Gå til innhold
Arkivverket

[#39776] Nils Gunnarson sønn av Gunnulv Knutsson Lofthus og Svanow Nilsdtr.


Gjest Jan Owe Zetterström
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterström

Hei Jeg leter etter min 3 X tippoldefar Nils Gunnarson/Gunnufson som skal være født ca 1794/5 i Tinn i Telemark. Han flyttet vestover til Jørpeland i Strand i Ryfylke og ble kalt Nils Gunnarson Tungland. Han ble i 8.6.1822 gift med Kari Olsdtr. Jørpelandsholmen. datter av Ole Jørpelansholmen (Det er alt jeg vet om han) Nils Gunnarson/Gunnufson bodde på gården Tungland i Strand og druknet den 18/11-1853.Jeg søker etter slekten hans fra Tinn og hadde ingenting av opplysninger annet enn at han skal ha kommet fra Tinn. Jeg slekter fra hans sønn Gunnar Nilsson Førlandslunden (1824-1887) som ble gift med Anna Maria Torsdtr. Harvaland født 1827, død ukjent årstall.Jeg har senere funnet noen svar fra forskjellige fora og i noen anetre på internett, samt noen svar fra andre slektforskere, med mulige løsninger.Det jeg senere har funnet er: I Tinn soga,Dalen u/Lofthus,s.299,står dette: 'I 1821 (er vel ment å være 1801,se FT 1801),er Gunnulv Knutsson husmann i Dalen.Han er da 48 år,og g.m.Svånaug Nilsdtr.36 år. Det er nemde 4 barn: 1:Knut, 2:Ingeborg, 3:Nils, 4:Hølje.' Det er det som står om denne fam.under Dalen.Men jeg ser at under Lofthus går navnene Knut og Gunnulv igjen. Det er en Gunnulv Knutsson,f,1754 nevnt,sønn av Gunnulv Gunnulvsson Lofthus. Dette kan være faren til min Nils.Gunnulv Knutsson,f.1754, g.m.1784 Ingeborg Halvorsdtr. Hun døde i barselseng 1789.De hadde følgende barn:Knut f.1787, Halvor, f.1789. I FT 1801 er den Gunnulv Knutsson som er far til Nils, gift for 2.gang. Da kan dette være rett?Sønnen Knut som står i FT 1801 er da fra 1.ekteskap, de andre fra 2 ekteskap. Sønnen Halvor,f,1789,er ikke der,men han kan jo være død? Da er det vel bekreftelsen på at denne Gunnulv giftet seg 2.gang med Svanow Nielsdtr jeg trenger å få bekreftet.'Min' Nils Gunnarson's barn hadde navn etter Nils Gunufsen's foreldre. Moren het Svanow Nilsdatter(derav navnet Nils), faren Gunuf, broren Knud, og Hølje og søsteren Ingeborg. Nils Gunnarson's barn het Svanhild (etter moren?), Knud (etter broren, og muligens andre i slekten?) og til slutt Ivar Nilsen. Så det peker navnemessig imot at dette er 'rett' familie, er noen enig? Kan noen hjelpe meg videre med anene til Nils Gunnarson fra Tinn i Telemark ? Eller finnes de noen som er i samme familie og har samme aner?Alt mottas med stor takk Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstøm

Hei Ja der er familien jeg leter etter. Takk så langt. Kjenner noen til denne familien, og anene Deres, samt at Gunnuf var gift i 1784 Ingeborg Halvorsdtr. som døde i barselseng 1789.? Kjenner noen til Ole Jørpelansholmen eller noenting om ham ?, er alt dette av interesse også. Jeg skal lete i Tinnbøkene etter Gunnuf/Gunnulv og hans kone Swanaug Nilsdatters slekt. Kan det være delt opp i mange bøker eller hvor stort er dette området? Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer er Gunnulfs andre ekteskap:GUNNULV KNUTSONMarriages: Spouse: SVANNAUG NILSON Marriage: 06 JUL 1792 Tinn, Telemark, NorwayOg her er hans første: GUNNULV KNUTSONMarriages: Spouse: INGEBORG HALVORSON Marriage: 21 APR 1784 Tinn, Telemark, NorwayJeg finner to barn fra det første ekteskapet:1. HALVOR GUNNULVSON Event(s): Birth: 25 NOV 1787 Lislerud, Tinn, Telemark, Norway Death: 1789Parents: Father: GUNNULV KNUTSON Mother: INGEBORG HALVORSON(denne døde i ung alder)2.KNUT GUNNULVSONEvent(s): Birth: 04 APR 1785 Lislerud, Tinn, Telemark, NorwayParents: Mother: INGEBORG HALVORSONOg disse i andre ekteskap:1. Holge. f 1896 død 17962. Holge f 1798 død 18093. Knut f 17944. Gunnuf f 1803 død 18095. Ragnhild f 1801Dette er opplysninger fra FS/IGI og må behandles med stor skepsisMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.