Gå til innhold
Arkivverket

[#39802] Aurskog kirkebok, Anders døpt 1804. Trenger hjelp til tyding!


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Pige Marthe Brynildsdtr? Øysiøen? har fått sønnen Anders (uekte) døpt 29/1-1804 i Urschoug. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060314021150.jpg>Lenke (Høyre side, ca midt på).Fikk tips om overnevnte Anders i tema 22484 (2) http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe Innlegg 9 og 12 i samme tema har korrekte opplysninger om min tippoldefar Anders som vi finner igjen i FT-1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg trur det står:'Pigen Marthe Brynilds D: Øysøen, hendes uægte Barn Anders. T: Maria Ols D: Øysøen, Anne Ols D: Mangen, Hendrik Pedersen Moen, Halvor Jonsen Hedum og Hans Olsen Aarud. Til Barnefader udlagt Jægeren Anders Reyersen Vatten fra Vinger sogn, som agter at ægte Pigen.Kanskje er ikkje stadnamna heilt rette, så du får studere litt nærmare på det sjølv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Aurskog og Blaker bygdebok b. I, s.71Øisjøen u. Mangen søndreÆtten: Brynild Andersen 1736-1820 gm Marte Svensd. f ca 1739 d.10/10 1836 Barn: 1. Anders Brynilsen 17/9 1769 - 8/4 1845, 2. Sven Brynilsen 3/1 1773, 3. Hans Brynilsen 14/1 1779, 4. Marte Brynilsdatter 1781, 5. Dorte Brynilsd. 1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Tusen takk for hjelp. I FT-1801 på Mangen Søndre, Øisøen, finnes vel da Marthes foreldre [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10224&gardpostnr=52&personpostnr=1351&merk=1351#ovre>Lenke Kanskje er det nr 1315, Anne Olsdtr, i samme lenke som er fadder?Olsdtr som etternavn også for Marie har jeg ikke tenkt på engang. Syntes presten hadde skrevet Olsdtr veldig ulikt på Marie og Anne.At det ikke var andre navn foran barnefaren Anders samt ditt forslag til hvor han kom fra var spennende.Jeg har forsøkt å lett etter vielsen i den skannede kirkeboken fra Aurskog i tidsrommet 1804-1807, men ikke klart å finne det. Det kan hende det aldri ble noe giftermål eller at de ikke giftet seg i Aurskog.I tema 22484 (2) tipser Berit om en ugift Anders Reyersen i FT-1801 Edsberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Solveig. Trolig står det jægeren Anders Reyersen Vælten fra Vinger sogn, og da er vi på Velta, Bolskog i Eidskog bb. I. side 143. Men den gode Anders ble ikke gift med sitt barns mor, for han ble gift i Eidskog 7/9 1806 med Kari Olsd. fra Snesbøl i Eidskog. Anders var Dannebrogsmand og bodde med sin familie i Tollefsbølhagan. Eidskog II. side 75. Tar du kontakt med meg på fisollie()online.no så har jeg mere om denne Dannebrogsmannen fra Velta. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hjertelig takk Karen. Det blir spennende å se om du her gav meg Anders sine besteforeldre,tanter og onkler! Sier bygdeboka noe om hvor Marthe tok veien og hvem hun giftet seg med?Mvh Solveig HanssenSorry Karen. Dette innlegget glemte jeg og legge på plass. Har aldri skjedd meg før, men en gang må jo bli den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Finn! Flott at du kom innpå. Det skal bli morro å få vite mer om Anders. Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Som en av fadderene, Marie Olsdtr, stoppet jeg ved 1315 i FT-1801. Se lenke i 5. Det er vel mer sannsynlig at det er kona til Marthe Brynildsdtr bror Anders som er fadder. Jeg går ut i fra at etternavnet til Marthes far er Thoresen og at Andersen bare var en skrivefeil Karen? Det var full klaff for fam. du henviser til i Aurskog og Blaker bygdebok.Sier bygdeboka noe om Marthes foreldre Brynild og Marthe er født i Aurskog? Har ikke selv denne bygdeboka men skal hente den inn via biblioteket. Det var det med nysgjerrigheten da!Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Det står Brynild Andersen i bygdeboka, om det er riktig vet jeg ikke, kan jo være registrert feil enten i boka eller i FT. Ingen andre opplysninger om denne familien dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Enig i din konklusjon. Jeg får ha begge etternavn i bakhodet. Håper det er mulig å finne det rette i kirkebøkene enten ved Brynilds dåp, konf., vielse eller død.Håpet å finne rett svar ved datteren Marthes dåp som jeg mener er her [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060314021079.jpg>LenkeJeg tyder det slik at Marthe er født den 6 Mai. Brynnild Øisøens Barn døpt og kallet Marthe. Ordet eller navnet etter Cathrine Braaten, klarer du å tyde det? Deretter kommer vel fadderene som var: Hans G?? T??, Joen Maangen, Hans Maangen. (Videre omtales en annen dåp samme dag).Jeg lurer på om den første fadderen Hans sitt etternavn er Tohrsen eller kan det være et stedsnavn. Står det Tohrsen kan det kanskje være en bror av Brynild.Jeg har sett på Dortes dåp som jeg mener finnes her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Marthes dåp:d: 6 [mai 1781) blev Brynnild Øysøens Barn døbt og kaldet Marthe, Cathrine Braaten bar det. Fadderne vare Hans Gravdahlen, Joen Mangen, Hans Mangen.Dorthes dåp:d: 31 [okt. 1784] blev Brønnild Øysiøens Barn døbt og kaldet Dorthe. Anne Mangen bar det. Fadderne vare Ole Mangen, Hans Gravdahlen, Erich Langlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Gunnar. Tusen takk for hjepen og avklaringen. Da er Hans Gravdalen fadder til både Marte og Dorte. Dortes dåp er 31 okt 1784. Jeg trodde Dorte var født 31 okt og døpt 18 Nov. Mnd og dato i kolonnen helt til høyre har kanskje med introdusering å gjøre? Eller forteller denne kolonnen noe helt annet?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Inger Sofie Olberg

Jeg stammer også fra Brynild Torsen f 1742 og Marte Svendsdatter f 1739 d 10.10.1836 på Øysjøen u Mangen Søndre. Det er sønnen Svend f 1773-23.12.1846 på Setskog.Men, har du kommet noe lenger med søken etter Marte Svendsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Dette var artig! Jeg har dessverre ikke funnet Marte og hennes forfedre ennå. Jeg har nå på lån Aurskog og Blaker bygdebøker samt microfichekort for Aurskog fra 1735-1766 og 1814-1829.Har forøvrig i Aurskog Mini I 5 1814-1820 s 214 nr 10 (kort nr 2) funnet at Brynild Andersen døde 26/4-1820 og gravlagt 12 Mai 1820, 84 år gml.Innlegg 4 som viser til Aurskog bygdebok b 1 s 71 sier at Marthe døde 10/10-1836. Jeg har funnet at Marthe døde 10/10-1838. 95 år gml. Se nr 65 Lenke Utfra dette skulle Marthe være født ca 1743. Jeg har ikke funnet noen Marthe født i 1739 eller i 1743 med far Sven(d). Derimot har jeg funnet en Marthe født i okt 1748, farens navn er Sven Rotbæk? (Aurskog kirkebok 1735-1766, 33f, høyre side (sidenr uklart).I Aurskog bygdebok b 1 s.398 - Hedum - er en Sven Hansen f. 1680-5/4-1748 g.m Marthe Kristoffersdtr Dingsrud nevnt. (Han hadde en tid Rotbæk. Se side 293 samme bind). Om dette kan være foreldrene til 'vår' Marthe vet jeg ikke. Det er et sprang fra 1739-1748. Jeg velger å forholde meg til kirkeboken for Marthes dødsår. Da blir spranget 5 år.Det er selvfølgelig en stor mulighet for at Marthe Svendsdtr og/eller hennes mann Brynild Andersen er fra et annet sted. Jeg har ikke funnet vielsen deres i Aurskog.Hva tror du? Kanskje noen kan hjelpe oss på rett spor?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJeg har heller ikke funnet noe om Martes foreldre, men feil alder i kirkebøkene har jo forekommet. Du skriver Brynild Andersen, jeg har Thorsen, dvs at han skal være sønn av Tor Andersen Garsjøen 1699-1744 gift 26 oktober 1727 i Vinger, Hedmark med Ingeborg Botvedsdatter (Havsjømoen) f 1699, deres sønn Brynild ble født i 1742, FS har 2 fødsels og dåpsdata? På FS står det at Brynild Torsen giftet seg ca 1770 i Aurskog med Marte Svendsdatter som da er født ca 1750 i Aurskog... Ikke enkelt dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Enig, dette er ikke enkelt, men du verden så spennende. Som du ser i innl 9 hadde også jeg Thorsen som etternavn på Brynild etter FT-1801 Lenke Det kan være reg. feil slik innl. 10 viser til. Vi får kanskje ha begge etternavn i tankene ved videre søking. Du har kanskje som meg forsøkt å finne Brynild og Marthes vielse i skannet kirkebok for Aurskog 1767-1807. Jeg har ikke funnet den. For 1770 +/- virker den mangelfull. Denne vielsen hadde nok gitt oss noe å gå videre på.Du har funnet Brynilds foreldre, er de nevnt i Vinger bygdebøker?Er litt usikker men Brynild Andersen/Thorsen og Marthe Svendsdatter burde kanskje åpnes som nytt tema?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei igjenHvis du går inne på denne siden til Bjørn Gunnar Lindalen vil du se at han skriver Brynild Andersen [url="http://www.eidskogslekt.no/hele/p204.htm#i10197>http://www.eidskogslekt.no/hele/p204.htm#i10197I allefall fikk Ingeborg Botvedsdatter en sønn iflg (FS) en sønn i 1742 med en Tord LenkeMen, når min ane Svend Brynildsen blir født 03 januar i 1773 i Aurskog og døpt 17 januar står det bare Brynild og Marte Svendsdatter, på FS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei igjenGår ikke å legge lenke til FS så jeg kopierer det som står. BRYNILD TORESEN Male Event(s): Birth: 16 MAY 1742 Christening: 20 MAY 1742 Aurskog, Akershus, Norway Parents: Father: TORD Family Mother: INGEBORG BOTVEDSDRSVEND BRYNILDSEN MaleEvent(s): Birth: 03 JAN 1773 Christening: 17 JAN 1773 Aurskog, Akershus, NorwayParents: Father: BRYNILD Mother: MARTHE SVENDSDRBjørn Gunnar Lindalen skriver på sin hjemmeside bare Brynild Andersen Øysjøen og har ingen foreldre på han, som du ser.mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei.Kan dette være din Svend og min Marthes besteforeldre? På s. 66/67 i Aurskog og Blaker Bygdebok b.1 under Garsjøen finner jeg Tor Andersen Gaarsjøen 1694-1744 g. m. Ingeborg Botvedsdatter. (Det er ikke nevnt hvor Ingeborg Botvedsdtr kommer fra).De har barna Anders f.1728, Dorte f 1730, Erik 1733-1791, Mari f 6/2-1736, Kari f 1739, Brynil f 16/5-1742.Tor Andersen var sønn av Anders Hansen f omkr. 1656 d 1743, g.m Dorte f. omkr 1653 d. 1733.Dersom dette er rett familie kan Brynild ha valgt sin fars etternavn i stedet for Torsen som ville vært naturlig? Tor kan ha blitt til Tord på FS. Hva tror du?Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiJa jeg har disse 2 som foreldre. Ingeborg Botvedsdatter f 1699-var dtr av Botved Larsen f 1632 i Sverige-1732 på Havsjømoen gift 1698 i Eidskog m Mari Mortensdotter 1648-1744. Hvis du sender meg en mail, så har jeg fler opplysninger om denne slekten..mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.