Gå til innhold
Arkivverket

[#39817] Leonhard Alexander Olsen, født 1847 i Gimsøy ,Nordland


Gjest Jarl Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl Christensen

Jeg leter etter opplysninger om opphavet til Leonhard Alexander Olsen, født 1847 i Gimsøy. Leonhard gifter seg 15 sep 1876 i Borge kirke i Vestvågøy, Nordland med Karoline Sophia Nilsdatter, f 17 mai 1845. I forbindelse med ekteskapsinngåelsen er det opplyst at faren hans er ungk. Ole Andreassen. Det kan tyde på at han er født utenom ekteskap. Det er ingen opplysninger om moren. I folketelling 1865 er Leonhard tjenestekar hos Jens Dreier som er gift med Ane Andreasdatter, de bor på Gravermarken i Gimsøy sogn.De har en datter som heter Leonharde. Dette er jo et litt sjeldent navn. Kan det være noen familiær sammenheng mellom Leonhard Alexanders far Ole Andreassen og Ane Andreasdatter, evt mellom Leonhards ukjente mor og husfolket på gården der Leonhard er tjenestekar? I Ft 1875 bor han i Guldviken utenfor Henningsvær og er oppført som fisker og stesønn. Etter ekteskapsinngåelsen har vi rimelig kontroll på hans gjøren og laden. Kirkebøker for perioden rundt 1847 for Gimsøy ble borte i en brann.Jeg har prøvd å få fatt i kirkebøker for perioden etter 1852 for om mulig å finne noe om han i vaksinasjonsprotokoller eller konfirmasjonslister uten å lykkes. Hans første og eneste barn er døpt Helga. Dette er et navn som ikke er brukt i slekta til Helgas mor, Karoline Nilsdatter. Kan Leonhards mor ha hett Helga? Dersom noen har opplysninger om Leonhard Alexanders opphav er jeg takknemmelig for dette.Med vennlig hilsenJarl Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jarl Christensen

Jeg har klart å finne ut en del mer om Leonard Alexander Olsen. Han er som tidl nevnt født i 1847 i Gimsøy sogn. I kirkeboka for konfirmasjon i Gimsøy i 1863 står det at han er født i 1847 i Sydalen i Gimsøy sogn. Foreldre er ungkar Ole Andreassen og pige Petrikke Hansdatter. Petrikke Hansdatter er den samme (Pedrikke Hansdatter) som bor i Guldvik i Vågan i 1875 og er gift med Hans Peter Christiansen. Leonard Olsen bor også her i 1875 og er benevnt som stedsønn. Pedrikke er døpt Petricha Johanna Marja i april 1818 i Borge kirke. Hennes foreldre var enke Anniken Olsdatter fra Alvestad (Alstad) og enkemann Hans Nilsen fra Eggum. Anniken Olsdatter bodde ikke nødvendigvis på Alvestad. Hun hadde kår og husly på Knutstad hvor hun bodde da hun ble enke ca 1813. Anniken Olsdatter og Hans nilsen giftet seg ikke. Anniken Olsdatter døde i 1843. Når det gjelder Leonard Alexanders far Ole Andreassen er det mer sparsomt med opplysninger. Han og Pedrikke ble ikke gift med hverandre. Jeg har ikke klart å finne han i folketellingene 1865 og 1875. Jeg har heller ikke funnet noe om evt dødsfall i hverken Gimsøy eller Vågan mellom 1847 og 1865. Vi vet at Leonard var tjenestekar hos Jens Dreier på matr nr 124b Gravermarken i Gimsøy sogn i 1865. Gravermarken er nabobygd til Sydalen hvor han ble født. Kona på gården heter Ane Andreasdatter og de har en datter som heter Leonharde. Kan Ane Andreasdatter være søster til Ole Andreassen og Leonhards tante og kan Leonharde og Leonhard være oppkalt etter en ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.