Gå til innhold
Arkivverket

[#39852] Elias Hansen Schøning (1738-1817) Ånstad i Hadsel, Vesterålen


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Til dere med kunnskap om slekter i Vesterålen / Lofoten:ELIAS HANSEN SCHØNING (1738-1817) Gårdbruker på Åndstad i Hadsel (FT 1801). Han nevnes der også i skattemanntallene i 1760-årene. Gift 1) DORTHE HANSDTR. Kjenner noen til hennes opphav ?. Gift 2) MAREN HELENA BRYGHMAND F. 1749 Hennes far: Hieronimus Brygmand (97 år) - nevnes i 1801 hos sin datter og svigersønn. Han er vel tilknyttet Brüghmand-slekten i Trondheim på 1600-tallet - som kom med en utløper til Helgeland ??Jeg mener å kunne plassere Elias Hansen Schøning (1738-1817) som sønn av følgende ektepar:HANS PEDERSEN (BLIX) (ca 1692-1745) som var lensmann på Røst en periode og kone ANNA ANDERSDTR. URSIN fra Finstad og Apnes i Hol sogn på Vestvågøy i Lofoten. Dersom dette stemmer, kan slekten følges flere generasjoner tilbake i tid i URSIN-SLEKTEN PÅ VESTVÅGØY.Finnes det sakkyndige der ute som har opplysninger om denne antakelsen holder vann ??Takknemlig for innspill.mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Teorien din om opphavet til Elias kan absolutt ha noe for seg. Ei av døtrene til Elias og Dorthe fikk nemlig navnet Anne Elisabet Ursin, og en sønn i andre ekteskapet blei kalt Bjørn Ursin (en annen sønn fikk navnet Jeronymus Brygmann). Opphavet til Dorthe kjenner jeg ikke, men eldste sønnen hennes blei kalt Hans Henrik Møller - kanskje det er et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Takk Borgos:Ang min Elias Schøning i Hadsel og tilknytning til Ursinslekten (som du sikkert vet det meste om):Lofot-presten Michel Bjørnsen Ursin dca. 1698 og hans frue hadde mange døtre. En av dem var Annechen g.m. Elias Jacobsen Schøning d. 1738 som prest i Vågan i Lofoten.Min tanke er at 'min Elias Schøning' f 1738 på Vestvågøy, og som voksen bodde på Ånstad i Hadsel var oppkalt etter denne slektningen, Våganprsten.Som du nevner, var Elias Xchøning i Hadsel sin sønn HANS HENRIK fca. 1767 han var bosatt (1801) på Haug i Hadsel, rett ved Melbu. Gift med MAREN TELLEMAND ANDERSDTR. F. 1777. jEG MENER Å HA IDENTIFISERT MARENS SLEKT - IKKE I PRESTEFAMILIEN TELLEMAND/THILEMAND - MEN BL.A. I SLEKTEN WITHE SOM KOM TIL VESTERÅLEN FRA NORDMØRE PÅ 1700-TALLET - INNGIFTET I BRØNDLUND-SLEKTEN.Gjennom Hans Henriks og Marens datter: ANNECHEN DORTHEA HANSDTR. SCHØNING BLIX F. 1804 som ble gift på Sommarhus i Hadsel - følges slekt via Sommarhus og Selloter til Breivik på Hadseløya fra 1860-årene - og dermed til min svigermors familie.Et relatert spørsmål: HANS HENRIK på Haug hadde slik jeg har funnet ut en (eldre ?) bror: CLAUS SCHØNING fca. 1766 G.m. Olava Kristine. I 1801 bosatt på Findsæther i Hadsel - som jordmand.mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Claus Schønning (1769-1815) var gift med Olava Christine Dreyer. Ellers kan jeg nevne at jeg nå holder på med bygdebok for Eidsfjord, tidligere en del av Hadsel, men tilhører nå Sortland. Der er det mange etterkommere av Elias Schønning.Og så lurer jeg på hvilken tilknytning du har til Øksnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Hei igjen: Takk for opplysning.Det er fortsatt mine barn som har tilknytning til Øksnes gjennom familiene Berg og Ringkjøb hovedsakelig på Hjellsand i Øksnes.Kort slektsoversikt:Gen 1. Eilert Andreassen (Berg) fra Kvalsnes i Hadsel g.m. Martha Maria Ellingsdtr. (ca. 1722-1793). Martha kom som enke til Smines i Øksnes. Jeg har tidligere trodd hun var tilknyttet slektene Hundevad / Lockert i Hadsel, men det har jeg ingen holdepunkter for å si sikkert.Gen 2: Andreas Eilertsen Berg (1756-1827). G.m. Karen Norum (1749-1823). Hennes slekt i Rødøy og Schancke-slekten fra Jemtland har jeg. Mye flott info om dem på Hjellsand-gården i Øksnes-boka.Gen. 3: Elen Sverdrup Norum Berg (1795-1870 ?) g.m. Enovh Severin Ringgkjøb (1787-1845) fra Sortland og Langenes i Øksnes - Ringkjøb-slekten i Bø.Gen 4: Cecilie Møller Ringkjøb (1821-1868) g.m. jacob Christian Andreas Brochmann (1831-1904) Brochmann-slkten på Hjelmsøy, Måsøy kommune i Finnmark. Denne Brochmann-slekten har jeg 'alt om' Kom fra Kvæfjord i Troms til Hjelmsøy i Finnmark via Målselv - Ala i 1830-årene til Hjelmsøy.Dersom du har mer info om 1. generasjon Eilert Andreassen og hans kone Martha Maria - som ikke finnes i Øksnes-bøkene - blir jeg glad.Gleder meg veldig til Hadsel-bøker evt kommer - det er vanskelig å sitte langt borte å grave i Hadsel-slekter.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Eilert Andreassen Berg og Marta Marie Ellingsdtr bodde på Valsnes i Eidsfjorden (Hadsel). De er forøvrig mine tipp-tipp-tipp-tipp-oldeforeldre. Jeg skulle mer enn gjerne visst hvor de kom fra, men har fortsatt ikke funnet det. De har forøvrig svært mange etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Apesland :) Hvordan knytter dua) Anna Andersdatter Ursin til 'resten' av Ursin'ene på Vestvågøyb) Hans Pedersen Blix til Blix'ene (i Buksnes ?)c) Hieronymus Brüghmann til Trondheims-slekta ?d) Maren Andersd. Tellemann til 'Withe fra Nordmøre, inngiftet i Brønlund' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Per Nermo:a). ANNA ANDERSDTR. URSIN For å begynne med lofot-presten Michel Ursin:1. gen: Michel Bjørnsen Ursin (ca. 1649-1698) g.m. Anne Svendsdtr. Wilstrup (ca. 1655-1695). De hadde minst 8 barn, bl.a.2. gen: Anne Elisabeth Ursin død 1762 (skifte 22/11) i Petvik i Hol på Vestvågøy. G.m. Anders Jacobsen (ca. 1654-1738). Gårdbruker på Apnes og Finstad på Vestvågøy.3. gen: Anna Andersdtr. Ursin fca. 1710. G.m. Hans Pedersen Blix (ca. 1682-1745). Hans var lensmann på Røst, de overtok Apnes og Finstad. Hans tilknytning til Blix-ene er usikker (usikre foreldre). Det er mulig han var født på Bolle i Buksnes på Vestvågøy.Hans og Anna hadde minst to sønner: 1. Elias Hansen Schøning (1738-1817) som kom til Åndstad i Hadsel. 2. Bjørn Hansen (ca. 1741-1805) til Ramberg i Bø.b) HANS PEDERSEN BLIX (SE NEVNT OVENFOR). Hans meget usikre foreldre: fogd i Lofoten ca 1660-1675 Peder Erlandsen og prestedatter Dorthe Mogensdtr. Blix død ca 1682 på Bolle, Vestvågøy. MEGET USIKRE - men noen av Elias Hansen Schønings etterkommere i Hadsel (sønnedatter) ble døpt med Blix-navn (betyr ikke nødvendigvis tilknytning til slekten).c) HIERONIMUS BRYGHMAND (ca. 1715-18 ) var handelsmann i Stokmarknes i Hadsel nevnes i Ekstraskattmanntall i 1760-årene. I FT 1801 står at han er '97 år', men slik aldersangivelse er jo usikker. Han var gift og hadde minst tre døtre.Hans foreldre har jeg som meget usikre - men i mitt oppsett har jeg ANTYDET mulighet for at de kan være: handelsmann og lensmann på Nippelberg i Nesnaog på Hestad i Herøy, Hieronimus Bryghmand (ca. 1686-1758) og en av hans to koner - mulig Maren Maria Wirthmann (ca. 1696-1725).H. Bryghman i Nesna / Herøy var sønn av Ulrich H. Bryghmand (ca. 1636-1711) fra Trondheim - som via opphold i utlandet, slo seg ned på Helgeland. Resten er kjent går jeg ut fra.d) MAREN ANDERSDTR. TELLEMAND F. 1778 G.m. Hans Hendrik Schøning f. 1767. Bosatt på indre-Haug i Hadsel.Hennes foreldre: ANDERS LOCKERT NIELSEN WITHE / BRØNDLUND (1747-1790). Døpt 3. april 1747 i Hadsel. G.m. ANNECHEN HIERONIMUSDTR. BRYGHMAND (1748-18 ??). Hun var enke i 1801, tre av barna bodde hos henne. Annechen var datter av nevnte H. Bryghmand på Stokmarknes.Anders Lockert Nilsens foreldre: NILS BASTIANSEN WITHE BRØNDLUND (1711-1784) og SELLE MARIA. Niels kom som ung fra Nordmøre / Settem i Åsskard til sin tante Margrethe og onkel (resten Niels Andersen Brøndlund. NILS BASTIANSEN var gjestgifver i Blokken og Kvitnes i Hadsel. Han fikk mange barn og stor etterslekt.Slektsnavn som Lockert - Withe - Brøndlund mfl. går igjen i et sammensurium av døpenavn / mellomnavn i etterslekten.mvh Knut Inge A. . Hans Pedersen (Blix). Hans tilknytning til Blix er usikker, men kommer tilbake til det. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Handelsmann Hieronimus Brüghmann på Stormarknes (f. ca. 1715 ?) var såvidt jeg vet også far til Albertine Lockert Brüghmann (døpt i Stokmarknes 20 Apr 1760), og kanskje til Anders Brüghmann (f. u.e.), som ble døpt samme år i Sandnes sogn, Alstahaug, Helgeland. Det var muligens samme HB som i 1761 ble forlovet på Tjøtta med Aleth Balzersdatter. Hva het hans (første) kone ?I tillegg til Maren og de tre barna som bor hjemme hos henne i 1801 (Ellen, Anna og Bastian), skal Annechen Hieronumusdatter Brüghmann (g. Anders Lockert Hasselberg Nielsen Brønlund) fått barna Markus, Sille Maria, Mads og Nils. De 3 første var f. på Finnsæter, Hadsel, mens Nils og Bastian var f. på Kvalsøy, Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Per Nermo:A). Brüghmands barn: Jeg har ikke kjennskap til alle her. De jeg har funnet fra KB Hadsel + gjennfunnet i folketelling er tre døtre:1. Annechen Sophia Hieronimusdtr. Brüghmand f 1742 g.m. Anders Lockert Nilsen Brøndlund i Hadsel.2. Maren Hellena Hieronimusdtr. Brüghmand f. 1749 g.m. enkemann Elias Schøning (1738-1817) i Hadsel.3. Martina Jeronimusdtr. fca 1760 g.m. Henning Madsen på Ongstad i Hadsel (1801).Mine barn er etterkommer av de to første søstrene.B) nnechen Sophia Hieronimusdtr. Brüghmand f 1742 g.m. Anders Lockert Nilsen Brøndlund i Hadsel. Av de barna du nevner i innlegg 10 - så har jeg i min liste alle unntatt Mads og Nils - men jeg mente også at jeg der ikke hadde funnet alle.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Til Per Nermo: Ad slekten Brøndlund i Hadsel 1700-tallet.Etter dine innlegg nr 9 + 10 her i debatten, har jeg oppdaget dine slektssider på nettet - og der funnet mye interessant også for meg.Jeg har oppdaget en feil i ditt oppsett der ifm Brøndlund-slekten i Hadsel:Blant barna til ovennevnte NIELS BASTIANSEN WITH BRØNDLUND har du oppført en datter ELLEN MARIE BRØNDLUND (1757-1813) G.m. IVER SOMMERSCHIELD.Hun hører ikke til blant barna i Hadsel. Jeg har her hjemme slektsboken om SOMMERSCHILD-SLEKTEN - da min mormor var født Sommerschild. På sidene 231 - 235 i slektsboken omtales dette ektepar.IVER CHRISTIAN LUND SOMMERSCHILD (19/1 1737 - 24/12 1830) 1785 G.M. ELLEN MARIE BRØNDLUND f. 22/6 1762 i Stadsbygden i Trøndelag - der hennes far LORENTZ BRØNDLUND (1723-1766) VAR SOGNEPREST.Dette innlegg hører vel ikke hjemme i en HADSEL- debatt, men pytt.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifor å hjelpe litt herPeder Erlandsen Skovgaard og Dorthe Mogensdtr hadde ifølge skiftet hennes 31/7-1682 (nr. 62 i Dis-Salten skiftene)følgende barn.hennes siste ekteskapErland Pedersen, Hans Pedersen, Michel Pedersenhennes første med Laurits Mørch D. E.Laurits Lauritsen Mørch D. Y., Mogens Lauritsen Mørch, Øllegaard Larsdtr Mørch (g. m. Peder nilsen Friis)Hans fra første ekteskapet bodde ifølge Hol bygdebok på Apnes i Hol og på RøstHan hadde ifølge samme bok sønnene Elias Schøning Hansen f. 1738 og Bjørn Hansen g. m. Øllegård Nilsdtr bosatt på Esøya, Hol, Vestvågøy.så til Eøias schiønning på Kvalsøy, Hadsel skifte nr. 3059 21/10 1818barnHans Henrik Schiønning (skifte lenger ned)Hieronimus SchiønningBjørn SchiønningJens Tillemann SchiønningAnna Dorthea Schiønning g. m. Bastian BrønlundMaren Marie Schiønning 28 årAnniken Karina SchiønningAdrianne Schiønning 23 årså neste generasjonskifte nr. 3433, 28/1-1824 på Haug i Hadsel Maren Tillemann Andersdtr g. m. Hans Henrik SchiønningBarn:Anders Hansen 23 årAnniken Hansdtr 19 årSille Marie Hnasdtr 17 årMaren Angell Hansdtr 13 år.Det er ikke mulig å finne skifte etter Hnas Pedersen på Røst, de fleste med det navnet ble skiftet etter på 1800 tallet og det er sent siden han har død ca 1745 på Røst. Men desverre er som alle vet Lofoten full av Lakuner i sine papirer.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Takk til Steinar.Det første skifte du viser til (Dorothea Blix) kjente jeg til - og regnet med at den Hans Pedersen som var hennes sønn i 1. ekte. kunne være samme Hans Pedersen (Blix) på Røst + Apnes i Hol, Vestvågøy.De andre to skiftene hadde jeg ikke sett - og takker særlig for henvisningen til disse.mvh Knut Inge A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Tilbake til innlegg nr 1 her om Elias Schøning (1738-1817) fra Apnes i Hol, Vestvågøy (Ursin og Schøning og Blix?-slektene):Hans bror Bjørn på Apnes nevnes i en rettssak vedr. restaurering av Hol kirke på Vestvågøy 1800Lenke: Vestvågøy kirkelige fellesråd - lokal kirkehistorie - Hol kirke:I året 1804 var det igjen klart for store reparasjoner av kirken. Kirken skulle restaureres. Tømmeret i veggene hadde klart seg bra tross manglede vedlikehold, og øvrige materiale var kjøpt, inn året før. Dette var lagret på Buksnes prestegård. Ialt var det 600 meter bord og 36 meter stokker.En ung, kjent kirkebygger fra Vågan, Petter Svaboe, skulle lede oppbyggingen. Alt gikk greit helt til materialene skulle hentes på Buksnes. Alt var borte, og presten Westerwaldt i Buksnes hadde ingen forklaring. Petter Svaboe trodde han visste hva som hadde skjedd. Westerwaldt hadde solgt materialene, og stukket pengene i egen lomme.Svaboe sendte en klage til biskopen, men denne foretok seg ingen ting.I forliksrådet, som ble oppnevnt i 1797, satt presten Westerwaldt. Westerwaldt møtte ikke selv, men sendte kona og Ole Hvid. Hvid var den personen som hadde kjøpt materialene av Westerwaldt.Saken ble nærmest en samlet anklage mot Petter Svaboe som kunne tenke seg og stevne sin prest og sjelesørger for forlikskomisjonen. Det var prestefruen og Ole Hvis som stod for snakkingen. Det andre medlemmet i nemda, BJØRN HANSEN fra APNES, forholdt seg taus......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar du sjekket 'slekten Rist' som omtaler personer fra dette området. Han har noe kommentarer om Ursin-slekten der.Er foresten av Schøning (ikke Steigengrenen, Min onkel er etterkommer på sin farsside hel fram til datteren til den første Schøning på Sand, som hadde bare en sønn og resten var døtre) brønlundslekten selv på min mors side. Men dine med dette navnet er etter det jeg vet verken eller.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Anne Agate (skifte 7/10 1789) og Hans Olsen (skifte 15/12-1779) er foreldrene til Dorthe Hansdatter. Hans Henrik (konf. 1785)nevnes som dattersønn i skiftet etter Anne Agate.Barn nevnt i ekstraskatten 1764 er Annichen, Aleth, Ole, Dorthe og Elen. Se gnr 91 http://trekilen.com/xls/Hadsel_1764.xlsFra 1806 innrulleringsmanntallIndre Aandstad Elias Schiøning Leilending Har pass Jeronÿmus Schiønning 27 Aandstad Sønn Biørn Schiønning 24 Aandstad Sønn Jens Schiønning 20 Aandstad SønnMichael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13:) Det framgår ikke 'krystallklart' etter mitt skjønn om Dorothea Mogensdatter Blix var g. 1) m. Laurits Mørch d.e. (fogd i Salten) og 2) m. Peder Erlandsen Skovgaard (fogd i Lofoten 1660-75) etter omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Vil bare takk for innleggene fra Moum og Steinar Olsen.Jeg hadde sett så vidt Børje Johnsons side før, men ikke gått grundig gjennom den, så hadde ikke den info. Serlig info om Dorthe Hansdatter Ongstad g.m. Elias Schøning var interessant.mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.