Gå til innhold
Arkivverket

[#39750] Glassarbeider Gulbrand Evensen (c 1750-) ved Hurdal, Gjøvik og Eid glassverk


Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

Gulbrand Evensen arbeidet ved Hurdal glassverk i 1801, flyttet senere til Gjøvik glassverk på Vardal, og i 1816 fikk han arbeid ved Eidsverket i Høland. Alder oppgitt til 50 år ved FT 1801, 67 år ved flytting til Høland. Søker opplysninger om bakgrunnen til Gulbrand: hvor han kom fra, hvem foreldrene var, evt. også hva han gjorde før 1801. Søker også oplysninger om ektefellen Karen Olsdatter, 48 år i 1801, sannsynligvis død før 1816 siden hun ikke var med til Høland. Deres eldste datter Siri er født ca. 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I ekstraskatten for Eidsvoll 1762, Hurdals anneks, ser det ut til å være et ektepar som heter Even Evensen og Siri Knutsdatter med to sønner: Knut Evensen og Gudbrand Evensen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=st02371762&gardpostnr=2693&merk=2693#ovre>Lenke Datteren til Gudbrand Evensen het Siri – oppkalling? Her er den samme familien i ekstraskatten 1763 LenkeHer er døde i Hurdal 1777-1800 (kirkebok, begravelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis Gulbrand er 50 år i 1801, er han født ca. 1751. Så vidt jeg vet, tok de med barn fra 12 år i ekstraskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ved datteren Anne Marias dåp i Hurdal 1780 står Gulbrand Evensen oppført som skoleholder. Alle fadderne kom fra Glassverket så det er vel rimelig å tro at han var lærer på glassverksskolen. På en lønningsliste fra Hurdals glassverk fra 1789 er han oppført som ”Portner for begge Hytter”. På en liste over arbeidernes bidrag til istandsettelse av Hurdals kirke fra 1792 står han også oppført som portner. Sønnen Ole, f. 1791, tok farens yrkestittel som slektsnavn og ga opphav til en stor glassblåserslekt Portner i Sverige. Blant annet var Gulbrand Evensens sønnesønn, Carl Fredrik Portner, hyttemester ved Kosta glasbruk i Småland.Gulbrand Evensen døde ved Sölje glasbruk i Stavnäs, Värmland 1.9.1826. Alderen ble da oppgitt til 76 år. Gulbrand Evensen kom til Sölje glasbruk i 1823 sammen med sønnen Ole og hans familie .I likhet med Siri Flood tror jeg det er temmelig sannsynlig at Gulbrand Evensen var sønn av Even Evensen og Siri Knutsdatter på Edseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Dette var nyttig og spennende - tusen takk! At portner i Hurdal blir Portner (med tysk opprinnelse, som jeg nettopp så på et svensk nettsted), og at Gulbrand døde i Sverige, sier mye om det internasjonale preget ved denne industrien.Til Anne: Har du opplysninger om dåp eller fødsel til andre av barna enn Anne og Ole? Selv er jeg mest opptatt av datteren Anne Katrine, født ca. 1795. Hun fulgte med faren og brødrene Ole og Even til Eid i Høland, men stoppet der. Ble gift med smeden Ole Pedersen som arbeidet en tid på Eidsverket, og senere gjorde det stort som smed og gårdeier i Aurskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Fra kirkeboka for Hurdal har jeg notert følgende barn av Gulbrand Evensen og Kari Olsdatter: 1. Anne Maria *9.4.1780 (død to uker gammel, 1780 Glassverket). 2. Tvillingene Ole og Even *25.11.1781 3. Ole *16.2.1783, død 1785 to år gammel. 4. Maria *29.1.1786, 5. Even *7.12.1788 6. Ole *4.12.1791 7. Anne Catrine *9.8.1795 Ved Evens dåp i 1788 er foreldrene kalt Gulbrand Evensen Portner og Kari Olsdatter Portner. Den eldste datteren, Siri, er nok født før 25.5.1777 da de første dåpsinnføringene i kirkeboka for Hurdal starter. Før dette hørte Hurdal til Eidsvoll og kirkebøkene derfra er brent. Hun har en datter Karen f. u.e.. Barnefaren var glassblåseren Frantz Holm.Av Gulbrand Evensen og Kari Olsdatters barn er det bare nr. 4 og nr. 6, Maria og Ole jeg har fulgt videre. Maria giftet seg i Vardal i 1813 med glassblåseren Knud Frantzen. De fikk barna Carl Christian f. 1.8.1814 i Vardal og Maren Sophia f. i Høland 25.8.1816 (Eids glassverk).Carl Christian ble seinere glassblåser og hyttemester ved Johannesholms glasbruk i Venjan i Dalarna. To av hans eldre halvbrødre (sønner fra Knud Frantzens første ekteskap) reiste også dit.Maren Sophia giftet seg i Vor Frue i Christiania 24.10.1844 med Skomager Carelius Botolfsen Schøyen. Du kan finne denne familien i folketellinga for 1865 Lenke. Maria Frantzen (Gulbrandsdatter) døde 14.7.1866, 81 år, og ble begravet ved Arbeidsanstalten i Christiania.Ole Gulbrandsen Portner f. 1791 giftet seg i Høland med Marthe Knutsdatter som var datter av glassblåseren Knud Frantzen fra hans første ekteskap. Paret hadde tre døtre født i Høland og seks sønner og en datter født ved Sölje glasbruk i Stavnäs. Ole Gulbrandsen Portner døde i Stavnäs 9.4.1842 av ”lungsot”, 51 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Takk for de nye opplysningene! Skjønner jeg må begynne å lese om de norske glassverkene - det må ha vært et spennende miljø. Anne Catrine nøyde seg som nevnt med å gifte seg med en smed på glassverket som senere ble smed og gårdbruker i Aurskog. Hun døde 16.12 1864 på Berger mellom i Aurskog, og har en stor etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Øystein Knoph

Jeg er 3.tippoldebarn til Gulbrand Evensen og tipptippoldebarn til sønnen Even Gulbrandsen f. ca 1788. Jeg ble nylig obs på denne debatten som var svært interessant også for meg, jeg takker deltakerne for innsatsen. Er noen interessert i Evens etterslekt gjennom datteren Karen Gunhild f. 12/7 1823 står jeg gjerne til tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.