Gå til innhold
Arkivverket

[#39827] Forslag om forum for kildekritikk på DIS-Norge Slektsforum.


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Hei,I mange diskusjoner på Internet får vi beskjed fra eksperter om visse trykte kilders svakheter og 'kjente' feil. Nå er det jo så at for de fleste nybegynnere at det ikke alltid er så lett å kjenne til disse svakheter. Samtidig gir ekspertene oss råd att bare bruke primær kilder. Men når en ser på Internet så er det bare å fastslå at mange bruker sekundær kilder som alt eller største delen av sitt underlag for sine slektsregister. I det minste det som er eldre en to-tre hundre år.Et forum der man kan legge ut spørsmål, kritikk og debattere disse kilder kan være en bra hjelp til å få bort slike kjente feil og svakheter. Jeg foreslår at det opprettes på samme måte som DIS Slektsforum (slekter) der hver kilde har sitt eget tema. Det enkleste skulle være å legge det på DIS-Norges sider fordi strukturen ligger ferdig der. Jeg mener at det må være separat fra det som idag heter Kilder og Metoder slik at det blir enkelt å finne.Veldig mye av denne informasjonen kommer fram i debatter på Debattforum i Digitalarkivet. Svakheten med å ha det der er at man ikke får en enhetlig struktur. Som eksempel vil jeg gjerne sitere Kenneth Holter i følgende debatt Lenke : 'Et lite tips: Dersom noe har stått på trykk i Skandinavisk Historisk Magazin (sic), kan man være ganske sikker på at det er svakt begrunnet og lite troverdig.' Tore H Vigerust har i neste innlegg i samme debatt enda sterkere ord om SHM. Denne viktige informasjon er ikke tilgjengelig for alle som ikke har interesse debatten der dette står.Jeg mener også, og nå stikker jeg vel fingeren i et vepsebol, at man bør legge opp tilsvarende for hjemmesider. Med andre ord at man likestiller skrevne artikler på papir med elektronisk. Jeg vet at en del som har 'private' hjemmesider tar takknemlig imot råd og informasjon om feil i data, men det er dessverre en del som ikke er mottagelige for kritikk. Som eksempel kan jeg nevne at jeg har sett på en seriøs side informasjon om en mulig men lite trolig mor. Informasjon om dette går til neste som tar den med, men med kommentar om at den ikke er sikker. Ytterligere neste 'glemmer' kommentaren, men viser som kilde til nr to. På et flertal andre sider står denne moren oppført uten kommentarer eller kilder. Alle som legger ut informasjon på Internet bør være modne til også å ta konsekvensen av dette. Om det viser seg at det inneholder feil, må andre brukere varsles om dette.Dette forslag legger jeg både på Digitalarkivet og i DIS-Slektsforum (kilder og metoder). Mitt forslag er at debatten føres i Debattforum i Digitalarkivet.Mvh Niels Hegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Sundseth

Støttes varmt! Vi amatører er ikke alltid like kjent med de kildene vi bruker - eller ofte får oppgitt fra noen som vi heller ikke kjenner påliteligheten og grundigheten til. Det ville være skjønt om en kunne få slik hjelp til å trygge at en ikke bare bidrar til å spre myter og gjetninger.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (1): Første del av forslaget kan jeg støtte. Hjemmesider hvor vi oppfordres til å gi beskjed om eventuelle feil og mangler, er greie nok.Kommer vi derimot over 'private' hjemmesider hvor det ikke klart går frem at tilbakemeldinger ønskes, synes jeg ikke uvedkommende skal pirke i feil og mangler. Hva som legges ut på disse sidene, vedkommer ikke oss andre.Å varsle andre brukere om sådanne sider høres for drøyt ut. Det gavner neppe denne hobbyen vår, dersom vi skremmer folk fra å lage sider som også inneholder slekt. Nei, mange vil nok la være å legge ut slektsinformasjon, dersom de nå risikerer å få et 'varselskilt' lenket til hjemmesiden.I stedet for å pirke i andres private sider, ville kanskje et forum for kildefeil være vel så viktig. Sikter til feil vi finner i originalkildene, da især kirkebøker og folketellinger. Manntall, skifteprotokoller, pantebøker o.s.v. er heller ikke feilfrie. I dag finnes der intet forum hvor slike feil kan samles. Montro hvor mange som har fått bråstopp, blitt lurt inn på en blindvei, eller i værste fall fått feil slektsforbindelser p.g.a. slike kildefeil.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg er uenig med Ellef. Det finnes ikke noe som heter 'private' hjemmesider, med mindre det er snakk om en passordbeskyttet hjemmeside. Det ligger i internetts natur at nettsider er tilgjengelige for Gud og hvermann, og de som legger noe ut paa internett maa ogsaa taale at innholdet paa nettsidene deres blir kritisk undersökt og diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Andreas (5): Den er grei nok. Til og med jeg forstår at intet er privat, dersom det legges ut på åpent nett.Likeså at intet er til hinder for at 'Gud og hvermann' kan diskutere hva de vil rundt åpne nettsider. Men-, å lenke 'varselstrekanter' til endel sider mener jeg er å gå for langt. Jeg er i alla fall ikke av de som vil opphøye meg til vokter.I de tilfeller innehavere av hjemmesider ønsker kommentarer, kan jo de om har noe å bidra med sende vedkommende en privat beskjed, i stedet for å plassere hjemmesiden i gapestokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

HeiEn del av spørsmålet er hvorfor man legger ut sin forskning på nettet. Er det for å vise resten av familien eller er det for å vise hvor dyktig man er? Eller er det for å hjelpe andre slektsforskere som forsker på samme personer? Min mening er klar, jeg ser ikke noen forskjell på om en skriver en artikkel eller bok som trykkes eller om legger samme informasjon på Internet. I begge tilfeller må man forvente at data blir utsatt for kritisk granskning.Det store problemet vi har er alle sider som tar med usikker informasjon og sprer videre med antydning at det kommer fra normalt sikkre andrehånds kilder.Selvfølgelig mener jeg at om en hjemmeside rettes etter kritisk granskning, så må informasjon om dette også komme med. Innlegg som er useriøse, for eksempel kommentarer uten kildeangivelse bør tas bort av moderator for forumet.Det skulle være interessant å høre vad flere av de som har hjemmesider mener om saken.Det går en parallell diskusjon på DIS Norges forum.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Til Leif,Problemet med bare å sende en privat melding er at informasjon om feil i data ikke kommer til andres kjennedom. Om jeg har hentet informasjon fra din side som du senere retter etter å ha fått ny informasjon er det ikke sikkert at jeg også får vite det. Derfor er et sentralt register en stor fordel. Vanlig folkeskikk er også å sende en privat melding så side eier får tidlig rede på at noen har synspunkter på innholdet.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.