Gå til innhold
Arkivverket

[#39877] Anders Olsen Leksvik i Nord-Trøndelag / Stranden i Ørland prgj. Sør-Trøndelag


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

Søker foreldre til ungkar Anders Olsen som får uekte barn Brede Arnt Andersen 17/11 1817 med Gunhild Nilsdtr. Dalsaunet i Leksvik. Ved dåpen til Brede 14/12 s.å. er bosted Strand? Ørland prgj oppgitt på faren Anders. Jeg finner ganske mange Anders Olsen i Ørland prgj ved ft. 1801 men ingen på gården Stranden. Finner en Ole Christophersen på gården Stranden som muligens kan være faren. Noen med lokalkunnskaper som kan hjelpe ?Meget takknemlig for svar.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Stallvik

Ein Anders Olsen Dybvigstrand vart konfirmert på Ørlandet i 1812. Eg har gjort eit raskt søk i dåpslisten frå 1794, men har ikkje funne nokon dåp. Djupvika er ein gård i Sørfjorden, ikkje rett langt frå Holvatnet, som er nemnd i eit anna innlegg i debattforum. Djupvikstranda er også ein gård i Selva i Agdenes, men i konfirmantlista er Anders plassert mellom gutar frå Refsnes og Holsundet, så eg held ein knapp på Stjørna-sporet. Brede Arn Andersa får også ei dotter Hanna Bergitte, 30.11.1848 med Elen Hansdotter Bjørset. Hanna vart gift med Petter Olaus Olsa Blankheia/ Rødsjøen, f.1838 i Leksvika,så her har det vore mykje trafikk over fjellet mellom Leksvika, Stjørna og Åfjorden. Helsing Tor Stallvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei TorTrodde ingen skulle reagere på denne etterlysningen, så takk for opplysningene.Ja, man kan trygt si at det må ha vært stor trafikk, både over fjell og fjord på disse folkene jeg søker etter:-)) Denne Anders (min tipptippoldefar) er jo svigerfar til Maria Jensdtr. fra Hulvatnet som jeg søker foreldre til i tema 39711, å hun ”reiste” jo også ganske mye, det samme gjorde Anders sønn Brede, (han endte til slutt oppe i Lofoten.)Brede’s datter Hanna har jeg registrert etterkommere på. Men så var det hvor denne Anders Olsen kom fra, jeg syns det virker som du er på rett spor, (selv om jeg ikke er kjent i området) spørsmålet er hvor skal jeg lete videre ?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

Eg har funne ein høveleg kandidat: Anders Olsa, fødd 27.01.1793. Foreldre Ole Jonsa og Dortea Andersdotter Søraunet. Dei vart vigde 05.07.1792, ho frå Saga. I 1801 finn vi Anders på Søraunet, 8 år, men her er faren nemnd Ole Andersa, gift 2. gong og med Elen Krestafersdotter som kone. Søraunet ligg i Sørfjorden i same område som både Djupvika og Tånnarvikstranda. Helsing Tor S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Hill-GunnHar en del eldre stoff om Dalsaunet om det er av interesse.Kan maile deg om du mangler eldre ledd.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Tor og KnutSelv om jeg er Sør-Helgelending av opprinnelse og sånn nogenlunde godt kjent i Nordre del av Trøndelag, er jeg veldig lite kjent i området Leksvik, Ytterøy, Inderøy og Åfjord hvor en del av mine tippoldeforeldre / tipptippoldeforeldre kom fra. Er derfor meget interessert i alt som kan avsløre hvor bl.a. Anders Olsen kom fra, og tar med takk i mot alt som har med dette området å gjøre (også Dalsaunet hvor Gunhild Nilsdtr. kom fra)Min e-postadresse er hilljen@online.no :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Her har du noe å starte med.Mange av folket på Dalsaunet er av Skotte-ætt som jeg skal prøve å sende deg opplysninger om litt senere. Din Gunnhild med familien på Dalsaunet:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11718&gardpostnr=111&merk=111#ovre>Lenke Forespørsler om Trønderslekt får du mest treff på Dis-Norge-Sør-Trøndelags base :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.