Gå til innhold
Arkivverket

[#39904] Hjelp til tyding FT i Usa 2.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg må desverre meddele at dette også er vanskelig for meg å lese. Noen som kan hjelpe?Mvh Lars Ove

bilete0889.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var ikke enkelt. Forstår ikke mye av det som står i overskriften, men prøver:Kristopher, Ernest W., head, 42 år, 23 år ved 1.gift. Utdannelse?:No, Yes. Født i Iowa, faren og moren født i Iowa. Cashier Bank (bankkasserer). Ikke veteran.Kristopher, C.Anne, wife, 39 år, f. Iowa, faren f. Viginia og moren f. Iowa.Barna, alle Kristopher: Ernest W Ja-ob?, sønn, 17 år, han og foreldre f. Iowa.---David L., sønn, 16 år, f. N.Dakota, foreldrene f. Iowa.---H. Jean, datter 11 år, f. N.Dakota, foreldrene f. Iowa.--- Wa... M., sønn, 4 6/12 år, f. N.Dakota, foreldrene f. Iowa. Ingen av barna i arbeid. Alle snakker engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk Berit:-)Jeg hadde også M+ i norsk, men falt ut her.Warren Chrisoffer var utenriksminister i USA. Han har besøkt sine aner i Valdres, og min venns far er hans tremenning (tror vi).Derfor tror jeg at jeg har funnet ham, med god hjelp an Tommy Paulsen her på Web-debatten, som har hjulpet meg meg med disse avskiftene.Er det Warren Christopher som er nevnt?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan se ut som Waaren eller Warren, men det står en M etter det navnet. Så om du vet om utenriksministeren hadde et fornavn til som begynte på M. så skulle du være på enda litt tryggere grunn. Hvilken tid er disse tellingene, eller hva det er, fra ? Warren var bare 4 1/2 år da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Berit:Den tellingen er fra 1930, og Warren er født 1925 (tror jeg), så det stemmer :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket Caplex på nettet, og der står det at Warren M. Christopher ble født i 1925. Han levde ihvertfall i 1996. Så jeg antar at det du la inn er fra ca. 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Du er tilsynelatende på rett spor; se Lenke hvor det sies at 'Warren Christopher (1925- ), whose great-grandparents emigrated from Norway in 1853, was named secretary of state in 1993'.Nevner i samme forbindelse (berømte døler fra Dakota?) at en av 'atombombens fedre' og nobelprisvinner i fysikk, Ernest Orlando Lawrence, hadde norske foreldre, og jeg mener at mora kom fra Lom og faren fra Valdres, men dette er jeg usikker på. Noen som har nærmere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.