Gå til innhold
Arkivverket

[#39882] Nordnorske etterkommere av Iver Huitfeldt (1655-1710)


Gjest Per Heitmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Heitmann

Den kjente sjøhelten Iver Huitfeldt (Østfold og Danmark) hadde visstnok en sønn som ble forvist til Nord-Norge, sannsynligvis til Troms. Min oldefar, Julius Hansen, født 1870 i Lenvik, Troms, mottok arv etter Iver Huitfeldt. Kjenner noen til de mellomliggende ledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Godt spørsmål. Problemet er påstander av typen: ''min oldefar . . . mottok arv etter Iver Huitfeldt.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Ringdal

Jeg fant en god del info på nettet om hva andre slektsgranskere har funnet. 1) Her har du 4 generasjoner bakover for din oldefar Julius: [url="http://www.troms-slekt.com/Huitfelt.htm>http://www.troms-slekt.com/Huitfelt.htm Eldste person her er Anne Dorthea Olsdatter Hvitfeld født 1714.2) Her finner du en generasjon til bakover: http://coman.no/kjsvense/kslekt/kslekt/189.html Dvs til Ole Olsen Huitfeldt født 1655.Men jeg fant ikke noen forbindelse mellom disse og Iver Huitfeldt (men det er blitt sent, og jeg er trøtt).3) I FS finner jeg 2 treff på Iver: Lenke Hans datter: LenkeHer er litt info jeg fant ved søk på nettet om Iver Huitfeldt: 4) Hans forfedre og og 1 stk datter (??-1744): Lenke Her fremkommer det at datteren Margrete Sofie gitet seg i 1727 med Daniel Andreas GÜNTHER, men det står ikke noe om barn. Se også: http://genealogy.munthe.net/database/notes.html I følge denne kilden hadde Iver 6 søsken og 3 halvsøsken (Se notater om faren Tønne). 5) En annen kilde angir at Iver hadde 2 halvsøsken: Margaretha og Hartvig: http://vestraat.net/iea-p/p345.htm#i27862 6) Her er noen linker til info om sjøhelten Iver: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Så vidt meg bekjent hadde Iver Huitfeldt til Tronstad (1665-1710) 7 barn hvorav tre døde som spedbarn og den eldste sønnenen, Tønne, døde ung i København. To døtre; Else gm. Andras Lachman og Margrete Sofie gm Daniel Andreas Gunter. En sønn vokste opp: Claus Huitfeldt gm (sin kusine) Anne Margrethe Huitfeldt (f Tronheim).Claus Huitfeldt f.1698 reiste utenlands 1720, kadett i København, senere lagmann i Tønsberg og Fredriksstad lagdømme, Assessor i Overhofretten, Etatsråd. 3 sønner 6 døtre. Død på Tronstad juni 1749.Se for øvrig dette tema Lenkemvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Heitmann

Hei, jeg takker hjerteligst for alle svar. Som førstegangsbruker er jeg imponert over hjelpsomheten. Og så skal jeg være litt mer presis i spørsmålsstillingen neste gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det funnet noen slektsbånd mellom Ole Olsen Huitfeldt f. 1655 og orlogskaptein Iver Huitfeldt f. 1665 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 5:) Det ser for meg ut som Margaretha Tønnesdatter Huitfeldt (f.ca.1669) er HELsøster av Iver (dvs. d. av Helle Margrete Nold, som skal ha fått 7 barn mellom 1662 og 1671). Med sin 2. kone Sophie Amalie Rosenkrant (g. 1673) hadde Tønne 3 sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Tønne (Jacobsen) Huitfeldt(1625-1677) Gm. 1) Helle Margrete (Thomasdatter) Nold til Maglø i Skåne(1663-1671) Barn:1.Margrehe f.1664 (ble 5 timer gammel)2. Iver f.05.12.1665 -1710 gm Kirsten Røyem3. Elsebe Helvig 1666-1712 gm Axel Rosenkrantz til Ørup4. Jacob Henrik 1667-16675. Thomas 1668-1689 ugift6. Margrete f.18.03.1669-1718 gm Hans Ernst von Tritzler til Thom7. Christian Charlot Amalia 1670-1745 gm Bolette v. HovenbechGm 2) Sophie Amalie (Borgesdatter) Rosenkrantz til Ørup i Skåne. Barn:1. Henrik Jørgen 1674-1751 til Elingaard gm 1)Sophie Pultz 2)Birgitte Christine Kaas2. Jacob Børre 1675-16763. Hartvig 1667-1748 gm Karen Werenskiold mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Til innlegg (8)H-J Huitfeldt-Kaas; ”Efterretninger om familien Huitfeldt:”.. Fra en Mand, der tydeligvis har staaet i et clientelt Forhold til Brødrene Arild og Jacob Huitfeldt i slutningen av det 16de, formodentlig i en eller anden Betjening ved deres Norske Lene, nedstammer vistnok en Slægt, der ved Slutningen af det 17de Aarhundrede antog Familienavnet Huitfeldt (eller Witfeldt), og som i forrige Aarhundrede var temmelig udbredt paa hele Vestlandet (Bergen, Christianssand, Nordlandene) og formentlig ogsaa have grener i Christiania og i Danmark. Nu synes den at føre en temmelig latent Tilværelse i Tromsø Stift, hvorfra den dog engang i 1870-Aarene i Aviserne fremkom med en Paastand, der strax afvistes, om Nedstammelse fra eller nær Slægtskab til Commandeur Iver Huitfeldt..”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Heid, en tastefeil i (10), det var von Tritzler som døde i 1718 og ble begravet i Vor Frelsers Kirke 29.06, ikke Margrethe (som vel forlengst var død)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Ja, jeg leste nok litt 'skrått' i tette linjer med liten skrift. Det skal være;Margrete d.09.03.1683 på Aaby i Båhuslen.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Helle Margrete (Thomasdatter) Nold til Maglø i Skåneer vel ikke født i 1663. Skal det være 1643 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Døde både Elsebe Helvig f. 1666 og Axel Rosenkrantz til Ørup i 1712 ? Giftet ikke Axel seg om igjen med Else Morman og fikk sønnen Christian (født når ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Het gutten (barn nr. 7) virkelig Christian Charlot Amalia ? Charlot, OK (uten 'te'), men Amalia ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Til (18) Jeg har oppfattet Elsebes dødsår som 1712, men ved å se på det igjen ser jeg at det gjelder Axel Rosenkrantz. Informasjonen er fra en slektstavle (i nevnte bok) med veldig liten skrift (og jeg må få meg briller) Elsebes dødsår mangler;'Elsebe Helvig Huitfeldt f.1666 * e.1681 Axel (Børgesen) Rosenkranz til Ørup Skaane, Oberstløitnant i Norge, f.1650 +1712, i dette ækteskab Stamfader til den nulevende Slægt Rosenkrantz på Ørup. 5 Børn. Han havde siden Else Birgitt Morman.'Bortsett fra å rette avskriftsfeilene jeg klarte å gjøre mener jeg videre diskusjon om etterkommere etter Tønne Huitfeldt til Trondstad (eller Axel Rosenkrantz) bør foregå under annet tema.mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mai Berggren

Hei Per!Dette innlegget har ingenting med emnet ditt å gjøre, men vi er i slekt! Se tema nr 23099 innl.6 med henv. til tema nr 50788.Mvh Mai Berggren, Nesodden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mai Berggren

Hei igjen! Håper du får tatt en titt i Talvik kirke og får tatt bilde av lysekrona som skal henge der og av kirken. Henv tema 21170 innl. 7Du kan forresten få mailadr min, t-berggr@online.noHilsen Mai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.