Gå til innhold
Arkivverket

[#39760] Var kan man hitta skiften (bouppteckningar)?


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej!I Sverige har vi bouppteckningar som upprättas efter en persons död som kan ge mycket information om var barnen/arvingarna befinner sig. Jag tror att det norska ordet för detta är skifte och nu undrar jag om dessa skiften finns bevarade och var man i så fall kan får tag på dem eller kopior av dem.MVHAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er de forskjellige statsarkivene som oppbevarer skifteprotokollene. Mye av det eldste materialet finnes på mikrofilm.Statsarkivene kan du lese om her Lenke, men i skrivende stund ser det ut til at det er noe galt med siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Oversikt over hva som finnes, kan du også få på DIS-Norge sine sider: [url="http://www.disnorge.no/genress/index.php?todo=visKategori&kid=99999>LenkeGå først inn på det fylke som du ønsker, så kommune. Så på skifteprotokoller (hvis den finnes).Da får du oversikt over mikrofilmer med skifte og ev avskrifter fra skiftene.Vet ikke om disse oversiktene er fullstendig.F.eks. Oversikt over skifteprotokoller for Alstahaug kommune i Nordland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Ann: Hvor er det du er ute etter skifter. Jeg har oversikt over skifter på mikrofilm for Ringerike/Hallingdal, for Stjør-Verdal og Lofoten og Vesterålen på mikrofilm. Jeg har bare oversiktene og ikke selve mikrofilmene. Hvis noen av disse områdene er av interesse kan jeg legge ut oversikt her senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Tack så mycket allihop för hjälpen! Jag skall gå in och titta på DIS sida. Det är mest Vestfold och Oslo jag är intresserad av.MVHAnn-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.