Gå til innhold
Arkivverket

[#39801] Hva er egentlig Sammenlignings Protocol for Districts Matriculerings Commisionen


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Hva ble egentlig 'Sammenlignings Protocol for Districts Matriculerings Commisionen i Inderøens Fogderi 1819-1832' brukt til? Jeg klarer ikke å se hva slags liste dette er for noe, selv om jeg leser dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hensikten med matrikuleringen var å få en rettferdig fordeling av skatt, og sammenligningsprotokollen skulle nok inneholde matariale som skulle gjøre det mulig å sammenligne skatteskylden på brukene og sammenligne verdiene som lå til hvert bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk skal du ha! Svaret ditt burde egentlig vært flettet inn i dokumentasjonsteksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Cutler

Send en e-post om dette til Mette Værnes som har registrert databasen. Hun vil muligens ønske å legge til ekstra oppysninger i dokumentasjonsfilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Per HelgeNy dokumentasjon til denne fila vil bli sendt inn til DA/DP i løpet av en dag eller to..Har du forresten lest merknadene? På en del av gårdene er det masser av spennende ting om vannfall, kvernbruk og sagbruk i tillegg til litt krangling om eiendomsrett - et lite stykke norgeshistorie på sitt beste syns nå jeg :))...Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hei, Mette! Flott at du har funnet fram til disse kildene. Jeg har ikke kikket nøye på den, men vet nå at jeg vil prøve å få tak i samme kilde for Inderøy prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.