Gå til innhold
Arkivverket

[#39754] Foreldre til Ingeborg Larsdatter Djupdal(1809-1838 ) Ålen gm Jon Hansen


Gjest Rolf M Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf M Kirkbakk

Hei Lurer på om noen kan hjelpe meg å finne foreldre til Ingeborg larsdtr. Djupdal.Tror nok det er i Ålen. Har Boka Ålen og Ålbyggen bind 1. Hvor skal jeg se etter Ingeborg Djupdal og hennes aner bakover? har sett på Gården Djupdal, men der finner jeg henne ikke. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var henne som ble gift på Nesgård, ikke sant? Under Djupdal bind 1 side 357 bare ett barn nevnt på Lars Ingebrigtsen og Kari Hansdatter Grønset. Nå har jeg også den gamle utgaven av A. Reitan, og der står det nevnt 5 barn på dette paret:Ingeborg (se Nesgård)Ingebrigt, gift med Johanna FinlandBeret, gift med Mons Megård i HoltålenKari (se Langland)Hans (ugift)Jeg kan ikke si hva som er riktig her - refererer kun hva som står. Det kunne kanskje være grunn til å se litt i kirkeboka? Det står i den gamle boka ingen fødselsår ved barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf M kirkbakk

Astrid Det ser ut som at det har falt ut navn da i Ålen Og Ålbyggen bind 1 1989.Kontra den gml boka til A.Reitan.Da burde forfatteren av den nye boka blitt orientert om dette.Jeg stoler på at den gml boka som du har er riktig i dette tilfellet da.Ellers så vil jeg bruke ny boka bakover på sidene 356 og 357. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Noe feil er det for jeg kan ikke finne Kari under Langland.Da ser jeg plutselig at Ingeborg Larsdatter kalles Finnland i teksten nederst på side 162 i bind 1, hun som under slektsbiten av gårdshistorien kalles Djupdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Når det gjelder Kari Larsdatter så står det i den gamle bygdeboka at hun giftet seg med Ingebrigt Børsen Langland (Under Langland s. 466)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hvis faren til Ingeborg er den Lars Ingebrigtsen i lenken Astrid refererer til i innlegg to, så er han broren til mine to aner Jon og Kirsti. Deres foreldre var Ingebrigt Larsen Djupdal og Ingeborg Jonsdatter Løberg. Jeg har en del forfedre registrert på disse, så jeg kan godt sende deg det jeg har, Rolf. Opplysningene er tatt fra bygdebøker, så det er ikke primærkilder som er brukt.Anene jeg har på Ingebrigt er alle fra Ålen, mens Ingeborg har litt mer eksotiske forfedre, vi kan nevne både Singsås, Tydal og Selbu :)Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Jon (flause!).Så til Rolf: Ingeborg Larsd. Finnland er sikkert en sammenblandig med Jons mor Ingeborg Jonsd F. Så det er vel Djupdal som står senere i teksten som er det riktige, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Beklager at jeg bryter inn og kanskje kjører debatten litt av sporet, men jeg ser at Jon skriver at Ingeborg Løberg har litt mer 'eksotiske' forfedre i innlegg 10. Jeg er klar over at hun har forfedre fra Singsås og Tydal, men Selbu var nytt for meg! Hva er det du sikter til der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Beklager at jeg bryter inn og kanskje kjører debatten litt av sporet, men jeg ser at Jon skriver at Ingeborg Løberg har litt mer 'eksotiske' forfedre i innlegg 10. Jeg er klar over at hun har forfedre fra Singsås og Tydal, men Selbu var nytt for meg! Hva er det du sikter til der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Hei Magne! Jeg kunne vel sagt fra Selbu via Tydal. Faren til Einar Jonsen Hilmo som kom til Ålen, het Jon Einarsen, han finner vi igjen i manntallet 1701, f. ca 1651. Dette vet du jo, men denne Jon Einarsen skal i følge Selbu bygdebok ha kommet fra Selbu. I bind 5 s. 547-548 under gården Tuset står det at 'Einar Jonsen, f. ca 1612, hadde en sønn, Jon, f. ca 1656, som kom til Hilmo i Tydalen'.Jeg antar at Einar Jonsen på Tuset må være denne karen: LenkeUtover dette har ikke noe mer fra Selbu.Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Hei Jon Hvis du vil sende meg det du har så er adressen :rmk@smartcall.noMvh Rolf M Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf M Kirkbakk

tilleggsopplysning til Jon Hvis far din heter Bjarne og mora di heter Hanna så har jeg anene dine bakover på din mors sideRolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei! Jeg nedstammer fra både Ingebrigt Larsen Djupdal og Maret Bjørnsdatter sine to barn Jon og Lars. Jeg har ikke de opplysninger som dere nevner og har stor interresse av de opplysningene dere nevner. Kan noen av dere enten legge det ut i denne tråden, eller om jeg får spørre om dere kan sende det til meg? Adr; olillega@c2i.net Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.