Gå til innhold
Arkivverket

[#39831] Hjelp til oppslag i Gunnerus-biblioteket, Trondheim


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dette biblioteket oppbevarer Skreddermesterlaugets protokoller for Trondheim. De har imidlertid ikke anledning til å gjøre oppslag for meg.Dersom der er noen i Trondheim som har tenkt seg dit i en annen anledning , ville jeg satt stor pris på om man kunne kikket litt i de nevnte protokollene for meg. Jeg er interessert i opplysninger om skreddersvend Andreas Nørbech som i 1801 er 20 år og svenn hos skreddermester Jacob Solberg , Bratør-veiten 1.Jeg vil anta at han begynte i lære ett eller to år tidligere.Dessuten er jeg interessert i opplysninger om Skreddermester Peder Nørbech .Han er 37 år i 1801 , og jeg er ikke sikker på når han tok mesterbrevet.Jeg kan tenke meg at han startet i lære i begynnelsen av 1780 årene.Håper noen kan hjelpe meg med dette.Det blir i lengste laget for meg å dra dit selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Eg hadde håpa at nokon annan hadde teke på seg dette, sidan eg sjølv sit midt i eksamens-perioda...men om eg får smetta det inn i timeplanen, så skal eg freiste å 'ni byn' for å sjå etter dette. Om det skulle vere noko anna, så er epost-adressa mi: skuggestrond_ruler@hotmail.commvh, Atle Brandsar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Atle Brandsar

Skræddermæsterlaugets møteprotokoll 1700-1840:-Nemnd 12. sept. 1792 - laugssamling i Svend Rønnings Huus: '...samling for at indskrive Peder Nørbech til mæster i Lauget. Peder Nørbech fremstillede sig for aaben lagde og begræende(?) at man [ein rar krusidull] indskreved som mæster til den enda har han og Pen 3. Septbr. [... ... ...] lærebrev af 25. Juni 1787 [... ... ...]-1796: Jacob Soelberg vert vald til Oldermann i lauget.-Peder er med i laugsmøte 10. okt. 1805, melde fråfall til møte 11. novbr. 1806, med i møte 23. septbr. 1808.Eg finn ikkje Andreas Nørbech i møteprotokollen for 1700-1840.På baksida av fyrste bladet i protokollen står 21 namn - førarane av protokollen? (Oldermenn er det ikkje, for Solberg står ikkje mellom dei). Ein 'Jacob Nørbech' står som nr. 4.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Skreddermesterlaugets Svennebok:1776 3te Juny Lod Mæster Lars Stabel indskrive LønneDræng til Svend Lars Andreas Nørbech [...]Ao 1787 den 25 Juni lod Mæster Sven Rønning inskrive en lønne dræng ved navn Peter Andræsen Nørbech.1803 Debr. 10de til mig som Oldermand melte sig Munsieurs Andreas Nørbæk for at forfærdige sin svende[...] [signert:] Trondhjem ut supra; Mathias Knoph, LPStabell, Petter Lindholm~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Skreddermesterlaugets Drengebok:1751, 30. september: skriv 'Jacob Nørbæch' ut ein dreng; 'Esten S(p/k)...ends...en' (særs utydeleg dette etternamnet)1761, 12. juni: 'Jacob Nørbech' tek 'Rasmus Johan[nes]sen Lub' til dreng.1786, 26 juni; Lod mæster Laars Staabel ud skrive en lærre dræng ved navn, Peder Andersen Nørbech som Rigtig haver udstaaet Sine lærene(?) aar efter Contractens indhold / -Testerer som Oldemand, Aage Lycke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for storartet hjelp Atle.Selv om det ikke gir noe klart svar på hvem alle disse Nørbæchene var, tror jeg det er mulig å konkludere at det må være en slektsforbindelse mellom dem. Andreas som 10.12.1803 trolig fullførte sitt svennebrev i skreddermesterlauget, er nok den samme Andreas Andersen Nørbech som ble døpt i 1779 i Trondheim av foreldre Anders Nielsen og Gunhilde Olsdtr.Det kan trolig også vise seg å være foreldrene til Peder Andersen Nørbech. Lars Andreas Nørbech var ny for meg, og Jacob Nørbech er nok identisk med den Jacob Nielsen Nørbech som ble født i Trondheim tidlig på 1700 tallet.Han kan muligens vise seg å være en bror av Anders Nielsen Nørbech. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.