Gå til innhold
Arkivverket

[#39782] Bie/Ræder/Schindel


Gjest Gunn-Helen Lykke
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn-Helen Lykke

Greier ikke helt å slippe fra meg Henrikka Maria Ascanius Bie og hennes skjebne. Hun var f. i X-ania 1779 og d. i Lensvik, ST, 1. oktober 1845. (se også tema 38464.) det er på det rene at hun i 1803 ble gift Med Johan Mangelsen Ræder (1756-1808, Hallaren, Frøya.) De fikk 3 barn: 1) Mentz Ascanius Ræder f. 1804, Frøya 2) Else Sophia Ræder f. 1805, Frøya 3) Johan Mangelsen Ræder f. 1806, FrøyaHun ble gift 2. gang 19. juli 1829 med Conrad Christian Schindel, Kibnebness, Lensvik, ST, f. 1751 i Danmark, d. 4. mai 1831 i Lensvik (Rissa)C.Chr. Schindel var trolig først gift med Maren Helene Olsdatter (Røberg). f. Halten gård i Stadsbygd. Jeg kjenner ikke vielsesåret. I flg. Stadsbygdboka var hun født 1787 mens i FT1801 er hun oppført som 55 år, altså f. ca. 1746, gift med Schindel, og det er der notert at det er hennes 3. ekteskap. I gårdshistorien (Stadsbygdboka side 91 ff) står det bla. at hun og Schindel ble skilt, og denne skilsmissen er i boken satt i forbindelse med at Schindel giftet seg med Henrikka Maria Ræder. I tillegg til den store forskjellen i aldersangivelser på Maren Helene Olsdatter, får jeg det heller ikke til å stemme at Henrikka Marie var inne i bildet da paret ble skilt. Grunnen til min skepsis er at C. Chr. Schindel i 1808 fikk en sønn (med samme navn som faren) dåp 6. juni 1808 i Stadsbygd. Morens navn er Marie Elisabeth Møller. I kirkeboken står det at moren er en 'fraskild kvinde og at faren er snarlig fraskild mand'. Da han giftet seg med Henrikka i 1829 hadde han altså vært skilt i ca 20 år. Det var mange ting på en gang, men hvis det er noen der ute som kjenner nærmere til noe av dette så er jeg svært interessert i å høre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Kjell Fredly

Kan den tollbetjent og enkemann Christian Schindel som i 1787 fikk sønnen Daniel i Edøy sammen med Gidsken Sophia Pristroph være samme mannen? Daniel ble døpt den 2. des. Mora var datter til sognepresten i Edøy, Sebastian Width Pristroph.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Etter å ha sett etter i 'Tollere i 300 år' så ser jeg at dette er samme mannen. Der står det: 'Conrad Christians Schindell født 4. mars 1751 i Norge. Kommandersersjant, 17 år i militæret. Kryssbetjent i Tyrhaug 17. nov. 1784, tollbetjent i Aaremmen (Kibnebnes) 20. des. 1786. Overtollbetent sammesteds 1816 til død 4. mai 1831.' Kyrhaug (Tyrhaug) var jo tollstedet på Edøya, så da var han altså der i 1784 og noen år fremover. Da er det vel kona hans, den 'Madam Karen Sophia Shindell' som er registrert blant de døde i 1785, uten at noen alder er oppgitt.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Vel, da er det vel liten tvil om at Gisken var datter til Daniel Pristroph og ikke til Sebastian. Siden barnet også fikk navnet Daniel, så er det vel enda sikrere at Daniel Pristroph er faren. Alle fadderne til barnet bodde på Rosvoll, der også prestegården lå.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per Nermo har også følgjande innlegg i debatten som lenka i innlegg 4 viser til: Christian Schindel ble den 19 Jul 1829 g.m. Henrikka Maria Ascanius Bie i Rissa i Stadsbygd, der han i 1801 var overtollbetjent og bosatt på Kibnæbneset. Han var f. 4/3-1751 og døde 4/5-1831. Henrikka (døpt i Akershus Slottsmenighet, Christiania, den 4 Jan 1780 hadde tidligere vært g. (ca.1789) m. Johan Mangelsen Ræder (ca.1756-1808), løytnant, som eide gården Hallaren på Frøya, ST. Hun var d. av Mentz Ascanius (Larsen) Bie (1747-1780) og Elen Borchmann Schanche. Mentz var dattersønn av sogneprest i Aure, Mentz Ascanius.Mvh Finn O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.