Gå til innhold
Arkivverket

[#39745] Onkel i Amerika


Gjest Magnar Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hjelmeland

hadde to onklar som utvandra til Amerika, den eine veit eg alt om, den eldste lite. Ser nokon er ganske flinke på Amerika.Hans Gotdtfred Hagen, Kysnes , Strandebarm, den gongen, utvandra første gong 1905, var heime 1909. gift med Bertha, veit om 2 barn, sonen veit eg ikkje navnet på, dottera var Elaine Hagen, meina ho ikkje var gift, begge er vel borte. Dei budde i Chicago, Ill. Det er mulig Hans har vore Fred i USA. Mvh, Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Han er i US Census for 1920 blitt 34 år og bor i Cook county,Chicago, Ill. med kone Bertha (27 år) og barna Elaine, 4 år. og Wilfred, 1 år. Han er 'sailor' på 'merchant vessel'. Betha er fra 'Posen' i Germany (tidl. Preussen), immigrert til US i 1912.I 1930 bor familien fremdeles i Cook county, Chicago, fornavnet er nå Fred, han er 'Cable spliser' på en fabrikk som lager 'wire rope'. Han var 29, hun var 21, 'at first marriage'. Bertha er nå født i 'Polen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Bertha passed in 1981, was mother of 2, g to 4, gg to 1; Fred passed in 1965; i can email obits, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Please if you can email obits it would be great. I forgot to tell that Hans Hagen was born 1884. thank you, Roger. magnar39@combitel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei Kurt,Du har nok heilt sikkert den rette i 1920 folketelling, Hans Hagen var fødd i 1884, 2 år¨feil i folketelling er vel ok. tusen takk, Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

OK, jeg kan garantere deg at det er rett familie også i 1930, Fred, 45 år, med kone Bertha, 37, og barna Elaine, 14, og Wilfred, 11 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Kurt,Takk skal du ha, no får eg det til å stemme med alderen i 1930 telling. Veit at han seilte på sjøane der borte, så sailor stemmer og. Då seier eg takk for hjelp. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, alderen ved US Census er 'age at last birthday' og så spørs det jo da når på året tellingen foregikk ...... Og hvis du ikke allerede vet det så er Posen i Prøysen den kjente byen Poznan:Poznań (tysk og tidligere norsk Posen) er hovedstaden i Storpolen (polsk Wielkopolska) og Wielkopolskie-provinsen. Den ligger ved elven Warta, og har 590 000 innbyggere. Den hadde bystatus fra det 13. århundre, og tilhørte Preussen fra 1793 til 1918 og Tyskland igjen 1939-45.Posen var også navnet på en preussisk provins som inkluderte denne byen. Rikspresident Paul von Hindenburg ble født i Posen.Poznan er i dag sete for et katolsk erkebispedømme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Doubtful, but possible; most are around Harstad and Oslo(Ullensaker(Taugland farm) and Ski). Roger. (sometimes forwards are blocked as spam)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Roger, If you have problem to get through, please send me a singel email if you don't mind. I am excited to see the Obits.Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei Kurt,Om du ser tilbake, ser du at eg er i boks, dette gjekk fort. Det var vel du som utløyste det heile. Har prøvt før med hjelp frå America utan å nå fram. Kona til den andre onkelen var frå Verdal, der var meir kontakt. mange takk for hjelp. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Kan dette være Fred og Bertha`s sønn Wilfred/svigerdatter Mary og evnt. sønnesønn Alan?U.S. Public Records Index RecordName: Alan HagenStreet Address: 4704 North Oconto Ave // City: Harwood Heights // County: Cook // State: Illinois // Zip Code: 60706Phone Number: 708-867-0558Household Members: Name Est. Age Birth YearAlan HagenMary M Hagen 81 1925Wilfred I Hagen 87 1919Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnar Hjelmeland

Hei, Kolbjørn,Ja det kan det så men vera. Takk skal du, kjem til å ta kontakt. Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.