Gå til innhold
Arkivverket

[#39872] Anders Jakobsen, gift 1817 i Eidanger


Gjest Berit Gaarder
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

ungk. Anders Jakobsen af ... 26 år, skomaker og inderst og pike Aasta Hake/odatter Hamn/Havn? 26 år.9/19-28/10 1818 Karen Maria, Anders Jakobsen Havn? og Aasta Hakesdt.?, inderster. Fadd: Anna .., Karen Rønn, Peder Rønn, Jacob Guds.., Søre Rønn. Alle .. af Eidanger.Er litt usikker på disse fadderne.Jevnf.reg.: S. 337 mannkjønn: Anders Jakobsen og Aasta Hakodt. eller Hakedt. S.346 kvinnekjønn Karen Maria Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Takk Berit!Navnet på mor og brud kan stemme. Jeg har funnet konfirmasjonen til Karen Maria, og den presten skrev tydeligere. Det stemmer også med barn som Anders får i sitt neste ekteskap. Hans første datter i det ekteskapet døpes Aaste Kirstine, og han får en sønn senere som blir døpt Isak. Han blir senere husmann på Lanner.Håper på noen lokalkjente i Eidanger som kan tyde gårdsnavnene.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror det står Røra og ikke Rønn på fadderne.I 1801 på Røra bodde en husmann Isach Jacobsen og kona Karen Rasmusdatter sammen med flere barn. Bl.a. Aase 10 år. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

HeiKjenner ikke til denne familien, men Porsgrunn Bibliotek har lagt ut Gårds- og Slektshistorie fra Eidanger. Det ser ut til at disse personene er omtalt under Husmenn og festere under Gårdsnr. 39, Røra og bruksnr. 6. Plassen heter Havnen. LenkeHilsen Kersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Takk til Kjersti for henvisningen til Eidanger gårds og slektshistorie. Da er vi tibake til Brunlanes i Vestfold. Er det noen som kan tyde hvor Anders kommer fra i oppførelsen ved giftermålet. Jeg får det ikke til å bli Kjose, som det står i gårds og slektshistorien at han skal komme fra, men jeg er jo ikke spesielt dreven i gotisk.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Vel, da må vi vente på kirkebøkene for Kjose i Brunlanes. Jeg har ikke funnet Anders Jakobsen i bygdeboka for Brunlanes, så han er ikke av gårdmannsslekt.Takk til alle som har tydet skrift.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.