Gå til innhold
Arkivverket

[#39883] Sivert Jentoft Olsen, f. 1791, Fygle, Hol, Nordland


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Sivert Jentoft Olsen ble født 20.06. 1791 på Fygle i Hol, og døde samme sted 29.08. 1823, 32 år gammel. I skiftet etter ham (avskrift) er enken Marte Johanne og sønnen Peder Sivertsen, 8 år, nevnt som arvinger.Hol bygdebok hevder imidlertid at Siverts enke het Marte Jacobsdatter, men samtidig står det at Siverts sønn Peder gir kår til Olava Marie Pedersdatter i 1853.På FS er denne Olava Marie Pedersdatter oppført som Siverts kone og Peders mor.Det er altså ulike opplysninger ute og går her. Det mest sannsynlige er kanskje at Siverts kone het Marte Johanne Jacobsdatter, siden navnet Marte er nevnt både i skiftet og i bygdeboka, men hvem er da Olava Marie Pedersdatter? Har vært inne på tanken at hun kan være Peders svigermor, altså mor til hans kone Anne Maria Jacobsdatter, som jeg ikke kjenner foreldrene til.Enken etter Sivert Jentoft Olsen må ha giftet seg i igjen med en Lukas Olsen i 1827 eller -28, for fra denne tid er han nevnt som Peders stefar i militærrullene.Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Etter å ha lett litt i kirkebøkene og folketellingen, tror jeg at jeg har funnet ut nok om Olava Marie Pedersdatter (eller Lava Marie Pedersdatter som jeg regner med er samme person) til at jeg med 99% sikkerhet avskriver henne som kona til Sivert. Det er mulig at hun var hans stemor, siden faren Ole Andersen, etterlot seg en enke jeg ikke kjenner navnet på.I den scannede kirkeboka fra Buksnes fant jeg Marta Johanne Jacobsdatter, gårdmannskone på Fygle, d. 05.12, begr. 12.12. 1843, 55 år gammel. Synes det virker lovende. Siverts kone giftet seg 2. gang med Lukas Olsen, og han var, som Sivert, gårdbruker på Fygle. Hun må da være født omkring 1788, og da er hun nok ikke fra Buksnes, for hun finnes ikke i kirkeboken fra 1773-1793.Ved søk etter Marthe/Martha Jacobsdatter i 1801-tellingen fant jeg flere alternativ, når jeg la inn +/- 5 år på fødselsår 1788. Jeg velger å konsentrere meg om Nordland først. En del har jeg allerede sjekket ut av saken, og jeg sitter da igjen med disse fire:-MJ f. ca. 1790 fra Sandvær indre, Tjøtta, Alstahaug. Foreldre: Jacob Henriksen og Kirsten Hansdatter.-MJ, f. ca. 1787 fra Mo, Brønnøy, Mor: Heriken Jensdatter Scubart. Hun er gift 2. gang med Michel Michelsen, men det står at han er bortjaget av konen(!). Jeg fant en Stinchen Margrethe Jensdatter Schubart fra Bergen, som var gift med Jacob Nilsen Bugge, Brønnøy, på en hjemmeside. Står ikke årstall, men Stinchens far er født ca. 1731, så det kan vel stemme. Fornavnet er nok antagelig feiltolket i 1801-tellinga.-MJ, f. ca. 1787 fra Bordvig, Nøstvig, Brønnøy. Far: Jacob Olssen- I tillegg er det ei MJ, f. 1793 som er fosterdatter på Bru, Nøstvig, Brønnøy, hos Jon Brynoldsen.Takknemlig om noen har noen videre opplysninger om noen av disse! Jeg kommer nok kanskje til å legge dem ut som egne temaer etterhvert, men jeg prøver her først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.