Gå til innhold
Arkivverket

[#39777] Gunnhild Hansdatter /Jonsdatter (?) fra Aspås i Ålen ST.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg har nå endelig fått verifisert at Anne Pedersdatter, gift 24/6 – 1781 i Røros med Ole Andersen Rueldal (fra Saxryen), (døpt 10/4 – 1763) i Røros. virkelig kom fra Morken i Hessdalen (Ålen), som det hevdes i Rørosboka V. Deres eldste sønn Anders, ifølge Rørosboka født 1780, var 20 år i 1801 og tjente som Anders Olsen Ryen hos presten Peter Schnitler Krag på Røros.Anders er ikke døpt i Røros, men i Ålen første påskedag 1781 som ”Anders Olsen Ryen et uægte barn fra Røros”. Denne presten førte ikke foreldrenes navn, men faddere var Ole Morchen, Ingebrigt Morchens quinde Maritte og Anders Morchens quinde Maritte. Anne Pedersdatter og Ole Andersen Rueldal hadde ytterligere to barn, og her opptrer som faddere Malena Pedersdatter Morken (Annes søster) og hennes mann Ole Olsen Risberg (bosatt på Bergstaden).Anne Pedersdatter var nesten 11 år eldre enn sin mann Ole Andersen og ble døpt i Ålen Dom 2 Advent 1752. Far: Peder (Ingebrgtsen) Morchen. Sistnevnte var født ca 1721 på Morken (død 3/7 – 1766 45 år 3måneder og 13 dager) og var gift med Marta Olsdatter (død 1789 73 år).Kirkebøkene i Ålen begynner først ca 1750, og det som er eldre slektshistorie refereres fra Ålen og Ålbyggen. Under Morken bind 2 side 460 hevdes det at Peder Ingebrigtsen Morken var sønn av Ingebrigt Jonsen Morken, født ca 1692 og Gunhild HANSDATTER Aspås. Deres eldste sønn Jon var fødr ca 1720, så Gunnhild må ha vært født senest ca 1700. Det stemmer med det som står under Aspås i den gamle Ålenboka av Reitan (side 542) : at hun var datter av Hans Halvorsen Aspås i hans første ekteskap med en kvinne man ikke kjenner navnet på.I Ålen og Ålbyggen under Aspås (side 488)står følgende:Hans Halvorsen Aspås, født ca 1656, død 1732, gift 1 med ??.Barn:1)Svend, født ca 1682, død før 1732 etc2)JON, født ca 1685, død før 1732, hadde dattera Mali gift med Gunder Gilset og dattera GUNHILD gift med Ingebrigt Morken.Jeg forstår det slik av teksten ellers at det må ha vært et skifte etter Hans Halvorsen Aspås i 1732 som gir dette oppsettet ovenfor. Men jeg spør meg selv hvordan denne Jon født 1685 (kilden for fødselsåret må være manntallet 1701?) kunne være far til Gunnhild som fikk sitt første barn ca 1720??Er det noe der ute som har saumfart dette nærmere? Eller har rettet spørsmål til forfatteren av bygdeboka (noe jeg faktisk selv har tenkt på)?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Åsvold

Hei, Astrid!Ifølge mine notater fra skiftet i 1732 var Gunnhild datter av Hans Halvorsen Aspås:Skiftet etter Hans Halvorsen ble holdt på Aspås 24.9. 1732. Enka het Guru Jonsdatter. Gården tilhørte major Mangelsen.Hans og Guru hadde barna Jon (30 år), Halvor (28 år), Ingeborg (32 år) og Anne (22 år).Hans hadde fra sitt forrige ekteskap barna: 1. Svend Hansen, død, etterlot barna Svend (13 år) og Kari (15 år). 2. Jon Hansen Gaare 3. Mali Hansdatter g.m. Gunder Gilset i Haltdalen 4. Gunnhild Hansdatter g.m. Ingebret Morken.Mvh Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Bjørn Olav!Tusen takk. Fantastisk å få slik flott hjelp. Såvidt jeg kan se, stemmer dine notater fra skiftet med det som står hos gamle gode Reitan. Og jeg klarer identifisere dem som var faddere på Peder Ingebrigtsen Morkens og Marthas barn. Jeg lurer på hvem denne Martha Olsdatter var, men det får være til en annen gang.Ha en fin dag. Det har i hvert fall jeg!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.