Gå til innhold
Arkivverket

[#39800] Hans Falch født 1752 død 1801?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Hans Falch født 1752 død 1801 ???Hans Falch skulle være død på Batavia den 30.10.1801.-- Inden budskabet kunne nå Bergen må der være gået 4-6 måneder, men i folketællingen 1801 som skulle være afsluttet 1. februar 1801 står, at hans hustru er ” Enke af 1. ægteskab Faaer fattigpenge”.Kan der være fejl i Ekstrarullen af 1800, --- måske skulle der stå 30 Octbr.1800?Eller kan der gives en anden forklaring på uoverensstemmelse med datoerne?I Ekstrarullen 1800 slettes han, som der står anført 'Død paa Batavia 30 Octbr. 1801 vide indk. Sagen No 88 pr. 1802 Pat. Inl.' Batavia er i dag Djakarta i Indonesien.1801-telling for 1301 Bergen --- 5033 Anna Margretha Galskiøth Logeerende 34 Enke af 1. ægteskab Faaer fattigpenge MMvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ekstrarettsprotokollen viser til innkommende sak 88/1802. Jeg har sett på den, det er et brev fra København, datert 30. oktober 1802 og underskrevet av C. Lütken. På denne listen over endringer som gjaldt rulleførte i Bergen står det at Hans Joh. Falch var død i Batavia 30. oktober 1801. Og tidligere enn november 1802 skal det ikke foreligge noen offisiell melding i Bergen om at Hans J. Falch var død!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Mange tak for svar.Kan der være en mulighed for at Hans Falch har været på søen i så lang en periode, at hustruen har anset ham for død, og derfor har modtaget fattigpenge?Brevet fra København datert 30. oktober 1802 og underskrevet av C. Lütken siger det noget om skibet Hans Falch sejlede med?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Supplerende oplysninger:Skiftet efter Hans FalchBergens Skifteprotokol nr. 7, fol. 141b --- Skifter påbegyndtes den 11. juni 1802 --- Afsluttedes 13. jan 1803Det vil sige før brevet fra København dateret 30. oktober 1802 og underskrevet af C. Lütken.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Av skifteprotokollen framgår det at overformynderiet i Bergen krevde skifte 11. juni 1802. Enken og en sønn Johannes på 8 1/2 år er nevnt. Det eneste som var i boet var den hyre som avdøde hadde opptjent hos 'Capt. Aars', i alt 73-1-15. Det ble satt inn avertissement i avisene i København og Bergen, med frist 6 måneder til å fremme krav. Skifteretten hadde nytt møte i dette boet 16. desember 1802.Det kan kanskje ut av dette leses at kaptein Aars har meldt dødsfallet til enken før 11. juni 1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Mange tak for svar.jeg holder fast ved at Hans Falch døde på Batavia den 30.10.1801.Et lille sidste tillægsspørgsmål:Fattigpenge var det noget det offentlige ydede?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ja, og jeg har sjekket utdelingsbøkene for 1801 og 1804, men finner ikke Anna M. Galskiøth under 9. rode (hvor hun bodde i 1801). Jeg hadde håpet å finne henne omtalt som 'enke' der, og med opplysning om når hun første gang søkte understøttelse.Det ville vel ellers være gunstigere å søke stønad som 'enke', enn som matroshustru, og vi ser i andre sammenhenger kvinner omtale seg som 'enke' når de etter vår oppfatning var fraskilt eller separert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tusind tak for indsatsen.I 1801 folketællingen er hun registreret som mand, tællingerne var vel heller ikke altid helt præcise.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hans Falch

Nye oplysninger og supplerende spørgsmål:Jeg har lokaliseret den kaptajn Aars som er nævnt i skiftet efter Hans Falch: Bergens Skifteprotokol nr. 7, fol. 141b --- Skifter påbegyndtes den 11. juni 1802 --- Afsluttedes 13. jan 1803.Christen Aars tog skippereksamen den 13.05.1789 i København han var 27 år gammel. Han tog borgerskab i København den 31.05.1797 hvilket var nødvendig for at kunne føre skibe ud og ind af Københavns havn. Han blev gift i Holmens kirke og det er også her hans børn er døbt. Christen Aars er nævnt i folketællingen 1801 for København; det fremgår af tællingen at han var på rejse til Ostindien, som Kaptajn, og han havde også sin stedsøn Christian Ludvig 19 år med på rejse.Jeg har endnu ikke fundet en skibsliste ligesom jeg heller ikke kender skibets navn.Spørgsmål: På den højre side af kopien af skifter efter Hans Falch kan jeg se lidt af skifte nr. 3 en Kittelsen, også her er Kaptajn Aars nævnt, jeg kan kun se begyndelsen af skiftet. Kan det oplyses om der er andre, her tænker jeg på nr. 1 og evt. nr. 4. om de også har sejlet med Kaptajn Aars, eventuelt deres navne?Er det mulig at få en kopi af brevet/listen nævnt i svar 2: Ekstrarettsprotokollen viser til innkommende sak 88/1802. Jeg har sett på den, det er et brev fra København, datert 30. oktober 1802 og underskrevet av C. Lütken?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har klar en kopi av Lütkens brev (jnr. 88/1802).Følgende skifter har henvisning til Capt. Aars/Captaine Christen Aars ved inngangen til 1803: 2) Hans Falch, til gode 73-1-16, 3) Ole Kittelsen, 4) Peter Nilsen Leganger, til gode 13-5-3, 5) matros Svend Gundersen, til gode 47-1-9, 6) matros Thomas Andersen, til gode 36-1-2, 7) matros Jens Evendsen, til gode 72-0-10, 8) matros Jens Andersen, til gode 52-4-15, 9) matros Jacob O. Servig, til gode 26-4-13, 10) matros Lars Andersen Rio, til gode 61-3-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Tusind tak for et lynhurtigt svar.Det var godt nok et stort mandefald hvis det var fra samme rejse.Jeg glæder mig til at se brevet.Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg tviler på at det kan være fra samme reise. I brevet datert 30. oktober 1802 står Jacob Olsen Sørvig. Han døde 23. april 1800 'under Linien'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Undskyld, jeg var så fordybet i de nye oplysninger.Hans Halch Haldvej 13 8981 Spentrup DanmarkMvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Falch

Nye oplysninger:Skibet som Hans Falch sejlede med på sin sidste rejse til Batavia. Fregatten Washington blev bygget i Holland i 1790, skibet var på 319 kommerslæster. Ved udgangen af 1798 blev Kaptajn Christen Aars sendt til Bergen for at føre Fregatten Washington til Danmark. Det var den hovedrige københavnske storkøbmand og skibsreder etatsråd Frédéric de Coninck født 1740 i Haag og død 1811 på sit landsted Dronninggaard ved Furesøen i Danmark, som havde købt skibet.Af skibslisten 1800 fremgård det at Fregatten Washington afsejlede fra København via Norge til Batavia den 29. november 1799, og skibet havde en besætning på 109 mand. Skibet blev ført af kaptajn Aars.I et håndskrevet notat står der ”Skøde dateret Bergen 12. januar 1799.”Spørgsmålet er:Findes der en registrering af overtagelsesforretningen i arkivet i Bergen i 1798-1799, eventuelt en beskrivelse af skibet?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

En del skipsskjøter er tatt inn i pantebøkene, og personalpanteregisteret gir oss referansene. Jeg har antatt at skipsskjøter stort sett bare tinglyses dersom skipet skal pantsettes.Med en tilsynelatende svært velstående ny eier i Danmark, ville jeg tro at skjøtet vill bli tinglyst der, dersom den nye eieren ville pantsette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.