Gå til innhold
Arkivverket

[#39851] Død i St. Paul, Minnesota ?


Gjest Thore Bakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Bakk

Johannes Amundsen Stensrud ble født i Enebakk den 3 Februar 1852. (Foreldre Amund Johannessen og Johanne Thorersdatter).18 Mars 1872 opplyses det i kirkeboken for Enebakk at Johannes har meldt utflytting til Amerika.I emigrantprotokollen for Kristiania finner vi at han forlot Norge med kurs mot Eau Claire, Wisconsin, den 22 Mars 1872. LenkeI følge familietradisjonen døde Johannes Amundsen Stensrud i ung alder i St. Paul, Minnesota.Ellers så hadde Johannes to brødre og en søster som alle levde i Eau Claire på 1880-tallet. De to brødrene reiste tilbake til Norge, mens søsteren døde der i 1934.Det eksisterer et fotografi av Johannes Amundsen som har påskriften 'Howard`s Art Studio, Pelican Rapids, Minnesota.Er det noen som kan hjelpe til med å finne skjebnen til denne Johannes Amundsen Stensrud ?Johannes står til høyre på fotografiet.Vennlig hilsen Thore

bilete0872.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Jeg begynner visst å bli glemsk ! Tilsvarende etterlysning på digitalarkivet for et par år siden, uten at jeg kom noe nærmere en løsning.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Jeg har på nytt gått igjennom census for US i 1880 på Family Search og føler meg ganske sikker på at Johannes Amundsen Stensrud ikke er registrert hverken i Minnesota eller Wisconsin.Dette betyr nok at han døde mellom 1872 og 1880 , trolig i St. Paul, Ramsey, Minnesota eller kanskje hvor fotografiet ble tatt, Pelican Rapids, Otter Tail, Minnesota.Noen strå kan vel fjernes fra høystakken, men blir det noe lettere å finne nålen for det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Ved søk i 1880 census på FAmily Search, så finn eg denne personen i 'Dakota Terietory':John AMUNDSON Household Male Other Information: Birth Year (1853) Birthplace NOR Age 27 Occupation Farmer Marital Status S (Single) Race W (White) Head of Household John AMUNDSON Relation Self Father's Birthplace NOR Mother's Birthplace NOR Source Information: Census Place Township 96, Yankton, Dakota Territory Family History Library Film 1254115 NA Film Number T9-0115 Page Number 513BKan han ha vore innom Dakota også? Fødselsår er riktignok 1853 og ikkje 1852.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei igjen!Ved søk på 1880-teljinga for Dakota Teritory her i digitalarkivet finn eg samme John Amundsen. Fødselsår er ikkje oppgitt men alder = 27 år i 1880. Han kan då like godt vera f. i 1852 som i 1853 avhengig av kva tid på året folketeljinga var.Lenkemvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Endå litt meir gjetning.Dersom han har kalla seg Jonannes Amundson/Amundsen er her også ein kandidat i Wisconsin (litt i yngste laget riktignok): LenkeHelga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Takk for bidraget Helga.Dessverre passer ingen av de to nevnte herrer da de andre i husstanden ikke kan plasseres i riktig sammenheng.Etterlyste Johannes Amundsen Stensrud, f. 1852 i Enebakk, er høyst sannsynlig død før 1880.Jeg fant en side på nett hvor man kan henvende seg for å få opplysninger om dødsfall. http://www.co.ramsey.mn.us/ph/vr/death_records.htmEr det noen som har erfaring med slike henvendelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har ikke henvendt meg til den lenken så jeg har ingen erfaring der.Jeg har prøvd å søke på Johannes, men uten resultat. Jeg har brukt John som fornavn, og diverse etternavn. Fant noen personer som skrev Steensrud. Jeg har noen slektninger 'over there' som het Amundsen. men skrev seg der for Emerson. Stensrud kan også bli til Rud/Rude.I hvilket tidsrom var hans brødre der og hva het de ? Er det sikkert at han døde før 1880 ? Jeg skal ta noen søk til også.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Takk for innsatsen Tordis.Som man kanskje forstår er det ytterst sparsomt med opplysninger om Johannes Amundsen Stensrud.Om han døde før eller etter 1880 er det umulig å si noe om. Det eneste yngre generasjoner kunne si, var at han døde i ung alder i St. Paul, Minnesota.Brødrene Thorer Amundsen Stensrud 1853 - 1927 og Christian Amundsen Gjestang 1861 - 1926 var bosatt i Eau Claire, Wisconsin ca. i perioden 1880 - 1890. (Eksakte datoer har jeg). De dro begge tilbake til Norge. Søsteren Gunhild Amundsen Stang 1859 - 1934 ble boende i Eau Claire og døde der.Jeg har selv prøvd utallige navnekombinasjoner i tellingen for 1880, uten resultat. (Dog ikke Emerson og Rude). Konklusjonen min var da at vi må ta bokstavelig utsagnet om at han døde i ung alder. I 1880 ville han da være 28 år, og grensen for 'ung alder' ville vel da snart være passert ?mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.