Gå til innhold
Arkivverket

[#39908] Tyding av dødsinnførsel


Gjest Kjell Ove Hattrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Ove Hattrem

Hva i alle dager er det Veøy-presten har prøvd å formidle helt til høyre på denne siden, rett over delelinjen midt på arket?Lenke''Døde ... ...hold i ... begravet paa ... Kirkegaard.'' -- ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vet ikke om dette gir noen mening: Død under et ophold i Harken hvor han blev begravet fra Ostnæs kirkegaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Kan det være at han oppholdt seg i Haram, og at det har vært en kirkegård på Austnes i 1880-årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan stå Harham/Harhan og ikke Harken som jeg trodde. På DIS fant jeg at Ostnes gård = Austnes gård. Så Kjell Oves forslag høres mye riktiger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Eg trudde eg hadde sendt dette, men det må ha 'blitt borte på vegen':Kaarmand Hans Ellingsen er i Haram kyrkjebok innførd som gravlagd 16.2.1882, f 1827, Oppholdssted(?):Veø Prgj, dødsårsak: Lungebetendelse. Gammal skrivemåte var Harham, kyrkja ligg framleis på Austnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Berits variant Harhan er nok den riktige (ellers 'begravet paa'). Pussig at Haram kan ha vært skrevet, og særlig om også uttalt, med -n. Har i årevis vært litt interessert i skifter mellom bokstavene m og n, ad en spesiell etymologi. Men kanskje var bare Veøy-presten og/eller den som skrev til ham litt ukjent med stedsnavnet eller bare noe ustø stavemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Kjell Ove Hattrem: Vi får feilmelding på epostadressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no , slik at vi får sjekka den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.