Gå til innhold
Arkivverket

[#39769] Gift i Røyken 24.juli 1773


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Ungkarl Arne Jonsen Nygaard og Pige Kari Toresdt. ble trolovet 1.mai og gift 24.juli 1773 i Røyken kirke.Arne Jonsen ble døpt 21.juni 1744 i Røyken, men jeg har ikke funnet Kari Toresdt. døpt i Røyken så hun er muligens innflyttet.Er det noen som har opplysninger om denne Kari Toresdt.? (Se forøvrig deb.nr.11774)Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei! Jeg forsøker å hente frem dette innlegget på nytt i håp om at det er noen som har opplysninger om denne Kari Toresdt.Samtidig lurer jeg på om det er noen som vet om Nygaard var en plass under gården Weari Røyken?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Rune. Jeg vet ikke hvor Kari Toresdatter kom fra, men jeg kan bekrefte at Nygaard var en plass under Wear på den tiden.Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Takk til Jan for bekreftelsen på at Nygaard har sitt utspring fra Wear.Men så var det denne Kari Toresdt. da. Er det noen som kan hjelpe meg videre med opplysninger om hennes opphav, event. hvor jeg bør søke?MVH: Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Folkvord

HEI!Jeg henter opp dette innlegget for 'siste gang' Etter langvarig søken etter opphavet til Kari (Karen) Toresdt. (Torstensdt.) fra Land i Opland forsøker jeg nå å få et tips om hva jeg skal gjøre videre for å finne hennes opphav.Ved fødselen av datteren Ingeborg Syversdt. er moren oppgitt å vøre pige Karen Torstensdt fra Land, (Gården Harstad), og faren Syver Halvorsen født 1741 Land, Harstadeie Øvre Gaukeru.Jeg ville bli 'overlykkelig' om noen kunne hjrlpe meg med denne 'nøtten'.Av faddere kan det se ut som om Kari (Karen) var tjenestepige/ oppholdt seg på gården Wear eller andre gårder i Røyken på en gård i Røyken ved fødselen av datteren Ingeborg Syversdt. Dette ut fra fadderene til Ingeborg....Hun ble som gift med en Arne Jonson Nygårde (Wear)Håper noen kan hjelpe meg videre med denne 'nøtten'...Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg inn vielsen fra digital kirkebok under Røyken: LenkeTror du at det dreier seg om samme Kari Toresdatter som er født i Land, Oppland?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har nå lest det andre temaet som da ga svar på mitt spørsmål.Jeg legger også inn Kari Toresdatter med mann og barn på Wear i 1801-tellingen: LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger. Har også sett gjennom døpte i Røyken i det akruelle tidsrom. Fant heller ingen Kari med etternavn som beynte på T, i de listene. Det styrker jo din teori om at hun kommer fra et annet sted i alle fall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En av fadderene ved Joens dåp heter Aase Toresdatter. Her er muligens den samme Aase, Kan hun være en søster av mor , Kari Torsdatter?LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei Gunn! Tusen takk for at du tar deg tid til å hjelpe meg med å finne identiteten til denne Karen (Kari) Toresdt.Som du nevner i ditt siste innlegg (10), er det mye som taler for at denne Aase Toresdt. som var en av fadderne til Joen Arneson, kan være søster til Karen (Kari).Aase bodde ved FT 1801 på Nøsted Hovedgård i Lier. Dette er nær grensen til Bragernes, (Drammen), hvor Ingeborg Syversdt. ble døpt 19.juli 1767.Karen (Kari) var født ca.1746 og Aase ca.1750 så alderen passer bra.Jeg skal forsøke å spinne videre på de trådene jeg nå har for å se om jeg kan finne en forbindelse mellom 'min' Karen (Kari) og hun som ble gift med Arne Joenson Wear... Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det var ikke enkelt det der! Finner en Aase Toresdatter i passe alder døpt i Norderhov, Buskerud, faktisk den eneste kandidat jeg fant på IGI: LenkeHåper du kan få noen til å slå opp dette for deg, Har ikke funnet noen passende kandidat til Kari ( Karen)til nå. Fortsetter letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg pussig nok at samme foreldrepar i Norderhov døpte datter Karen her: LenkeDet hadde passet bra med alder på den Kari ( Karen) Torsdatter du søker?Håper det finnes kilder i Norderhov som kan klaregjøre dette. Her er et gårdsnavn på Thoer , Stolpestad?Det gårdsnavnet finner jeg bare under Hedmark i 1801, men det kan jo være at denne Thor har arbeidet på en gård med det navnet.Lykke til med fortsatt leting. Skal si fra om jeg kommer over noe som er av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei igjen! Det ser ut som det er meget sansynlig at Kari og Aase var søsken, og at det muligens er denne Kari som ble gift med Arne Joenson Wear.Jeg tror nok at jeg da kan utelukke henne som den Karen (Kari) jeg etterlyser i innlegg 1 som er opplyst var fra Torpa i Land.Igjen mange takk for hjelpen så langt. Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.