Gå til innhold
Arkivverket

[#39849] Spydeberg, Philip Meyer


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Spydeberg. Philip Meyer døper sønnen Bendt 6/7 1757.Sønnen Bendt ble viet 1781 : Bendt Philipsen Stenrud og pigen Kirsti Olsd. Westre Norbye. Cau. Amund Norbye og Tharald NorbyeKirsti Olsdatter er datter av Ole Sjøfarsen Norbye og Mari Amundsdatter.Hvor kommer Philip Meyer fra og hvem er hans hustru ? Har ingen alder på ham.Det ser ut som Bendt ikke bruker navnet Meyer, bare Philipsen. Stenrud 1801 : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Philip Meyer også sønnen Lars, døpt 9.12.1759 og datteren Inger, døpt 28.8.1763, begge Spydeberg. Det er vel Lars som gifter seg i 16.3.1788 i Spydeberg med Berte Einarsdatter (Enersdatter). I 1801 er Berte blitt enke; hun er bosatt på Børen Nedre med sønnene Philip, Elias, Christian og Lars og sin mor Anne Larsdatter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10123&gardpostnr=120&personpostnr=1652&merk=1652#ovre>LenkeOg dette kan vel være Inger Philipsdatter i 1801 Lenke.I kirkebøkene for Spydeberg (http://www.ager.no/) har jeg funnet Philip Mejer som fadder, for eksempel i dåpen til Sven 24.2.1760, sønn av Amund Bentsen på Stenerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelder Spydeberg, er det verdt å merke seg at det ser ut til at Philip Meyer antakelig har en bror (Hans Meyer) som står oppført som far ved en dåp (Maria Hansen, 14/11-1756) noen måneder før Bendt (FS-opplysning).Rita og/eller Grete (-som eventuelt har tilgang til originalteksten) ! – Står det noe i mer utfyllende om dette ?Rita ! Har du noen spekulasjoner om opphavet til Meyer-navnet i denne sammenheng. Det ser jo ut til å være noen fristende muligheter (ut fra geografi og navnebruk). – Det er gjort en del personalhistorisk arbeid om de forskjellige Meyer-slektene, og kanskje noe av dette kan kaste lys over denne Spydeberg-Meyer.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rita Hole

Takk Grethe og Iver!Pc min 'kræsja' samme dag som jeg la inn denne etterlysningen, den er nå til rep. ( bruker nå en nyinnvestert ' lapp topp ' ). Spydeberg er litt nytt område for meg, så jeg har dårlig kjennskap til folk og gårder. Det jeg har funnet i Spydeberg kirkebok, har jeg funnet her : http://www.ager.no/heimr/Spydeberg/spydeberg.htm Noen med faddere og noen uten. Samme som Grethe (2)viser til.Hvem denne Kari er vet jeg ikke, har sett henne som fadder andre steder også,litt rart at hun kalles kun for Kari. Philip Meyers qvinde, da 'heter' hun vel det og Kari er vel en av de andre fadderne.Det er mulig at Hans Meyer er i slekt med Philip Meyer. Begge bor i Spydeberg, men hvor ? Navnet Philip, hvor kan det stamme fra ? Kanskje Spydeberg bygdebok kan gi noen svar, den har jeg ikke sett i.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Det er foreløpig lite hjelp i bygdeboka for Spydeberg. Verken Stenrud eller Nordby er med i bind 1 som er kommet ut. Foreløpig er bare Midtbygda utgitt. Det er Nordbygda som står for tur, jeg har utkast til noen gårder i denne delen av bygda. Sørbygda hvor disse gårdene ligger ( tror jeg) kommer sist. Fant giftemålet til Lars Phillipsen Øvre Bøhren og Berthe Enersdatter Schiersager 16.03.1788 i scannet kirkebok. Forlovere var Torkel Svinningen og Anders Schiersager. Disse gårdene ligger også så vidt jeg vet i Sørbygda. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Randi, - Har du tilgang på bygdebok-litteratur for Hobøl ??Jeg tror det er god grunn til å tro at Philip Meyer har utenbygds opphav. – Og det var fristende å prøve seg med koblinger mot div. Meyer-familier, men det ser ikke ut til å bli noe treff i så måte (foreløpig).Derimot innvandret to blad Philipsön (Anders og Philip) fra Sverige noen få år før 1710 til Hobbel sogn og bosatte seg på Store Bæröe, - der den senest ankomne Philip i 1710, var eier. ( [url="http://www.vigerust.net/immigrant/svensker1710_mossfogderi.html>Lenke ) Bærøe ligger anslagsvis 8-10 km. vest for de angjeldende gårdene i denne sammenheng.Men jeg finner foreløpig ikke noe senere spor etter disse personene i noen digital kilde. (Men kanskje et bygdebokoppalg på gården Bærøe i Hobøl kunne vært prøvd). Tross alt er det en tidsdifferanse på nesten 50 år mellom denne innvandrerlista og Bendts dåp, - noe som vel bør utgjøre ca. halvannen generasjon.Meyer-navnet mangler i denne sammenheng, men disse innvandrer-listene er rimelig konsekvente i å ikke ta med noen slektsnavn, men kun patronym.Jeg har selv hatt en annen Meyer-gåte i Hobøl, dette nabo-prestegjeldet til Spydeberg, der jeg la ut en egen etterlysning (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Så langt jeg vet finnes det foreløpig ingen bygdebok for Hobøl som omtaler gårder og slekter. Jeg har også vært på jakt etter mange sammenhenger i Hobøl. Det er lagt ut scannet kirkebok for Hobøl 1733-1814, men deler av denne er vanskelig å finne fram i( dåp, vielser og døde på samme side) Det er også lagt ut en god del på http://www.hognes.net/index.html . Her er avskrifter av samme kirkebok ( litt lettere å lete i, men ikke all info er med) og informasjon om slekter på noen gårder i Hobøl. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, det var en bra link – Randi !Det var virkelig noe å finne på Hogne Holst sine hjemmesider (link i forrige innlegg). Jeg tror vi i det minste har funnet ut noe. En 19-åring med navnet Phillipus Andersen (Numestad) konfirmeres i Hobøl i 1748. M.a.o. gutten må være født omkr.1729.En IGI-opplysning på FS forteller at en Philip Andersen døpes i Våler (Østfold) 2. juli 1728. Som far står oppført Anders Mejer ! (Dette bør være treff !)Foruten Philip er det avskrevet følgende barn med fødsler i tidsrommet 1719-1728: Cattrine, Daarthe, Ole og Hans. – Alle med Anders Mejer som far. Ved ett tilfelle er Anders Mejer knyttet til Flachstad (i Våler ??).Kanskje det er mulig å nøste videre ?? – Enten det er i Hobøl, Våler eller Spydeberg. Det kan til og med tenkes at Anders Mejer (faren til barna som døpes i Våler) er identisk med den svenske innvandreren (Anders Phillipsøn) som sitter som eier av Bærøe i Hobøl i 1710.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kona til Philip (Mejer) Andersen het Kari (som nevnt i innlegg 2) – Kari Bentsdatter. Hun og Philip inngikk ekteskap i Spydeberg i 13 juli 1756.Kari (Bentsdatter) ser ut til å være døpt 16. april 1725. (Alt iflg IGI-FS) (- Bør være henne, siden faren står oppført som Bent STENERUD. – se innlegg 2)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for god hjelp !Nå har jeg noe og jobbe utifra. Det er vel trolig at svenskene Anders og Philip er Meyer/Mejer,om det ikke står noe om det i 1710.Jeg fant i Hobøl en : Sg Johan Albert Mejer som ble begravet 19/5 1752- 68 år gammel. Navnet var understrøket som det blir gjort med 'fintfolk'. Om det er noen forbindelse her er vel også mulig ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette siste funnet ditt Rita, er meget interessant ! Jeg tviler foreløpig meget sterkt på at denne Johan Albert Mejer har noe med våre svenske innvandrere å gjøre.Det hadde forresten vært grådig morsomt om jeg tar feil her.Derimot matcher det meget godt en spekulasjon vedrørende en annen Mejer som inngår ekteskap i Hobøl i 1860. Jeg tror faktisk at denne Johan Albert kan være far til Edvard Storck Mejer som er brudgommen (Se eget tema med link i innlegg 6). Johan Albert Mejer ser (utrolig nok)ut til å være bergenser !! (Og var han gift med ei Storch ???- Datteren til enten Audnedalspresten eller Flekkefjord-tolleren ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siste innlegg, siste avsnitt. 1860 er feil ! RETT SKAL VÆRE 1760.Jeg ser at jeg muligens bidrar til å fjerne debatten fra temaets innhold ved å gå inn på Johan Albert og Edvard S Mejer. Eget tema for dette er opprettet her: LenkeIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Linnerud

I Runar nr. 1-2 1985 er det en artikkel av K. Frøyset:Svensker bosatt i Østfold 1710. På side 195 og 196 finner vi for 'Hobbel Sogn: Anders Phillipssøn, føed udi Sverrig, overkommen for 7 år siden, tilholder paa Stoere Bærrøe' og 'Philip Philipssøn føed i Sverrig, overkommen for 2 aar siden, er paa Storre Bærøe Eier'.Disse hadde tilhold på Store Bærøe, men satt nok ikke der som eiere. Har ellers sett (muligens i Våler Bygdebok) at navnet Meyer kanskje kom av at de har bodd på Meyerhytta under Flachestad i Våler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det virker som om Runar-artikkelen har brukt samme kilde som det vises til i innlegg 6, og som Tore H Vigerust har lagt ut på nettet. ( Lenke )-Ikke det at det betyr så mye, men jeg har tolket siste-ordet i opplysningen om Philip Philipson: ”Eier” – som eier av Store Bærøe. Men her er det godt mulig jeg tar feil. (Hvorvidt en Philipson er eier eller ikke (i 1710) kan si noe om de var bemidlet eller ikke.Hvorvidt Meyer-navnet i denne sammenhengen er svenske-import, eller om det er tatt i bruk først når Philpsons bosatte seg i Norge er jo et spennende spørsmål. Karins interessante opplysning om Meyerhytta under Flachstad i Våler, kan jo være et slags Høna/Egget-tgangspunkt.Har Meyer-hytta navn etter Anders Mejer, eller har Anders Philipson tatt navn etter f.ex. Mejer-hytta ??Vi vet jo at Anders Mejer (Philipson?) ved en anledning knyttes til Flachstad i Våler (Ved sønnen Oles dåp 26.apr. 1722).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.