Gå til innhold
Arkivverket

[#39833] Øren i Orkdalen


Gjest Björn Kempe
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Kempe

1865 finns på gården Øren i Ørkedal en husmor (huseier med jord som nyder fattigunderstøttelse) Nikkoline Augusta Olsdatter med tre barn; Torber 7år, Oline 10 år och Hanna Kristine 16 år. Deras far är tydligen nyss död och hade förnamnet Torber. Nikkoline är född i Trondheim medan barnen är födda i Ørkedal. Är det någon som vet mer om denna familj? Det ska eventuellt ha varit ytterligare en son Johan Torbersen född 1853, sannolikt även han i Orkdalen. Tacksam för alla uppgifter, hälsar Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kempe

I Bygdeleksikon for Orkdal nämns endast två barn till Torber Andersen och Nikkoline Augusta Olsdatter; Oline 1855 och Torber 1858. Enligt folkräkningen 1865 nämns dock tre barn, utöver dessa två även Hanna Kristine 1849 och det är även nämnt att det ska ha funnits en son Johan f 1853. Någon som har mer exakta uppgifter om familjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg finner 4 med 'foreldresøk' på FamilySearch: Anders, 11. nov. 1845 Johan, 19. des. 1853 Oline, sept. 1856 Torberg, 13. jan. 1859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kempe

Tack Aud - det är just Johan Torbersen f 1853 19/12 som jag är ute efter speciellt. Han tar sig senare efternamnet Vik och flyttar från Bjugn i Trøndelag 1881 till Sunne i Jämtland, gifter sig samma år i Alsen, Jämtland och flyttar sedan till Ås i Jämtland där han får tre barn. Jag har en uppgift om att han är konfirmerad i Hagvik 1869 och detta Hagvik borde ju ligga i Trøndelag, men jag har inte lokaliserat det. Någon som har ett tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Heggvik kirke ligger i Høybakken i Bjugn kommune. Jeg har avskrift fra kirkebøkene for den aktuelle perioden og jeg fant Johan blandt konfirmantene i Heggvik kirke 03.10.1869: Johan Ytreraak, født 19.12.1853 i Ørkedal- foreldre Torberg Anderssen og Nikolina.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kempe

Tack Aud - du är en pärla! Detta var den bästa bekräftelsen på Johans bakgrund hittills, hälsar Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørn Olsen

Skilsmisse anno 1797.Noen filleristes mer av livet enn godt er. Ane Jensdatter Wilmann (1772-1847) på Nerviksøra opplevde mye motgang. Likevel ble hun stammor for de Øra-baserte slektene Helvik og Wik.Til og med dåpsinnføringen hennes i kirkeboka for Børsa i 1772 gikk det galt med, da hjørnet på boken tok fyr eller ble skadet. Foreldrene hennes var Jens Pedersen Wilmann eller Sjursvik (1729-1813) og Randi Toresdatter Digerås (død 1814). De ble gift i 1763. Dette var solide Øra-slekter – strandsittere, handelsfolk og militære i generasjoner.17 år gammel ble Ane Jensdatter Wilmann gift i 1789 med Hans Nilsen. Også han fra en gammel slekt på stedet. Året etter kom sønnen Jens Hansen til verden, men fikk ikke faren oppleve. Hans Nilsen bleiv 29. april 1990, 29 år gammel. Skiftet etter Hans Nilsen i juni viser solid velstand i et innholdsrikt bo. (Strinda skifteprotokoll nr. 8, side 32b ff). Han hadde tre søstre: Karen (40) som tjente Johan Metli, Marit gift med Arnt Olsen Byberget på Bynes og Else gift med Ole Klemetsen Vormdal på Gjølme.25. mai 1793 ble enken Ane Jensdatter Wilmann viet i Annex-kirka på Viggja til Torberg Andersen Øren. Han var 41 år gammel, mens hun var 21. Torberg Andersen (1752-1816) var sønn av skredder Anders Torbergsen og Tora Knutsdatter, i Orkdal. Etter syv ukers samliv flyttet Torberg ”udi sykelighet” den 13. juli 1793 til sin svoger Lorents Hansen (1756-1814) og søsteren Marit Andersdatter i Elvegata 17 på Nerviksøra. De hadde ingen barn som nådde voksen alder.Andre søndag i advent 1793 ble Torberg Andersen og Ane Jensdatter Wilmanns førstefødte – Tore Torbergsen - døpt i Viggja. For annen gang var nå Ane Jensdatter Wilmann alene med ansvar for barn. Paret må ha prøv å reparere forholdet. For i fasten 1796 ble Torberg og Anes andre sønn – Tore Torbergsen – døpt på Viggja. Torberg var fortsatt sengeliggende.Men Torberg Andersen flyttet likevel ikke hjem og ble boende hos svogeren så lenge denne levde. Ved folketellingen i 1801 var Torberg syk og skrøpelig.Den 20. desember 1797 gjorde fogd Claus Koefoed klar for skilsmisse i husene på Nerøra. Den 25. november var kongens bevilling om å ”leve seperared fra hinannen til bord og seng” klar. Det var et rikholdig bo. Huset de bodde i var stue, kammer og kjøkken med et loft over. Bygningen var tekket med never og torv. Siden mot gaten var bordkledd og rødmalt. Det samme med bislaget som var inngang fra gaten.Skifteforretningen gikk greit til Torberg Andersen presenterte en regning der han var blitt skyldig sin svoger 26. riksdaler for ”logement, spise, drikke, leje og oppvarming udi min sygelighet fra 13. juli 1793 til 13. juli 1796”.Da protesterte Ane Jensdatter Wilmann som hevdet at Torbergs flytting til svogeren ”var aldeles unødvendig” og påførte boet utgift. Torberg hadde fått tilbud om og fremdeles ”kunne nyde den fornødne pleie” hjemme hos henne.Etter en lang ventilasjon ble man enig om å slå av 1 riksdaler, slik at Torbergs pleie hos svogeren ble redusert til 25 riksdaler.Ane Jensdatter Wilmann sa at hun hadde sett seg nødt til å selge og stampe verdigjenstander fra boet for å livberge seg og barna. Torberg hadde ikke bidratt med noe underhold, støtte eller hjelp – syk som han var. (Kilde: Strinda skifteprotokoll nr. 9, side 30 b ff)Huset ble solgt. Ane Jensdatter Wilmann flyttet som inderst til Paul Eriksen med sønnene Jens Hansen og Anders Torbergsen. Sønnen Tore Torbergsen kom til besteforeldrene. Ane Jensdatter Wilmann fikk i 1805 sønnen Johan Jonasen, som fraskilt kvinne med Jonas Jensen Wilmann (1773-1844, 70 år strandsitter). Det ble ikke mer mellom dem. Og barnet døde.JENS HANSENAne Jensdatter Wilmanns eldste sønn Jens Hansen (1790-1869) tok over Lorents Hansens hus i Elvegata 19. Han giftet seg i 1816 med Berit Ingebriktsdatter Bilse. Stor etterslekt på Orkdalsøra.TORE TORBERGSENDen yngste sønnen ble kalt Tore Torbergsen Mølner på Orkdalsøra, trolig fordi han var møller av yrke. Han ble gift ca. 1818 med Solaug Jonsdatter Andøl og tok over husene til hennes foreldre i Orkdalsveien 19. (Hoff, side 259). Etterslekt.ANDERS TORBERGSENDen mellomste sønnen, Anders Torbergsen, ble gift på Hitra i 1820 med enke Helvik Olsdatter fra Bustvika ved Titran på Frøya. (Kilde: Christer Olsen på DIS Trønderslekt). Dette paret hadde tre sønner, som ga opphav til navnene Wik og Helvik på Orkdalsøra. Deres tre sønnene kalte seg henholdsvis Wik, Helvik og Andersen.Barn: WIK 1. Torberg Andersen Wik (1820-1862) født på Hitra. Gift med Nikoline Augusta Olsdatter fra Trondhjem. De bodde i Fjordgata 37. (Hoff (side 226) kaller henne feilaktig for Lina Torgersen, en søster av Hans Helvik. Det korrekte ville vært å kalle henne Lina Torbergsen, svigerinnen til Hans Helvik). Deres barn: a. Anders Torbergsen Wik (1845-1863)b. Johanne Margrete Torbergsdatter Wik (1848-1852)c. Hanna Kristine Torbergsdatter Wik (født 1850). I 1891 bosatt i Tollbodgaten i Bergen, gift med matros Jon Samsonsen Lurhus.d. Oline Torbergsdatter Wik (født 1856). I 1891 i Hollendergaten 3 i Bergen, gift med fyrbøter Karl Knudsen fra Årstad.e. Torberg Torbergsen Wik (født 1859). I 1875 i Trondhjem kalt Torberg Wik. Emigrerte i følge Hoff som Tørber Wik.HELVIK 2. Hans Andersen Helvik. Født på Hitra 06.10.1823. Kjøpte Fjordgata 31 i 1850-årene. Gift 1848 med Randi Andersdatter Gjølmesøren. Barn: a. Ane Hansdatter Helvik, født 1847. (Mor pike Berit Jensdatter Svorkmo). I 1865 tjenestepike hos bordskriver Edvard Myhre på Møllehaugen 6 i Trondhjem.b. Anders Hansen Helvik, født 25.07.1847. Gift 1870 med Ingeborg Arntsdatter Holvagt.c. Berit Hansdatter Helvik, født 1850. Gift 1873 med Lars Hansen Albrikt. Emigrerte 1890.d. Helmer Hansen Helvik, født 1852. Gift med Berit Marta Jensdatter Wilmann. Emigrerte 1882.e. Ane Marte Hansdatter Helvik, født 1855. Trolig gift Strand. Emigrerte 1883.f. Hans Hansen Helvik, født 1857. Gift i 1879 med Kristine Jonsdatter fra Hemne. Emigrerte 1884. g. Ane Hansdatter Helvik, født 1859. Skjebne ukjent. 3. Jens Andersen (1830-1900). Han var født 23.02.1830 på Orkdalsøra. Gift 1856 med Johanne Lisbet Jensdatter Wilmann (1837-1878). Fisker og siden sagbruksarbeider i Fjordgata 40. Hoff skriver (side 222): ”Jens var fisker og rodde trutt sin båt, når han ikke segla som lottkar med en av storbåtene. Det ville ikke i noe tilfelle bli noen større avkastning: Det visste han både av egen sine forfedres erfaring, og sammen med en nabo og kollega på sjøen, Jonas Kroa (svogeren Jonas Jensen Wilmann som reiste til L’Anse i 1879) reiste han” 03.10.1883 til Minneappolis. 222. Siden kom han hjem og jobbet i bruket. Etterslekt både i USA og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Så glemte jeg Johan Torbergsen Wik, født 19.12.1853. På moren står oppført Nikoline Ellefsdatter. I etterkant er påført Olsdatter. Dessuten årstallet 1889 for Johan (for attest, emigrasjon eller permanet flytting?). Ellers har Bjørn Kempe redegjort for hans skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Tack Björn Olsen för dessa klarläggande besked. Det kan ju vara av allmänt intresse för några att få veta vad som hände med Johan Torbergsen Wik (1853). Han bor alltså i Ås, Jämtland och gifter sig 1881 27/10 i Alsens kyrka med pigan i Prästbordet där Kristina Larsdotter f 1857 12/9 i Ytterån, Näskott. De bosätter sig i Östersem, Ås. Hon hade före giftet en oäkta son Lars Johansson f 1879 4/6 i Mo, Alsen död i TBC 1883 11/9 i Östersem. De får tillsammans först sonen Karl Johan Wik f 1882 28/2 som emigrerar till Cotton Wood Minnesota 1902 12/3 från Trondheim med skeppet Salmo. Han var då ogift och bodde i Leksvik där han var jordbruksarbetare på Grande yttre hos bonden Andreas Petersen (det finns en Karl Johan Wik som dör 1981 i januari i Snohomish, Washington, men om det är rätt person har jag ej fått bekräftat). De får 1884 25/1 i Ås sonen Nikolaus Torber Wik som dock dör i TBC redan 1895 3/5 i Östersem, Ås. Slutligen får de dottern Johanna Kristina Wik 1885 15/7 i Östersem. Johan Torbersen Wik dör i TBC i Östersem 1885 11/4 och hustrun 1891 24/1 i TBC på Sollefteå sanatorium. Barnen blev alltså föräldralösa och det som kanske förvånar är att de skickades tillbaka till Norge och omhändertas av Trondheim fattighem. Både Karl Johan och Johanna Kristina placeras sedan i Leksvik. Johanna är år 1900 hos systrarna Moholdt på Kroen. Hon blir konfirmerad i Leksvik 1901 6/10 men sedan upphör de säkra spåren efter henne. Sannolikt reser även hon till Amerika och det finns en Hanna Johansdotter som reser till Minneapolis Minnesota 1905 31/5 från Trondheim. Det upgges inte rätt födelsetid, men det kan ändå vara rätt. Det finns en Hanna Wik som dör 1941 20/8 i Marshall, Minnesota, men inte heller detta har jag kunnat bekräfta är rätt. Det finns alltid jobb för en släktforskare!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Hej igen! Efter Johan Wiks och Kristina Larsdotters död fanns av hennes släktingar endast kvar en syster och en bror. Båda dessa levde under fattiga villkor, systern som sömmerska i Ås med tre s k oäkta barn att dra försorg om, brodern som fattig torpare i Sunne, Jämtland med en oäkta son. Detta kan ju sägas vara förmildrande omständigheter, men nog är det rart att Wik-barnen skickades tillbaka till Norge till minst lika osäkra förhållanden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Jeg vet ingen ting om bilaterale utleveringsavtaler mellom Sverige og Norge anno 1890.Men en årsak må finnes til at de foreldreløse barna Karl Johan og Johanna Kristina Wig ble sendt tilbake til Norge og Leksvik.På Orkdalsøra hadde barnas tanter flyttet til Bergen. Onkelen Torberg Wik hadde emigrert. Riktignok står det i boken Utvandringa fra Orkdal til Amerika, side 277, at Torberg Wig emigrerte til Minneapplis, og at han returnerte. Ingen årstall er oppgitt. Men Torberg var neppe på Øra på dette tidspunkt.Kan det være mulig at barna kom til slektninger i Leksvis på bestemor-siden? Altså at det var noen av Nicoline Augusta Olsdatter fra Trondhjem sine slektninger som tok seg av dem. Hvem var ”systrarna Moholdt på Kroen”, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Guri D. Brekke

Til Bjørn Olsen: Jeg er bare helt overveldet over hvor mye opplysninger du sitter på, ang. folk fra Øra. Jeg er selv født og oppvokst der og har funnet mye interessant i dette innlegget, samt i innl. nr 25357, 53698 og 55716, hvor du har skrevet(her er det slektstoff i lange baner). Kjenner også igjen husene du beskriver fra Kåresgt. og Fjordgt.Ane Jensdtr. Wilmann var min 4. tippoldemor. Jeg hadde ingen aning om hennes livsskjebne før jeg leste ditt innlegg. Føler at jeg blir 'litt kjent' med henne ved å vite disse fakta. Har søkt etter dåpen hennes, men finner henne ikke. Du nevner en side som har blitt skadet (finner den) men hvordan vet du at hennes navn sto der?Du viser til mange skifter i innleggene dine. Må jeg til Tr.heim for å få innsyn i dem?Igjen, TUSEN TAKK FOR ALLE DE VERDIFULLE OPPLYSNINGENE du deler med meg og andre.Vennlig hilsen Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Sjarmeres av oppmuntrende ord, Guri. Takk!Ane Jensdatter Wilmann er også min ane, men da gjennom den eldste sønnen Jens Hansen og dennes sønn Ingebrikt Jensen Skjenald (Se Hoff, Orkangerboka side 252-255).Fortellingen om Ane Jensdatter Wilmann og hennes etterkommere har jeg puslet mange år. De siste bitene falt på plass like før nettstedet DIS Trønderslekt, beklageligvis, ble stengt i fjor. Historiene om Helvik, Wik og Andersen satt virkelig langt inne. Tre brødre med tre forskjellige navn! Hvorfor gjøre det enkelt for ettertiden!SKADE PÅ KIRKEBOK I BØRSA 1772-1774.Det er et godt spørsmål du stiller når du spør om hvordan jeg kan vite om Ane Jensdatter Wilmanns dåp i 1772, når innføringen i den i kirkeboka for Børsa brant opp eller på annen måte ble skadet. (se Digitalarkivet, skanna kyrkejebøker, Bynes – Børsa, side 76-79)Til det er å si at jeg vet ikke, men er temmelig sikker på at det er hun som døpes i 1772 øverst i høyre hjørne: Dom 17 S. Trinit 1772. Der kan man så vidt kan se Test: Ev…. eller Er… og på linjen under: Bere….). Årgangene 1774 og 1775 har også skader, men der kan man i alle fall lese farens navn, barnets navn eller noen av faddernes. Men Ane Jensdatter Wilmanns dåp står ikke der i disse årene.Vi vet om faren til Ane Jensdatter, Jens Pedersen Wilmann/Sjursvik (1729-1813), at han i 1763 var utkommandert og hjemkommet soldat fra Fredrikstad. Samme år giftet han seg i Strinda med Randi Toresdatter (ca.1740-1814). Hun kalles av og til Digerås.De neste 17 år får dette paret barna: Ane (1764 – død som barn), Gunhild Kirstina (1771-1771), Gunhild (født 1775, gift 1805 med Iver Toresen Reithaug), Antonette (1779-1779) og Peder (født 1781, gift 1806 med Susanne Jensdatter).Alle disse barna ble døpt i annex-kirken på Viggja og innført i kirkeboken i Børsa. Alder oppgitt på barna ved folketellingen i 1801 stemmer perfekt med dåpsåret i kirkeboken for Børsa.Den eneste dåpen jeg altså ikke finner er Ane Jensdatter Wilmanns i 1772. Det finnes ingen tegn og kilder på at foreldrene hennes bodde noe annet sted enn på Nerviksøra i 1772, og hun er ikke ført døpt i Orkdal. Ergo burde dåpen hennes vært ført i Børsa. Noe 100 prosent-svar vil vi aldri få, siden bevismaterialet er borte. Men her er jeg rimelig sikker, ja. I alle fall til noen andre kommer opp med noe bedre.Digitalarkivet burde avfotografere disse sidene på ny (side 76-79). Og med et hvitt ark mellom hver skadede side, så folk skjønner at kirkeboken er skadet og ufullstendig. Som kirkeboken for Børsa nå fremstår på nettet er jo det hele en gåte.SKIFTER SOM KILDEHva skifteforretningene angår anser jeg dem som en av de beste kilder vi har. Skiftene er en av de offentlige kildeserier man finner snadder, som denne skilsmissen på Orkdalsøra i 1797. Justisprotokollene er heller ikke uefne i så måte.Et skrifte er på mange måter et regnskap over et liv. Her fryses tiden og slekten lekses opp, så eiendeler, gjeld, fordringer og til slutt fordeling av arv. Innimellom kryr det av opplysninger om livene til disse menneskene på 1700-tallet.Så vidt jeg vet må du ikke til Trondhjem for å se skiftene på Orkdalsøra eller andre steder. Alle disse seriene er mikrofilmet og de kan lånes eller kjøpes. Men du må da til et bibliotek som har mikrofilmleser. Det er kan være fryktelig tungvindt.DIS Trollheimen har avfotografert skifter i Orkdal og lagt dem på 10 CD-er. Den kan kjøpes for rundt en tusenlapp. Dette er en kjempefin serie, når du først får taket på søkingen.Svakheten for Orkdalsøras del er at den toneangivende halvparten av stedet før 1760, Nerviksøra, lå i et annet fogderi: Strinda og Selbu fogderi. Disse er ikke med i skifteserien for Orkdal. For å skaffe disse må du nok til på mirkrofilm.Jeg har de fleste skiftene på Orkdalsøra i xerox-kopier. Det er bare å spørre dersom du trenger noen.Og husk: Ingen kilde er perfekt. Heller ikke skifteforretningene. En annen ørbygg, Herman Levanger (1844-1911) forteller i sitt selvbiografiske manus ”Nogle familieoplysninger” fra 1902-1907, at faren Erik Levanger fikk satt taksten på Rosenvik til 1/3-del av den virkelige verdien, da det skulle skiftes etter Hermans mor i 1850-årene. Herman, som var arving og som tapte penger på dette, forsvarte imidlertid farens handlemåte og hevdet at han selv hadde villet gjort det samme. Dette av hensyn til hele familien og den nye ektefellen som kom til. Og Herman Levanger elsket ikke sin stemor, akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Hei Bjørn og igjen, takk for utfyllende info. Forstår ressoneringen m.t.p. dåpen til Ane Jensdtr. Wilman. Men finnes det ikke klokkerbok for samme tidspunkt? Der burde det kanskje stå. Ved hjelp av kirkebøkene på nett har jeg nettopp kommet på sporet av denne delen av anerekken. Derfor har jeg ingen utfyllende svar å komme med. Men synes det er interessant å følge med på dine 'livlige fakta om folk på Øra'.Synd at ikke biblioteket her har microfilmapparat. Da hadde jeg hatt mulighet til å lese skifter. Får bare håpe at de en dag, blir lagt ut for søk slik som kirkebøkene.Ingebrigt Jensen Skjenalds bror; Hans Jensen f. 1821 er min tipptippoldefar. Han døde 15.05.1854 (Falden overbord fra en skipe til Christiansund.) Han skulle visstnok være skipper. Finnes det skifte etter han?Dette blir på sidelinjen av debatten. Om du vet noe kan du også maile meg på: guridr krøllalfa gmail.comMvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.