Gå til innhold
Arkivverket

[#39869] Knut og Guro Bakken. Vang i Valdres. Hvem var det?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiKnut og Guro var foreldre til Anders Bakken som igjen er bestefar til en kamerat av meg.Knut er født i 1853-1855 (i flg FT1900) Guro er født i 1852-1854 (i flg FT1900)Bakken er en gård i Vang (en av mange)Her er familien i Ft 1900: LenkeJeg trenger hjelp til i finne Knut og Guros foreldre, evnt ekteskapsinngåelsen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være en mulig kandidat til Anders, selv om navnet er blitt litt forandret?LenkeFornavn på foreldre kunne være mulig. Ikke lett når du ikke kjenner farsnavn. Håper noen har bygdebøker og kan gjøre oppslag for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg mente at jeg ikke hadde Guro og Knuts fedres fornavn. Her kalles alle for Bakken, etter navneskikken i 1900.Derfor er det litt vanskelig å finne hvem som var Guro og Knuts foreldre.Kan hende du kan finne ut dette ved oppkallinger av barna , eldste sønn heter Anders. Kan Knuts navn ha vært Knut Andersen ? Det blir mye gjetting når vi ikke vet. Mvh- Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et par som gifter seg i Valdres som du kan kikke litt på:LenkeFant ikke så menge med fornavn som stemte med det paret i 1900-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På en av Bakkengårdene i 1865 er det en del navnlikhet her? LenkeAlder stemmer ikke helt , men her er vel litt usikkerhet? Det kan jo tenkes at Knud i 1900-tellingen er født på Bakken-gården?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Hei! Min samboer er etterkommer av denne slekten, gjennom Anders Bakken sin bror Knut Knutson Bakken født 23/2-1888, død 08/01-1963Knut Andersen Bakken er født 04/09-1853, død 05/10-1932. Guro Nilsdatter Bakken er født 24/11-1852, død 09/10-1912.Din kamerat er antageligvis nevø av hennes bestefar, som har holdt på lenge med slektsforskning, og har også bilder av Knut og Guro. Vi var nettopp i 80års dag i Valdres og fikk se mange gamle og flotte bilder fra denne slekta!Med vennlig hilsen Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Gunn, og tusen takk for hjelpen.Ja det VELDIG trolig at du fant ekteskapet i nnnlegg 5, og det er også veldig trolig at Knut kommer fra en Bakken-gård.Tusen takk igjen Gunn :-)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars ørt at Ove Wangensteen

Til Tommy:Tusen takk skal du ha! Min kamerat mente også å ha hørt at noen dro over til USA, og en faktisk ble utentiksmininster (Kristoffer Warren) Har du hørt noe om det?Og har du ytterligere opplysninger du vil dele med meg er jeg veldig takknemmelig.Disse bildene..er de scannet?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Hei igjen!Foreldrene til Knut Andersen Bakken var Anders Andersen Høvda født 03/07-1811, død 20/12-1881 gift 30/10-1841 med Berte Andersdatter Øyo, født 11/9-1819, død 20/5-1887. Lenke folketelling 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60545&gardpostnr=163&personpostnr=1120&merk=1120#ovre>LenkeForeldrene til Guro Nilsdatter var Nils Christoffersen .Brubakken, født 24/5-1808, død 09/03-1878. gift 24/10-1853 med Marit Halvorsdatter Hagen født 25/1-1807, død 28/2-1854. Lenke folketelling 1865: LenkeJeg har også hørt at det er slektskap med Warren Christopher, men har aldri sett på forbindelse, har derfor gjort noen søk som i hvertfall bekrefter norsk opphav Lenke om han : http://en.wikipedia.org/wiki/Warren_Christopher Warren M. Christopher født 27.oktober 1925 Finner han i Census 1930: http://home.c2i.net/tommy.paulsen/Census1930.gifForeldre til Warren Christopher : Ernest W Christopher, født 1888 Iowa C Anna Christopher, født 1891 North Dakota Ernest W Christophers foreldre finnes her i Census 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det er riktig at Warren Christopher har aner i Vang. Jeg leste en artikkel om dette for en del år siden da han var utenriksminister og på besøk i Norge. Jeg mener å huske at det var hans oldefar, nærmere bestemt farfars far, som utvandret fra Vang i Valdres til Amerika. Det kan passe bra med det som er funnet i folketellingen fra 1900 i Decorah, Iowa.Jeg antar at Nils Christoffersen Brubakken, f. 24/5-1808 (nevnt i innlegg 10), er han som i følge FamilySearch (IGI) ble døpt 9/6-1808 og var s.a. Christoffer Jensen og Guro Nilsdtr. Christoffer og Guro hadde også (fortsatt i følge IGI) en sønn Jens, døpt 11/3-1810. Det er trolig denne Jens som med familien sin er registrert utvandret fra Vang til Amerika 26/3-1853 (se utflytta frå Valdres 1816-1867 i Digitalarkivet). Han kalles da Jens Christophersen Torpe og er 43 år gammel, og så langt jeg kan se har Brubakken vært en husmannsplass under Torpe. Kona til Jens var 35 år da de emigrerte, og hun er ikke for gammel til å kunne ha fått en sønn i 1862 (Warren Christophers farfar?). Det er godt mulig at Jens Christophersen var oldefaren til Warren Christopher. Etternavnet Christopher er da en forkorting av patronymet Christophersen, noe jeg også mener å huske fra den nevnte artikkelen. I 1860 bodde Jens Christophersen (James Christopherson) med familien sin i Springfield, Winneshiek Co, Iowa, alle familiemedlemmene hadde fått sine fornavn amerikaniserte.I innlegg 10 linker Tommy Paulsen til en side fra folketellingen fra 1900 (Decorah, Iowa). Legg merke til at det også er en annen husstand som bruker Christopher til etternavn, det er husstanden som er oppført helt øverst (rett over husstanden til farfaren til Warren Christopher). Jeg kan ikke tyde fornavnet på han som er 'head' i husstanden, men han kan likevel passe til å være den sønnen til James Christopherson som var 11 måneder gml. i 1860 (f. i august 1859 i Iowa, begge foreldre f. i Norge). Han har en søster som kalles Belle, hun er f. i desember 1839 i Norge og emigrerte i 1854. Denne Belle tror jeg må være hun som i 1860 kalles Isabel og som het Ingeborg i Norge (f. 18/12-1839 i følge IGI). Utvandringsåret er bare ett år feil. Det kan altså se ut til at to av James Christophersons ugifte barn bor i nabohusstanden til Warren Christophers farfar i 1900!Ved å sammenholde alle opplysningene som nå er kommet fram, har jeg stor tro på at Warren Christopher var oldebarn av Jens Christophersen Torpe som igjen var bror til den nevnte Nils Christoffersen Brubakken. Det betyr i så fall at Anders og Knut Knutsønner Bakken var tremenninger til Warrens far Ernest W. Christopher som ble f. i Iowa i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tusen takk Gunnar:-)Jeg har laget to nye temaer når det gjelder denne saken 39003 og 39004.Og jeg trodde faktisk at en 'nyere' hadde utvandret fra Vang, enn det du antyder.Faren til en venn av meg (snart 90 år) mener han er tremenning av Warren. Det du sier er at tidligere generasjoner har utvandret, men at Warren har sine aner i Vang??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Folketellingen fra 1930 (som det linkes til i innlegg 10) viser at Warren Christophers foreldre og besteforeldre alle var f. i Amerika. Han kan derfor ikke ha hatt nærmere aner enn oldeforeldre som har emigrert fra Norge. Jeg tror ikke noen andre av Warren Christophers oldeforeldre har utvandret fra Vang enn dem jeg har nevnt i innlegget mitt, altså hans farfars foreldre. Warren Christopher og hans familie er også omhandlet i debattene 39910, 39903 og 39904. Av førstnevnte debatt går det fram at din venns far var firmenning til Warren Christopher, ikke tremenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.