Gå til innhold
Arkivverket

[#39867] Haugland i Lurøy, Ole Johnsen.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Jeg leter etter foreldre til Ole Johnsen Haugland i Lurøy. - Han er ant. den samme Ole som var dreng hos sin senere kones mor og stedfar, Iver Knutsen i 1801 og da var 26 år. Altså da f. ca. 1775. - Han blev g.m. Marithe Ebbesdr., f.c. 1782. - Selv omkom han på sjøen i 1833. - Kjenner noen til hans foreldre ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke hjelpe direkte, men var han gift 2 ganger? I et skifte på Selnes i Lurøy i 1811 etter Ole Joensen er datteren Rakel Olsdatter nevnt som gift med Ole Jonnsen Haugland. I et skifte i 1812 etter Weviche Torstensen er Ole Joensen Haugland gift med Maren Ebbesdatter som du skriver.Er det samme mann som han i 1811 som har giftet seg pånytt igjen før skiftet i 1812, eller har det vært 2 med samme navn på samme tid i Haugland? Dette var det vel ikke mye hjelp i, men jeg har iallefall forsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar du forsøkt å kontakte de som er ansvarlig for denne siden og årboken i Lurøy Lenkehan heter Rune Bang og har sine røtter i samme omnrådet og har god oversikt over Lurøyslekter.Ellers er det jo nen generasjoner med Ole Jonsen og John Olsen på Hestmoen ifølge skiftene.Har etterkommere på Marits bror Paul men det hjelper vel ikke mye.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei dere. - Den Ole som Rachel Olsdr., fra Selnes var g.m., går jeg ut ifra er den Ole Johansen som det visstnok var sk. e. samme år som den jeg skulle ha tak i. - Denne Ole er hva jeg skjønner sønn av Johan Johansen Bratland, f.c. 1750. -- Jeg er også klar over disse på Hestmoen, men har ikke klart å finne noen kobling. -- Ellers var jo en Jon Olsen, sk. 1750, fra Hestmoen g.m. moren til Magli Hansdr., som er mor til Ebbe som er far til Marit Ebbesdr. Haugland g.m. den aktuelle Ole Jo(h)nsen Haugland. -- (Den nevnte R.B. har forsåvidt også vært litt involvert i denne problemstillingen før.) -- Som nevnt innledningsvis, var en Ole Johsen dreng hos Marit Ebbesdr.s mor og hennes 2. mann ved tellingen i 1801. - Antagelig er det vel han som da blev g.m. datteren i huset. -- Disse på Hestmoen er jo en mulighet, men jeg har ingen oversikt over etterkommere der. Det var jo to kull med barn og to Jon. En d.e. og en Jon d.y. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar du tenkt på å låne filmen med militære ruller for Lurøy, hvis det er samme person som skrev den orginale for Rødøy så var han ganske flink med å skrive hvor de var født.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ja kanskje det var en ide å forsøke. -- Jeg lurte også litt på om denne Ole evt. kunne være fra Herøy, ettrsom hans sønn hadde en forlover f. i Herøy da han skulle gifte seg. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.