertsen eller Kristensen.Kanskje det er dukket oppnoe nytt, på skiftesiden. Det ble vel skiftet etter henne skulle en tro.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heioppdaget at din oldefar er søskenbarn til min oldefar på farsiden, de treffes i Søren Einarsen og Nella (Nille) Nilsdtr) som blir deres besteforeldre. min forgrening går via Petter Sørensen og din via Christen Sørensen.steiols5 alfakr start dot no hvis du er interesert i mer om våre felles aner.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.