Gå til innhold
Arkivverket

[#39909] Marit Gundersd. Krybelsrud gift 27 des 1817 i Sør Odal med Tosten Ottersen.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kan noen slå opp i Sør Odal bygdebok som omhandler Krybelsrud under Strøm Prestegård? Ifølge FS er Marit datter av Gunder Jørgensen på Krybelsrud. Vil gjerne vite om denne Gunder er sønn av Jørgen Hansen Krieble og Kari Gundersdatter Berg fra Nord Odal. Finner en Gunder født 10 feb 1749 med disse foreldrene i FS, men jeg har ham registrert som død 2 år gammel. Vet noen om dette er korrekt - eller om denne Gunder vokst opp og ble Marits far. Og - hvem som eventuelt var Marit mor. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har også aner fra Krybbelsrud , O-dalen. Har kopi av en del sider fra bygdeboka om nettopp Krybbelsrud .Jeg legger inn en lenke til Kriebelslekt på Eidskogs hjemmeside.LenkeHar for en stund siden utvekslet slektsdata om med Krybbelsrud slekt medlemmer her.Skal se hva jeg finner, om ingen kommer meg i forkjøpet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du meg igjen! Har så mange papirer om Krybelsrud, så det tar litt tid å samle sammen.Mine forfedre er nettopp Jørgen Hansen fra Krybbelsrud og Kari Gunnersdatter , muligens fra Berg i Nord-Odal.Jeg siterer det jeg fant i Bygdebok kopi , men jeg er redd det ikke er så mye hjelp i:Sitat s. 131: ' NEDRE KRYBBELSRUD. Jørgen Hansen fra Krybbelsrud ( f. 1722) g. 1748 m. Kari Gunnerud , fra berg i Nord-Odal 1716-88. var husm. her fra 1750-åra. Barn: Mari f. 1749 g. 1768 m. Per Jensen , Skarnes. Hans f. 1752 ( se neste) Gunner 1755-1757 * Jørgen f.1758 g. 1794 m. Gunhild Hansd. Strøm Per Krybbelsrud ( det skal helst være Per Jensen g.m. Mari Jørgensdatter) fikk disse barna her: Lisbeth f. 1775, Jørgen f. d. 1779 , Kristoffer 1781-82 . Den eldste sønnen til Jørgen Hansen tok over plassen.Hans Jørgensen 1752- 1841 g. 1778 m. Eli Henningsdatter fra s. Berger. '* Det er den eneste Gunder som er nevnt her som sønn av Jørgen og Kari.( Med forbehold om rett avskrift.)Håper spesialister på Kriebelslekt kan hjelpe deg med dette. Jeg ble ikke særlig klokere , selv om dette er mine forfedre.Jeg har mye stoff om mine aner her fra Nedre Krybbelsrud. Går tilbake Jørgen Hansen f. 1780 og Eli Ottersdatters, sønn Hans Jørgensen f. 1808 ( Min tippoldefar)Om du trenger noe om disse kan jeg sende deg privat. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Gunder Jørgensen jeg finner i 1801-tellingen er denne karen:LenkeFor meg ser det ut til at han har en datter Mari, men disse bor ikke på Krybbelsrud.Får se om jeg kan finne ut mer om denne familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapet mellom Gunder Jørgensen og ane Johnsdatter: LenkeHåper kirkebøker kan vise hvem denne Gunder var sønn av?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk som alltid, Gunn. Skal samle sammen alle detaljer jeg har rundt dette og det du har oversendt - tar en nøye gjennomgang på det senere i kveld. Ha en fin solskinnsdag så lenge..... Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Tosten Ottesen og Marit Gundersens giftemål.Det har du fra før, men jeg fant det også her: LenkeHa en fin dag du også! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Gunder Jørgensen som gifter seg med Kari Pedersdatter på anetavlen fra Eidskog, er nok en eldre utgave. Jeg fant dato for det giftemålet her:LenkeKan det være at den Gunder Jørgensen du søker opphavet til kommer fra et annet sted enn Sør-Odal? Bare en tanke, siden det ikke ser ut til at vi finner han født der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg også søkt i hele landet i 1801-tellingen på menn med fornavn på Gunder og etternavn som begynner med Jørgen. Finner kun to i Hedemark og Oppland og begge er gift. Den ene er han som jeg har lagt lenke til på Strøm , den andre er denne karen på Toten:LenkeTror jeg vil holde en knapp på karen i Sør-Odal.Det var det jeg fant så langt.Lykke til med letingen. ( Hyggelig at vi søker etter folk fra samme områder)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk for all hjelp, Gunn. Jeg holder også en knapp på Sør Odal. Dette er min manns slekt - han er 'tyskofil' og meget historisk interessert. Han synes det er stas at han er av både Kreible og von Rummelhof-slekt! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.