Gå til innhold
Arkivverket

[#39751] Hoset i Kvernes


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Moen

Hei!Lurer på om noen har tilgang på kirkebøker/bygdebøker ang. gården Hoset i Kvernes.Der skal på bruk 15b ha bodd en gårdbruker/båtbygger Nikolai Knutsen på 1800-tallet. Hadde han ei dtr. som het Johanna Hoset født i 1874?Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Ja. Kvernes kirkebok 1869-1884, folio 41b-42a, Døbte 1874: Johanna født 28/1 og døpt 19/4 som nr. 36. Foreldre var 'Grdbr Nikolai Knuds. Hoset-1841, k. Olava Jacobsdtr. - 1842. g. 1860'To faddere var fra Meg, og de andre fadderne var fra Gustad, Hoset, Fjæren og Opsal. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Aakvik Vorpbukt

Hei. Vet jeg har en del notert om slekta til Nikolai Knutsen fra Nord-Vollen på Hoset i Kv. Sønnedatra var inngiftet tante til min mann og ekstra 'beste' til mine barn. Hun døde i nov. 95 år gammel. Skal se mer på dette i kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Aakvik Vorpbukt

Side 307 i Averøybok 1: Nikolai Knutsen ble født på Øvergarden, Meek, Kv i 1841 døde i 1933, gift 1865 med Olava Olsdtr Strand 1840-1929. De hadde 7 barn, to av dem døde tidlig, to dro til Usa, mens to ble boende på Averøy og har etterslekt der. Den 7., Johanne vet du av. Hun har vel en lik til en av sakene i Tore på sporet i vår? Side 260 i Averøybok 1: Foreldre til Nikolai: Knut Knutsen Meek f Fjæren (1803-1864) gift 1830 med Cesilia Peternella Olsdtr Kummervold (f på Håholmen?) 1806-1888. Side 453 i Averøybok 1: Foreldre til Olava: Jakob Jakobsen Strand 1805-1863 gift 1833 med Karen Maria Olsdtr Meek 1812-1892. Har mer bakover. Hvis du gir meg mailadr kan jeg sende deg etterslekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Tusen takk for alle svar. Da var jeg på rett spor;-)Jeg har stusset over Meek-navnet. Hva betyr/kommer det av? Johanne sto oppført med det som etternavn ved hennes sønns dåp. Ved giftermålet med Laurits Moe i Trondheim i 1899, sto det Hoset. Laurits Moe er bror av min oldemor.Min mailadr: geir.moen@knett.noMvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Javel ?Så ikke umiddelbart sammenhengen , men Meek er vel kanskje ett dialektuttrykk for Midtfjord, eller hva? Tusen takk for svaret.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I de tilfellene jeg har sett i Rygh's så har jeg ikke uten videre sett at han hadde rett. Jeg trodde tidligere at Meek betyr et landemerke sett fra sjøen og således også fjellet Meknøkjen, som ikke ligger midtfjords -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I de tilfellene jeg har sett i Rygh's så har jeg ikke uten videre sett at han hadde rett. Jeg trodde tidligere at Meek betyr et landemerke sett fra sjøen og således også fjellet Meknøkjen, som ikke ligger midtfjords -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I de tilfellene jeg har sett i Rygh's så har jeg ikke uten videre sett at han hadde rett. Jeg trodde tidligere at Meek betyr et landemerke sett fra sjøen og således også fjellet Meknøkjen, som ikke ligger midtfjords -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Kjønnøy

Meek (uttales med lang e-lyd) beyr Midtvik, altså den midterste vika. Har ikke noe med midtfjords å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borgny Aakvik Vorpbukt

Da Nikolai giftet seg 4.9.1865, bruker han Meek som etternavn. 27.11 1865 overtok han garden på Hoset. Bruker Hoset som etternavn når barna døpes.Johanne f 28.1.1874, konf 13.10 1889, utflytta til Trondheim i 1898. Ettersom det er Laurits som er din slektning, regner jeg med at du ikke er interessert i etterkommerne til Johanne`s søsken ?Johanne og Laurits har etterkommere på Averøy Sender deg mail om det og om linken til Tore på sporet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ingrid: I mitt innlegg nr 6 referer jeg til Rygh som skriver Midtfjord. Det er jeg som skriver at fjellet Meknøkjen ikke ligger midtfjords, og det er vel sant ? Jeg har ikke skrevet at Meek ligger midtfjords, eller hvor har du det ifra ? Vil du ha vik istedet for fjord, så er det det samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei!Takker alle bidragsytere for hjelp ang. Hoset. Til Borgny: Jeg har vært i kontakt med ei av etterkommerne til Laurits. Fikk mye hjelp der og er ett stykke videre på den greina av slekta. Det gjenstår bare kaffebesøket ;-))Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.