Gå til innhold
Arkivverket

[#39853] Maria Loss - Bosted: Selloter, Hadsel i Vesterålen i 1801


Gjest Knut Inge Apesland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Inge Apesland

Hei igjen til dere med kunnskap om Vesterål-slekter:MARIA LOSS levde i 1801 som enke, 70 år, på Selloter i Hadsel i Vesteråøen. Selloter ligger ytterst i Morfjorden, på nordsiden av Austvågøya (Hadsel kommune). Maria Loss hadde vært gift med en ERIK. Deres datter ERIKA og svigersønn var:PEDER PEDERSEN SELLOTER fca. 1770 Gårdbruker og fisker på Selloter i 1801 og hans kone ERIKA ERIKSDTR fca. 1764.Kjenner noen til denne familien, også MARIA LOSS på Selloter i Hadsel ?mvh Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Vi må vel kunne anta at denne Erik (Thilemann/Tellemann ?) er etterkommer av sogneprest i Hadsel fra 1626, Mogens Pedersøn Thilemann (Tillemann/Tellemann) (1599-1664), som hadde barna NN (far til Mogens f. ca. 1665 ?), Berethe, Sophie, Anders, Gjertrud og Steffen, alle født i perioden ca.1630-ca.1645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og at Erika kanskje er søster av 'jordmand' Offer Erichsen Tillemand (ca.1748-etter 1801) som 2.g. ble g.m. Sophia Enochsdatter Ringkjøb (ca. 1772), bosatt på Kjerringnes, Sortland, Hadsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS Pedegree: Erich Mogensen Tellemann 1718 Grytting i Hadsel - 1792 Kalnesfjord. Foreldre Mogens Gabrielsen Telleman og Anicha (Little Anne) Christensdt.1. gift 30/11 1748 Hadsel med Karen Offersdt. Lochert 1734 Hadsel - bgr. 12/4 1761 Hadsel. Foreldre Offer Abrahams. Lochert og Ermegaard Carstensdt.2. gift 9/3 1763 Hadsel med Anne Schjelderup 1734 Hadsel - bgr. 2/11 1782.Kanskje 3. gift med Maria Loss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Ja, her var det mange myter! Det er bedre å bruke kirkeboka enn FS ...1. Erikka Marie Eriksdtr blei døpt 6. januar 1765. Da var faren, Erik Olsen, død, og jenta blei derfor oppkalt etter han. (Tellemann-koblinga er ei misslykka gjetning som har havna på FS.)2. Mora til Erikka var Maria Katrine Jonsdtr (eller helst Toresdtr) Lund. 'Loss' i 1801-tellinga er trolig ei av de tallrike feilene der. Maria Lund var kanskje søster til Kirsten Toresdtr Lund, som gifta seg med Ole Olsen Haug i 1758.3. Erik Olsen og Maria Lund gifta seg 19. februar 1763, de bosatte seg på Grytting (like sør for grensa mot Sortland). Erik døde i 1764, gravlagt 8. juli.4. Erika var gift to ganger. Første mannen var Israel Hanssen (1756-1791), de bodde på Grønning i Ytre Eidsfjord. Tre barn, og sønnen Hans (f. 1786) har mange etterkommere. Andre mannen til Erika var altså Peder Pedersen (1772-1837), de fikk ett barn, Eilert Petter (1799-1855). Erika døde som enke 18.10.1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den 'jordmand' Offer Erichsen Tillemand jeg nevner i innlegg 4 er vel da sønn av Erich Mogensen Tellemann i hans 1. ekteskap (1748) m. Karen Offersdt. Lochert ?'Mogens Tellemann', far til den i innlegg 5 nevnte Mogens Gabrielsen Telleman, er han sønn av sogneprest i Hadsel fra 1626, Mogens Pedersøn Thilemann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Unnskyld, far til Mogens Gabrielsen Telleman heter selvsagt GABRIEL (Tellemann/Thileman ?) (f. ca. 1635 ?) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var Erich Mogensen Tellemann (1718-1792) bror av Maren Mogensdatter Thilemann, g. Marcus Abrahamsen Lockert (død 1765) på Tenstrand, Ulvøy, Hadsel ?Hvem var foreldre til Erich Mogensen Tellemann's 2. kone Anne Schjelderup, f. 1734 i Hadsel, død 1782 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Tellemann-problemene bør vel luftes i en egen tråd. De har ingenting med Erik Olsen/Maria Lund å gjøre, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Inge Apesland

Takk til Johan Borgos i Vesterålen. Oppklaringene omkring slekta på Selloter var flott. Jeg søker fofedre/mødre /slekt i Lofoten og Vesterålen for mine barn gjennom deres mormor fra Breivik på Hadseløya. Med utgangspunkt i hennes besteforeldre har jeg kommet ganske langt bakover på enkelte linjer.Til dere andre i debatten: Jeg har også ruslet vill i slektsnavn som Lockert - Brøndlund - Tellemand - Hundevad - Ringkjøb m.flere rundt forbi i Lofoten og Vesterålen.En ting jeg har sett og lært : Selv om disse navnene dukker opp som fødenavn/mellomnavn - så er det slett ikke sikkert at navnebærerne var knyttet til disse slektene. Ofte ble prester/embetsmenn og 'Storfolk' kalt opp igjen uavh. av slektsskap.Avslutningsvis: Takk til Borgos for de flotte slekts/gårdshistoriene fra Øksnes i Vesterålen - en gullgruve for slike som meg som ikke har mye kjennskap til gårdshistore / levevis og områdebskrivelser + slekt i Vesterålen.mvh Knut Inge Apesland, Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei jeg har noe jeg lurer på om denne Maria Loss ( 1731-1808)Det er flere spm som jeg vil stille ang henne. 1.Hvem kan være hennes foreldre? Jeg har fått opplyst at hun var gift med en Eric Nn og deres datter var ei Erika Eriksdatter gift antagelig med en som het Israel Hansen og Disses barn var da en Hans Israelsen 2. Kan dette være riktig?Er det noen som vet noe om dette? Mvh Rolf M Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Har noen her portrett av Mogens Thileman (f.1599) ? Skal være i Hadsel kirke av ham, vet ikke om kona hans også er avbilda. Thileman var jo andre mannen til Maren Pettersdtr. Falch (mor til Petter Dass). Hadde vært gøy å sett bilde av Mogens.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.