Gå til innhold
Arkivverket

[#39799] Hvor på 1600 tallet brukes navnet Ågot eller Agathe


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som kjenner til eksempler på at navnet Agathe eller Ågot er brukt på 1600 tallet? Prøver å finne sannsynlig opphav til søsknene Hans Olsen Botnan (f.ca.1681), Nils Olsen Brevad i Kvikne og Kirsti Olsdatter gm Rasmus Hansen Hals. Alle var bosatt i Kvikne. Navnet er svært sjeldent brukt rundt om i de bygdene jeg er kjent. Jeg tror derfor det er stor sannsynlighet for at bruken av dette navnet kan gi en pekepinn om hvor i landet slekta egentlig kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du finner flere Ågot i Vågå på 1600-t., men det er i spredt bruk andre steder også. Men alle 'mine' Ågot'er har opphav i Vågå, og derfra fikk navnet en utløper til Gausdal, hvor navnet ellers var sjelden på 16-1700-t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kanskje navnet Ågot er mere vanlig i Gudbrandsdalen og Østerdalen enn jeg trodde.Jeg var vel litt snar med å kalle alle tre søsken i innlegg (1). Det er ikke bevist, men det mye (faddere, formyndere, navneoppkallinger)som tyder på at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg søkte på følgende navn i 1801-tellingen: agaat, agaata, agaate, agaatha, agaathe, agaatte, agagthe, aganete, aganethe, agata, agate, agath, agatha, agathe, agatta, agatte, ageneta, ageta, agota, agote, agoth, agotha, agothe, agotte, agretha... og fikk følgende resultat:Fylke AntallØstfold 0 Akershus 5 Oslo 1 Hedmark 5 Oppland 22 Buskerud 18 Vestfold 8 Telemark 13 Aust-Agder 1 Vest-Agder 1 Rogaland 38 Hordaland 431 Sogn og Fjordane 263 Møre og Romsdal 48 Sør-Trøndelag 14 Nord-Trøndelag 5 Nordland 30 Troms 5 Finnmark 0Mhv. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Agatha er eit mykje nytta kvinnenamn i heile indre Sogn!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Også mye nyttet i Fusa og Samnanger. Jeg har et stort antall Agathe / Aagathe / Ågothe fra den kanten. Jeg har og flere Agate fra Ytre Sogn.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ble visst en del flere Ågother enn jeg regnet med. Det ser i allefall ut som navnet er forholdsvis vanlig på vestlandet, men gjelder det så tidlig som på 1600 tallet? Vågå som ble nevnt i innlegg (2) er ikke så veldig langt fra Kvikne. Kanskje det kan være en forbindelse der.I Kvikne har jeg vel egentlig aldri sett navnet nevnt på 1600 tallet, men den personen (Ågot) som etter all sannsynlighet blir oppkalt både på Brevad og Botner må ha levd på 1600 tallet.No er det jo også endel utenlandsk innflytting til Kvikne på denne tida. Det kan jo være derifra det har kommet inn i slekta på Brevad og Botnan. Jeg tror i allefall ikke Ågot er noe typisk norsk navn på 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

I Elverum har jeg registrert to stk. Ågot, riktignok på 1700-tallet, men den ene opplyste i 1718 å være ved 40 år og født i Vingelen i Tynset prestegjeld (av far Ola (patronym ikke nevnt) og mor Siri Torgjersdatter) (Tingbok Solør og Østerdalen 52, fol. 189a og b).Den andre var fra Elverum (Rustad) og født trolig tidlig 1700-tall (se bl.a. tingbok S og Ø 59, fol. 210b).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til Torkild for et interessant tema, som jeg faktisk ikke har oppdaget før nå. Som ætling av Botnan er jeg svært interessert i opphavet der.Det er mulig at en ikke trenger bevege seg altfor langt fra Kvikne for å finne mulige aner til Ågot / Agathe der. På Lonås-gårdene på Tynset finnes en Aagot Eriksd., f. 1728, som andre kone til Ole Mattissen Lonåsmoen (TB II s. 224), og hans nevø Mattis Estensen Lonåsen, f. 1761, har andre datter Ågot, f. 1794 (TB II s. 230). Også Ole M. Lonåsmoens sønn av første ekteskap kaller en datter Ågot etter sin stemor. Merkelig nok er begge de to sistnevnte Ågot gift med 'Embret Jonsen Søgård, Tylldalen', f. hhv. 1787 og 1789, men ellers er de angitt med litt ulike data ang. fødsel, ekteskap og død.Siden det fra Lonåsen finnes nære forbindelser både til Kvikne og Vingelen, kan det her godt tenkes et eller annet slektskap med personen nevnt i (8). Den eldre Esten Mattissen Lonåsmoens kone (fra Stuesjøen) gjengifter seg med Tore Bårdsen Østvangen fra Vingelen, f. 1662. (De er mitt opphav). En av Tores brødre heter Torgjer, og Tores datter Sigrid er andre kone til Ole Mortensen Utgård på Botnan i Kvikne, som nettopp har Ingeborg Nilsd. Brevad som sin første kone (med en datter Agate) ! (TB II s. 215.)Sett i sammenheng med innlegg (8) tyder vel dette på at Ågot-navnet på Botnan og Brevad muligens kan komme fra Tolga-kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.