Gå til innhold
Arkivverket

[#39805] Arne Martines Erikssøn (Valderøy)


Gjest lindis rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest lindis rokstad

Hei Arne Martines var f ca 1788 på Valderøy (M&R)han var gift m Massi Thomasine Knutsdtr. De bodde på Molnes Vigra. Foreldrene til Arne var Erik olssøn Valderhaug og Nille Pedersdtr. Jeg søker mer opplysninger om Arne Martines foreldre.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet er en mulighet, men ingen selvfølge. Hvis foreldrene ikke var gift, og ingen av de kunne ta ansvaret, ble det gjerne et fosterbarn.Men vet du noe mer om foreldrene?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Det jeg har snappet opp er at foreldrene var fra Valderhaug på Valderøya og at faren muligens kom fra Giske. Mer vet jeg ikke.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dette kan være en kandidatIGI Individual Record FamilySearch? International Genealogical Index v5.0ARNE MARTINUS ERIKSEN Male Event(s): Birth: Christening: 16 OCT 1786 Borgund, More Og Romsdal, NorwayParents: Father: ERICH EBBESEN Family mesages: Extracted birth or christening record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Blant døpte i Borgund står far oppført som Didrik, men på andre barn født i tiden rundt (Berndt 1789, Erik 1775, Anders 1784 og Ole Andreas 1793) har far Erik Ebbesen.Her finner du i så fall giftermålet [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi15311698&gardpostnr=2242&personpostnr=4479&merk=4479#ovre>LenkeErik Ebbesen døde i 1794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Mulig jeg er halvblind, men det som er sikkert er at jeg ikke er kjent i fylket. Min onkel bor på Averøya, men det er vel det jeg vet. Kan du være mer presis? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Odd:Jeg har også god tid..men er ikke pensjonist før om 15 år. Og langt fra så dreven som deg. Men om 15 år.....håper jeg at jeg kanne være på samme nivå. Min bestemor er feks Aaserud fra ÅrnesLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei.Jeg tror dette kan være riktig. Arne Martines er jo ikke et mye brukt navn skulle enn tro, og det er jo litt av et sammentreff at ett foreldrepar med samme navn får en sønn og døper han med samme navn. Nå tenker jeg på foreldrenes navn som heller ikke er så veldig vanlige.Men for å sette det i slektstreet må jeg være sikker, så flere innspill mottas med stor takk.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest lindis rokstad

Hei.Tar dette temaet frem igjen..Har studert kirkebøker for hele området, men finner ingen Eril Olsen eller Nille Pedersdtr i det tidsrommet som Arne Martines ble født. Kan de ovenfor nevnte Erik Ebbesen og Nille Alvsdtr være foreldrene til Arne.Dette er merkelig synest jeg...Noen som kan hjelpe?På forhånd takk.Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Lindis rokstad

Hei.Koster støvet av dette innlegget med et ørlite håp om at noen der ute kan hjelpe å løse denne 'gåten'.Kan nevne at i bygdeboken for Vigra hadde Arne en bror som het Bernt han var ca 24 år i 1815 og en søster Marie som var tjenestejente på gården Molnes i 1801.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lindis rokstad

Hei. Langt om lenge og mye leting har jeg endelig rette navnene på foreldrene til Arne Martines. Det er Erik Ebbesen og Nille Alvsdtr . de giftet seg i 1784 i Borgund kirke. Nille var født 1756 far var Alv Knutssøn Lerstad. Erik døde 1794 40 år, noen passende kandidat som far finner jeg ikke, men under en innføring i kirkeboken 1774 uektefødte ( Han fikk en datter) var han oppført med Stordal som siste oppholdsted. Nille finner jeg ikke igjen hverken som død eller under 1801 tellingen. Sønnen Arne var i 1801 tellingen på Roald Vigra da som sjølegd, noe som kan tyde på at faren var fisker eller los.Er det noen som kan hjelpe meg med litt info???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Det finnes en Erik Ebbesen f 1751 på Stranda Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A02 (1743-1773), Kronologisk liste 1751, side 785-786. Permanent sidelenke: Lenke kan det være en kandidat?(høyre side)Faren er Ebbe Paulsen. Introdukjonen står på s 790 og moren er Brite Eriksdatter. Men om dette er rett Erik Ebbesen vet jeg ikke.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er vel denne familien her som er nevnt i ekstraskatten i 1762. Grunnen til at Eriks ikke står her er vel at han er under 12 år Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er Nille døpt 23 august 1756 Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A02 (1739-1761), Fødte og døpte 1756, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Då Erik Ebbeson blei dømt til å bøte (12 daler) for leiarmålet sitt i 1774 (?) er han kalt 'Overaae', og dermed får Lars Ove rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.TUSEN TAKK!!!!! Dette var flott. Dette må jo tyde på at jeg er på rett vei og har funnet rett ane. Leter etter konf til Erik Ebbesen, men der må jeg bare gi opp. Ser ikke ut som om stranda hadde føringer på konf.Mer info mottas med stor klem.Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei. Har lette etter konfirmasjon til erik Ebbesen, men i Stranda kirkebok ser det ikke ut til å være notert konfirmasjon og jeg finner heller ikke noe i ørskog som Stranda hørte til før 1759. Noen som har en ide om dette, var det ikke vanlig med konfirmasjonslister?Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.