Gå til innhold
Arkivverket

[#39794] Eilert Johansen/Johannesen gift 1.11.1801 i Beitstad, Nord-Trøndelag


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Finner i Family Search en Eilert Johansen g.m. Gunnille Pedersdr 1.11.1801 Beitstad, N-T. De er bosatt på Kaldalsplass i Namdalseid i 1810 og 1816 når Michael og Elen Gurine blir født. Klarer ikke å finne dem i FT-1801. Er det noen som veit noe om Eilert Johansen/Johannesen og Gunnhild Pedersdatter? mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei ThorbjørnJeg finner de heller ikke, men jeg fant en kandidat til Eilert : Lenke , det står at han er ugift, men det kan jo være feil.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja, det kan jo være en kandidat.. 'Ved reskript av 28. november 1800 vart det utsendt kongeleg befaling om å halda folketeljing i Danmark, Noreg og på Island den 1. februar 1801.' Det tyder på at FT-1801 var 1 februar 1801, mens de gifter seg 1 november 1801. Så da er jo riktig at han er ugift, hvis det er rette karen. Gunnhild er heller ikke lett å finne. mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJa selvfølgelig var de ugift 1.feb. Jeg tenkte litt feil (det er ikke ulikt meg)Jeg har to kandidater til Gunnhild i Beitstad FT 1801. Begge stemmer aldersmessig og de er ugifte tjenestefolk. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11727&gardpostnr=18&personpostnr=363&merk=363#ovre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Lars Ove.Ugift 1 feb 1801, ja jeg har tenkt feil sjøl. Har leita etter gifte personer i flere dager. Er det fordi de andre FT 1865 og 1900 skjedde på slutten av året? Kandidat Eilert i sogn Egge, det er vel Steinkjer-traktene, og de to Gunnhild er jo i Beitstad. Det er jo nærområder. Det kan være gode spor. mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg vet at FT 1865 skulle foregå natten mellom 31 des 1865 og 1 jan 1866. Altså på nyttårsaften.Kadidat Eilert er som det står Commanderet Soldat, så det er nok trolig at han ikke tilhører gården.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDu nevner bare to av barna, men jeg fant 5. Men det vet du kanskje?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Hei.Nei, jeg kjenner bare de to jeg nevnte i (1). Hvor fant du de andre, hva heter de??.mvh. Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg fant disse på FS:1. Karen Christiana EYLERTSDATTER. Christening: 23 May 1813 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway2.Elen Gurine EILERTSDATTER. Birth: 03 May 1816 Place: Christening: 24 Jun 18163. Johan Peter EILERTSEN. Christening: 27 Oct 1805 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway4. Magdalena EILERTSDATTER. Christening: 17 Jan 1808 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway5. Michal Andreas EILERTSEN. Christening: 01 Apr 1810 Place: Beistad, Nord-Trondelag, NorwayMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Tusen takk. Da fant jeg en til. Anna Maria Eilertsdatter. Christening: 11 September 1803 Place: Beistad, Nord-Trondelag, Norway.mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Dette er vel Karen i 1865: LenkeJeg har sett i bygdeboka for Namdalseid, men det står ingenting, det jeg kan se, om opphavet til Eilert og Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja EldbjørgOg de andre barna ser ut til å ha flyttet derfra. Har ikke sjekket hvor hen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Elen Gurine finner man som Gurine [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=366&teljing=ft1865&filnamn=f61727.wc2&amt=17&funnenr=397>LenkeHun er gift med Kasper Amundsen på Stakset i Beitstad. De er mine tippoldeforeldre, og oldeforeldre til Edgar Stakset Steinkjer, kjent landslagspiller på 1960-tallet.Mikal finner vi her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Regnet med at dette var kjent, og det finnes mange etterkommere på Namdalseidet også. Jeg husker ikke sikkert utforminga av kirkeboka i 1801 - navna på brudeparets fedre var vel ikke med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg ser i papirversjonen av folketellinga for 1875, at Gurine fortsatt bor på Staksete, Karen er kårkone på gården Alte, og Anne (Anna Maria) er på gården Stavaune (Staven) på legd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk EldbjørgJeg får ta meg en tur på Riksarkivet i Oslo og sjekke viede 1801. Hvis brudeparets fedre ikke er oppført, hvordan kommer man da et skritt videre?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg kan også sjekke dette på det lokale biblioteket her, for jeg drar likevel ganske ofte og ser i kirkebøker for Beitstaden prestegjeld, som Namdalseid tilhørte, og tilhører. Men jeg synes å huske at det kun var brudeparets navn som var opplyst på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Elbjørg, det ville ha vært fint. Står ikke brudeparets fødested og bopel i kirkeboken?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Skjemaene i kirkebøkene har endret seg gjennom tidene, og rundt 1800 var det ganske enkelt. Jeg finner også at de kandidatene som Lars Ove nevner i innlegga (2) og (5) er de mest nærliggende. Men det hendte at folk kom langveis fra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.