Gå til innhold
Arkivverket

[#39744] Kristoffer Olsen f 1829 - fra Ørlandet til Nesna i Nordland


Gjest Per Vidar
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Vidar

Jeg søker opplysninger om en som i 1863 flyttet fra Ørlandet i S-Trøndelag til Nordland (Herøy - Tjøtta - Nesna). Er det noen med lokalkunnskap om disse stedene i Nordland som kan se igjennom nedenstående; og gi kommentarer.Kristoffer Olsen Utstrand, f. 06.05.1829 i Ørlandet, som sønn av Ole Christophersen Wærnes og Johanna Johansdatter. Kilde: Ørland Kirkebok. Kristoffer var sannsynligvis dreng hos Elias Jacobsen Utstrand (Ørland Bygdebok bind 3 s 183).Kristoffer fikk 24.09.1858 datteren Karen Marie med pike Inger Nilsdatter Innstrand (uten ekteskap). Kilde: Ørland Kirkebok. Dette var hans ”2.Leiermaal”, så han hadde sannsynligvis ett barn tidligere.Høsten 1863 flytter Kristoffer Olsen (oppgitt født 06.05.1829) til Herøy i Nordland. Jeg antar at det er samme person vi finner igjen i FT1865 i Tjøtta. På gården Skotsvær er da Kristoffer Olsen tjenestedreng. Han er oppgitt født i Ørlandet; og alderen 36 år stemmer.Så finner vi i FT1875 for Næsna en Kristoffer Olsen som Inderst og Fisker på gården Nedre Skjæfstad. Oppgitt å være født i Ørlandet; så det skulle være samme person (selv om fødselssåret 1830 avviker med ett år…)?Det ser ut som Kristoffer er blitt gift med datteren på gården; Johanna Kristoffersdatter (f 1843). I så fall er hun datter av husmannen Kristoffer Olsen (tilfeldig navnelikhet!) f 1813. Kristoffer & Johanna har der to barn; Kristine f 1871 og Ide f 1874.Er det noen som har opplysninger om denne Kristoffer Olsen i Næsna? Og som eventuelt kan bekrefte/underbygge at Kristoffer i Næsna (1875) er samme person som Kristoffer i Tjøtta (1865) og Kristoffer som flyttet fra Ørlandet til Nordland i 1863. Står Kristoffer omtalt i bygdebøker for Nesna?I FT1900 finner jeg for Nesna ei Johanna Kristoffersdatter f 1843 som inderstenke. Sannsynligvis er dette enke etter ovennevnte Kristoffer Olsen; spesielt siden Johanna’s mor Maren og søster Helena også er angitt her. Men angivelsen av gård/bosted i DA sier meg ikke nok om dette er samme sted som for Johanna & Kristoffer i FT1875. Noen med lokalkunnskap som kan kommentere dette?Samme sted bor Johanna’s sønn Peder Kristoffersen f 1877 og datter Kristine Kristoffersen f 1872. Kristine er gift med Adolf Ellingsen og de har barna Erling f 1897 og Hans f 1900. Her bor også Johanna’s datterdatter Julia Møllersdatter f 1883. Finnes nålevende etterkommere etter disse folka?Tusen takk for kommentarer!Mvh Per Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.