Gå til innhold
Arkivverket

[#39761] Anders Årnes,oppgitt som barnefader for et barn som døpes i 1792, Nes. Akershus


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

HeiI 1792 døper Kjersti Borgersdtr Bergsødegaarden f. 1759 sin sønn Anders. Som oppgitt barnefar er Anders Årnes. I 1801 tellingen finnes du kun 1 Anders på Årnes Lenke. Noen som kjenner til at dette er riktig Anders og i såfall hva er hans aner. Kanskje bind 4 av bygdeboka kan si noemvh. M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei MagneBygdebok for Nes bind 4 side 557:Her finner jeg den Anders Andersen som du lenket til i innlegget ditt. Det står dessverre ikke noe om et barn av ham født utenfor ekteskap i 1792.På samme side står det om hans far som også het Anders Andersen. Han ble enkemann i 1775, og han døde 1796 på Årnes 60 år.Så det vil si at i 1792 var det to Anders Årnes på denne gården. Bygdeboken sier ikke noe om når Anders den yngre tok over gården, men han giftet seg i 1792. Teknisk sett kan vel ikke noen av disse to utelukkes før andre ting er sjekket ut.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Laila..Tusen takk skal du ha.Foreløpig holder jeg en ørliten knapp på at det er sønnen Anders f. 1775 som er barnefaren. Han blir gift 09.11.1791 (kirkeåret 1792) m Ragnhild Andersdtr Årnes. Med bevilling at copuleres i huset.Sønnen til min Kjersti er født på slutten av 1791 vis jeg tolket det riktig.F¨r håpe det finnes skifter etter dem, kanskje det står noe der... Igjen tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.