Gå til innhold
Arkivverket

[#39753] Anton Kraft g. 1817 m. Maren Sophie Pedersdtr fra Borregård, hvem var de?


Gjest Liv S. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Dette paret gifter seg i Tune 7.9.1817. Da var Anton enkemann 47 år, og jobbet på Borregård som tjener. Maren var pige 27 år, og fra plassen Myren under Borregård. Forlovere var Peder Halvorsen Gleng og Christian Kristiansen Gretterøed.Dette paret flytter i 1818 til Rød herregård ved Halden (den gang i Berg), hvor Anton Kraft arbeidet som gartner. Han døde i 1824 på Rødstangen under Rød. De fikk to barn sammen: Peder Anton Martin Kraft f 1818, og Martin Carsten Kraft f 1823.Etter Anton døde giftet Maren seg igjen 31.3.1825 med Johan Andreas Olsen på Rødstangen. De fikk to barn: Olavus Anton Andreassen f 1825 og Elen Marie Andreasdtr f 1828. Maren dør i 1834.Hvem var Anton Kraft, og hvem var Maren Sophies foreldre? Anton kan kanskje være svensk? Jeg finner ham ikke i 1801 tellingen. Jeg er klar over den norske slekten Kraft, men jeg har ikke funnet noen Anton i det jeg har av inf om disse.Dette kan være Maren Sophie, jeg finner ingen andre som passer:LenkeJeg er takknemlig for all hjelp.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.