Gå til innhold
Arkivverket

[#39793] Bjerk, Nes, Akershus


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Kan noen fortelle meg litt om Kristoffer Larsen og Birte Larsdatter Bjerk ?Dette paret skal ha fått en sønn Arne f. 2/7.1814, konf. 3/10-1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Ja dette er riktig Arne. :o) Har lenge visst at hans far het Christopher Larsen og ca. fødselsår, men har akkurat funnet konfirmasjonen hans med opplysning om fødselsdato og både mor og far.Har undersøkt litt og det ser ut til at det finnes en plass Bjørk under Ellingsrud. Kanskje dette kan være samme plassen? Noen som har mulighet til å slå opp i bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har sett under Bjørk i Nes Bygdebok bind 2 fra side 278, og jeg klarer ikke å se noen med disse navnene. Kan ha oversett ett eller annet. Sjekker en gang til for sikkerhet skyld.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har sett en gang til, men jeg klarer ikke å se noen av disse, det kan være mine øyne ?Er dette datter av Arne Lenke ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk skal du ha.Takk for linken til Emma, er nok riktig datter, denne hadde jeg ikke fra før. :o)Det er nok ikke dine øyne, er en del mangler på husmannsfolk i Nes bøkene.Det kan jo hende at de kun bodde på plassen da sønnen ble født? Har sett etter konfirmanter med samme foreldre i perioden 1830-39 uten hell, så de må enten ha fått flere barn tidligere enn 1814 (som vokste opp), eller så hadde de ikke flere.Kanskje noen har mulighet til å slå opp på dåpen til Arne 2/7 1814 for å se hva som står der, også m faddere om mulig???Ha en strålende dag hilsen Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Etter et søk i 1801 tellingen for Nes så finnes det 4 stk Kristoffer Larsen i alderen 16-8 år. Finnes to på Nedre Finnstad, i følge bygdeboka så blir de gift med andre.Her er en tredje [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10236&gardpostnr=99&personpostnr=2173&merk=2173#ovre>Lenke . Kunne ikke finne noe om den familien i bygdeboka. Men det spørs vel om han kunne lage barn, siden ha var giktbruden og ganske vanfør.Den fjerde finnes her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Sto det i konfirmasjonen hvor Arne var født ?Søker på FS og finner han ikke født/døpt i FS.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Det stod kun Bjerk etter farsnavnet. Ellers vet jeg fra diverse FT at han er født i Nes, kanskje da på Bjerk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har du sjekket vielsen 4 januar 1843 Nes Akershus. Der burde det kanskje stå noen fler opplysninger ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Arne Christoffersen Folvell g 04.01.1843 i Nes med Karen Engebretsdtr Folvell..Fedre. Kristoffer Larsen og Ingebrikt ErlandsenKunne ikke finne noe om Arne sin familie under Folvell heller, men hans kone Karen Engebretsdtr var fra plassen Ellingsrud under Folevell. Det står ingen ting om at hun var gift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Finner ingen Arne født 2/7 1814 i Nes. Vielsen er det samme i orginalen som her: http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Kirkebok.htmDet som ikke er med er at han har hatt naturlige kopper, hun vaksinert.Lysningsdatoer: 6, 19 og 26 Novemb.Skal sjekke kirkebøkene igjen i morgen, men jeg så tom på uægtefødte som står for seg selv. Det hender faktisk at noen blir uteglemt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk for hjelpen alle sammen. Arne og Kristoffer har vært en nøtt for meg lenge, så konfirmasjonen kom som en gave med opplysninger. Jeg har også lett etter dåpen til Arne (tidligere) og har ikke funnet ham, men i diverse FT er det opplyst at han skal være født i Nes prestegj., men det kan jo være feil, eller han kan være uteglemt som du skriver Lillian.Kanskje det går an å lete etter evt. vielse av Birte og Kristoffer?? Sikkert som å lete etter nåla i høystakken.:o) Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Har sett bakover helt til 1801 på vielser i Nes Romerike + noen år fremover etter at Arne er født - negativt resultat,men du har sikkert vært i disse kirkebøkene selv og 'noe av det er heller begredelig - noe er helt usynlig og så smått at det hjelper ikke med TRE SETT BRILLER !!'Vet du om Arne hadde søsken?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk skal du ha for letingen! Aner dessverre veldig lite om den godeste Arne. Eneste jeg vet sånn fra familietradisjonen er at han skulle være en godt likt mann i sognet, en til å stole på. En hyggelig opplysning, men ikke noe å bygge videre på dessverre. :o)Hadde håpet på å finne søsken av ham som konfirmanter, men fant ingen i perioden 1830-39 ihvertfall. Håpet er jo å finne noen før dette, men det ligger ikke på nett så vidt jeg vet?!Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen.Reagerer på at du skriver at du ikke hadde Emma fra før? Har du ikke det som står under Haugen - Boddingeie s.92 Bind V? Her står Arne og Karen med 3 døtre og 2 barnebarn.Nei, jeg vet ikke om flere utlagte kirkebøker for Nes enn de jeg henviste til i linken. Det er de samme som er utlagt på Digitalarkivet- bare ikke alle.Bjerk kan være arbeidssted ved Arnes konfirmasjon, de begynte jo tidlig å arbeide så de bodde ofte borte før de skulle konfirmeres. Har du funnet ut når de døde - Arne og Karen?Ser ut som de levde i 1875 ihvertfall - teksten i bygdeboka tilsier det!! Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Hei Lillian.Har nok uttalt meg litt feil, jeg visste om Emma, men hadde ikke funnet henne i FT1900.Har dødsdatoene for begge, Arne døde 2.5.1886 på Haugen, og Karen Andrea døde 2.9.1895 samme sted.Ved begravelsen er Arne ført opp som født i 1820, ved giftemålet ca 1814, FT1865 ca 1812, FT 1875 1814 i Næs.Karen Andrea har jeg opplysninger om, men mangler informasjon om hennes mor Anne Olsdatter som g 6.11.1816 m Engebret Erlandsen Folveldseie, her mangler jeg evt trolovelse, og har ingen opplysninger om henne. Har funnet ut at hun må ha dødd en gang mellom fødsel av siste barn 24.1.1836 og Engebrets neste vielse 13.11.1840. Dette er jo strengt tatt et annet tema da.Det er Arnes opphav (og Anne Olsd.) som har vært em nøtt for meg å knekke. Så ut til at det å finne konfirmasjonen var en god start.:o) Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Karen Østvik

Jeg prøver meg videre jeg... Nå har jeg gått inn i selve kirkeboka og sett på Arne Christophersens konfirmasjon. Der står det tydelig at Arne Xtoffersen Bjerk uægte ble konfirmert 3.10.1830. Hans foreldre var Xtoffer Larsen og Birte Larsd., han var født 2 juli 1814 og var vaccinert. Ved giftemålet sto det jo at han hadde hatt naturlige kopper??? Og når det gjelder fødselsdatoen så kan jo presten ha skrevet feil. Har mange eksempler på det i fra Nes. Det vil si at han kun oppholdt seg på Bjerk når han ble konfirmert. Han var født utenfor ekteskap. Noen som har tips til hvordan jeg skal finne ut av foreldrene? Ble barn født utenfor ekteskap 'godskrevet' i skifter?All hjelp mottas med stor takk :o) Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.