Gå til innhold
Arkivverket

[#39858] Nils Simonsen Skjerven på Doglo i Furnes?


Gjest Thor Böhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Böhmer

Jeg ser enkelte slektstavler på Internet opererer med Nils Simensen Skjerven som eier av Doglo i Furnes, gift med Sigri Eriksdatter fra Doglo. Jeg finner ikke grunnlag for dette noe sted.Er det noen som kan bekrefte evt avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For å holde innlegget oppe i dagen, så kan jeg si at Nils altså skulle ha kommet fra Skjerven i Lardal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hva er evt årstallene her? Skjerven-slekta ble for øvrig beskrevet av Henning Sollied i NST på begynnelsen av 40-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Kanskje du kunne være så vennlig å utstyre oss med en referanse til nøyaktig hvilke nettsteder det er som opplyser dette?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da tror jeg du kan glemme det. Hvis du opplyser hvilke nettsteder det dreier seg om, så vi får se påstandene, kan sikkert første setning omskrives til 'Da kan du glemme det'.Dersom du leser Sollieds artikkel, vil du se at det ikke kan være noen Nils Simonsson fra Skjerven på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Böhmer

Jeg er jo av samme oppfatning. Hensikten med disse innleggene fra min side er å lokke ut noen av disse som har dette på sin hjemmeside. Jeg er rimelig sikker på at disse aktive slektsforskerne har sett dette debattinnlegget uten å svare.Andre har dristet seg til å skrive Nils Simonsen Tanum.Om det gjør det hele bedre vites ikke. Jeg tviler på disse forbindelsene.Det er imidlertid antatt at det er forbindelser fra disse slektene til Hedemarken.En 'Tordenstjerne' skal være gift til Tokstad.Dessverre så er jeg nå på et annet operativsystem, så jeg kommer ikke inn på slektsdatabasen. Men det er ikke den forbindelsen jeg ønsker avklaring på her og nå. Bare den som går til Doglo (Dobloug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Thor Böhmer:Jeg tror du snur saken litt på hodet. Når du innledningsvis sier at 'enkelte slektstavler på Internet opererer med Nils Simensen Skjerven som eier av Doglo i Furnes, gift med Sigri Eriksdatter fra Doglo', og dette uten å oppgi hvor du har funnet påstanden, fremstår dette som din egen påstand.Dermed må du enten dokumentere din påstand, trekke den, eller oppgi hvor du har funnet den. Vi kan da ikke gjette oss frem til hvor du skal ha funnet dette, og vi kan samtidig ikke motbevise, da det er den som fremsetter en påstand som har bevisbyrden.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Antakelig et skudd utenfor mål, men kan det ha vært Skjerven i Vardal (Gjøvik). Det er ikke langt fra Furnes. Simen navnet forekommer der tidlig på 1600-tallet, men dette er vel før den tid? Jeg har dog aldrig sett noe om en slik forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

Hva debatanten i innlegg 8 tror eller mener får stå for hans regning. Jeg ønsker ikke å trekke fram slektstavler som enkeltpersoner har lagt ut. Jeg ønsker imidlertid å peke på at 'noen' bruker disse rekkene og som jeg har sagt tidligere lenger opp i debatten, så tror ikke jeg å disse rekkene. Jeg ser ingen grunn til å bidra med å spre rekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Thor Böhmer:Hva jeg tror og mener står selvsagt for min egen regning. Og det jeg mener er at du ikke sprer men derimot påviser feil ved å referere til de nettsteder som oppgir hva du innledningsvis spør om. Om du ikke oppgir dine kilder, blir det dermed du som sprer opplysninger du ikke har kontroll på. Det er selvfølgelig ditt valg å ville verne disse upålitelige nettstedene, men ved å verne de gjør du oss alle en bjørntjeneste.Så min henstilling er at at du enten oppgir dine kilder eller spør på en annen måte. Hva du velger er selvføligelig ditt valg, og vil stå for din regning. : )Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Böhmer

Det er fortsatt din oppfatning! Kommer det ingen motforestillinger til at det ikke kom noen fra Skjerven eller Tanum til Furnes på den tida, så får vel jeg en slags bekreftelse på min antagelse om at noen har gitt seg sjøl aner de ikke skulle hatt? Jeg har ikke funnet noen Nils Simonsen Skjerven. Detimot er det en Nils Simonsen Tanum, men han har aldri bodd i Furnes og dermed .........For meg er denne debatten avsluttet! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Thor Böhmer:Jeg skal komme deg litt i møte: Jeg gjetter på (kan ikke mer enn dette, da jeg ikke vet hvilken kobling disse ukjente nettstedene har gjort opp til den nevnte Nils Simonsen Skjerven) at Nils Simonsen Skjerven er en konstruksjon (altså ikke kildebelagt person). Grunnlaget kan være opptegnelser gjort på Gullaug i Lier midt på 1700-tallet.Hvem er det denne Nils Simonsen og Sigri Eriksdatter skal være foreldre til og når skal de ha levd? Du må altså gi oss flere opplysninger, for at vi skal kunne versifisere eller falsifisere (om dette i det hele tatt er mulig).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Innlegg 7: 'Andre har dristet seg til å skrive Nils Simonsen Tanum.'Dette er jo litt mer interessant, da det er nevnt en Simon Nilsson på Tanum i Lardal 1546-59, som etter alt å dømme var svigerfar til Mattis Eilivsson på Skjerven.Men i utgangspunktet tror jeg ikke mer på forbindelsen mellom Lardal og Furnes av den grunn. Det er vanskelig å vite hva man skal sette fingeren på uten å studere disse nettsidene, og jeg har ikke klart å søke dem opp på Google. Personlig mener jeg at den som offentliggjør noe på internett, må tåle at det blir satt under debatt. Jeg ville publisert lenker til nettsidene i denne debatten, men for saken er det ikke noe poeng å nevne navnene på dem som har lagt ut informasjonen (selv om den nysgjerrige enkelt vil kunne finne det ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

På Doglo (Dobloug) var det i 1528 en bruker som het Esten (Østen Øystein etc). Han har da enkelte kalt Nilsen. Det er dette som jeg sterkt betviler. Jeg finner ingen kildebelegg for den påstanden. Esten var reell nok. Han er også forfar til de fleste av oss furnesninger. Men som sagt uten dokumentasjon på forholdet, har denne debatten ingen interesse. Den bringer oss ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.