Gå til innhold
Arkivverket

[#39780] Kari Olsdatter, Haugsmyr, Lindås.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Kan noen hjelpe meg med å finne ut når Kari Olsdatter (min tippoldemor) giftet seg med Anders Nilsen, født 1814,Haugsmyr,Lindås? Eventuelt hvem foreldrene hennes var og hvor hun kom fra? De ble antakelig gift ca 1840 -1844 da det eldste barnet (som levde opp ihvertfall) ble født i 1844. De fire barna som ble nevnt i skiftet etter Kari i 1862 flyttet alle til Askøy i 1869 -1870, men om de hadde noen tilknytning til Askøy vet jeg ikke. Anders Nilsen ble gift igjen kort tid etter Karis død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer er de kanskje:ANDERS NILSENMarriages: Spouse: KARI OLSDR Marriage: 23 JUN 1844 Lindaas, Hordaland, NorwayMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Lars Ove.Enda en brikke på plass! Kanskje noen har kjennskap til foreldrene til Kari.Den rette Ole finnes vel i f.t. 1801, men det er så mange Oler! Mest sannsynlig var Kari fra Lindås siden de giftet seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiFor å finne Karis foreldre, må du finne vielsen. Den var jo i 1844, og det er ikke scannede kirkebøker for det året her.Foreslår at du oppretter et nytt tema og spør om det finnes noen som kan gjøre et oppslag for deg :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og på Hougsmyhr i FT 1801 finner jeg ikke Ole og Kari, men jeg finner en Anders som husfar. Det kan jo være Kari som kommer fra Haugsmyhr (altså moren til Anders Nilsen)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er Anders i FT 1865, med ny kone. Men det er feil der ! LenkeAlle ungene står som deres felles, og det stemmer jo ikke.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Der er nok feil der ja! Noen tar på seg farskapet andre 'morskapet'..Jeg hadde leitet meg langt tilbake med Bothele som mor til barna,bl.a.ved hjelp av bygdebøker for Lindås.Men ved en forespørsel til Arkivforum 19.05(tema 39692) ble det opplyst at det var Kari Olsdatter som var mor til de tre eldste barna som bodde hjemme samt en som var ute i tjeneste. Så derfor søker jeg nå opplysninger om Kari Olsdatter. Ellers er det riktig at det var Kari Andersdatter som var fra Haugsmyr. Hun var tjenestejente på en annen gård i 1801. Ennå en gang takk til Lars Ove!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg ser at du har fått et raskt svar av Yngve Nedrebø på Arlivforumet.Kari Olsdatter er da født i 1820.Faren var Ole Johannesen Indstebø. I Lindås FT 1801 er det Ingen Ole på denne gården, heller ikke i 1865. Det betyr kanskje at Indstebø-navnet er tatt ved at han feks har jobbet der som dreng?Ved søk på FS/IGI finner jeg heller ikke Kari Olsdatter født rundt 1820. Derfor er moren fortsatt en utfordring.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Her kommer hjelpen raskt! Jeg er på riktig vei nå så jeg kommer meg nok 'bakover' litt etter litt. Far til Kari kan jo være født etter 1801 selv om det er lite sannsynlig. Det store spranget mellom f.t.1801 og 1865 gjør ofte tingene litt vanskelig.Men spennende er det.. Takk igjen! Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det kan jo være denneIGI Individual Record FamilySearch? International Genealogical Index v5.0KARIE OLSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 13 FEB 1821 Lindaas, Hordaland, NorwayParents: Father: OLE JOHANESEN Family Mother: KARI HALVERSDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

I så fall er dette ekteskapsinngåelsen for foreldreneIGI Individual Record FamilySearch? International Genealogical Index v5.0KARI HALVERSDR Female FamilyMarriages: Spouse: OLE JOHANNISEN Family Marriage: 02 JUN 1805 Lindaas, Hordaland, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.og en aktuell Kari Halversdatter i Lindås i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Tusen takk for hjelpen,Odd Brede. Det ser ut til at du har funnet de rette foreldrene til Kari Olsdatter.Alle stedsnavnene er i nærheten av der hun bosatte seg som gift og fornavnene er også 'kjente'. Jeg arbeider nok litt tungvindt ennå som 'fersk i faget', men lærer underveis! Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

I bygdebok for Lindås,Lygra og Hundvin sokner finner en under Vik, bruk 1: Halvor Monsen Vik (1740-1818) g.1767 Marta Sjursdatter Berge (1749-1822) Blant 12 barn finner en Kari f.1780, d. 1852, gift 1805 med Ole Johannessen Bøkevoll (1779-1838). Barn: Kari (1805-1806), Marta (1806-1806), Johannes 1808, Johannes 1811, Marta (1814-1814), Marta 1815, Anders 1818, Agate 1824.Halvor sine foreldre: Mons Bottolvsen Tveiten (1702-1783) gift 1727 med Ragnhild Nilsdatter Storokse (1705-1766)Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gunn:Blir det forvirrende for deg nå? Bare en ting å gjøre med det, ta deg et godt kaldt bad ute på Herdla, eller noe mer forfriskende på Zacken :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Johan Ludvig Kvamme. Kan ikke forstå annet enn at dette må være rette slekten. Men Kari Olsdatter døpt l3.02.1821 skulle vel stått mellom Anders og Agate. Men det ser jo ut til at navnet Kari burde komme 'igjen' på grunn av oppigjenkalling. Og det er jo et 'hull' mellom 1818 og 1824. Ellers så er det øvrige slektsforbindelser mellom gårdene Haugsmyr og Vik så jeg får det egentlig til å stemme med hendelser skjedd i ettertid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Til Lars Ove. Litt forvirring er det jo, men i hodet er ting i ferd med å falle på plass. Iskald vind både på Herdla og Zacken i dag så det blir å leite etter slekten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Godt å høre :-)Da blir savnet til Bergen m/omegn mindre. Har opplevt mange utrolige 'mai´er' der borteLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.