Gå til innhold
Arkivverket

[#39910] Warren Christopher. Amerikansk Uteneriksminister. Hans Norske Aner. Valdres


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg viser til tema 39003, 39004 og 39869.Dette ble visst litt mer litt mer komplekst enn jeg hadde tenkt, og ønsker derfor å få det inn i et tema.Warren har uten tvil norske aner, og for å gjøre det enkelt; gjør det her. Min venns far sier han er Warrens tremenning. Jeg tviler ikke på det, men vil gjerne bekrefte det.Hvis dere tar dere tid til å lese de andre innleggene som jeg har henvist til, blir jeg veldig glad hvis dere kan hjelpe meg videre.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Fant ikke mye om Warren i de temaene du nevner, men her er iallefall en ledetråd, rett fra 'the horse's mouth' som de sier der borte:'I have Norwegian ancestors. Our name had been Christopherson in records I found. I sometimes wish I had a nice short name-like Al Gore.'Warren Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Og her er en til fra samme mann:'I was born in a very small town in North Dakota, a town of only about 350 people. I lived there until I was 13. It was a marvelous advantage to grow up in a small town where you knew everybody.' Warren Christopher (født 1925)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1930 for Scranton village, Bowman Co., ND syner at Warren M. Christopher var fødd i ND 1925 som son av:Ernest W. Christopher (42) IA IA IAC. Anna Christopher (39) IA VA IAFT1900 for Decorah Winneshiek Co., IA syner at Ernest W. Christopher var fødd i IA Feb. 1888 som son av:Martin Christopher (Nov. 1862) IA Nor NorAnna R. Christopher (Oct. 1865) IA Ger BohEr dette oppklarande?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lars Ove du har feil nummer i henvisningen til de 2 folketellingene. Det kanskje forklarer hvorfor Kurt ikke fant noe.Det skal være temaene 39903 og 39904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Berit:Selvfølgelig har du rett. Et tastetrykk feil gjør hele forskjellen.Takk skal du ha! :-) Lars OveOg Tommy: takk du og. Warren har vært i Valdres en tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Utmerket Tommy, der kom beviset. Folketellingen fra 1870 bekrefter min hypotese om at farfaren til Warren Christopher, Martin Christopher (f. 1862), var sønnen til Jens Christoffersen/James Christopherson. Se mitt innlegg under debatt nr. 39869, det blir litt uoversiktlig her siden temaet er fordelt på flere debatter. Her er en link til tellingen fra 1860: LenkeI følge FamilySearch (IGI) ble det døpt en Gjertrud Madsdtr. 11/7-1818 i Vang, dette er trolig kona til Jens (hun ser altså ikke ut til å være f. i 1819). Ved bruk av diverse kilder (F.S., utflytterliste, div. folketellinger) har jeg satt opp følgende oversikt over Jens Christoffersen (James Christopherson) og Gjertrud Madsdtr. (Jane Christopherson) sine kjente barn (de 5 eldste er f. i Norge):1. Guro, f. 1836, emigrerte, men bodde ikke hos foreldrene i 1860. 2. Ingeborg, f. 1839, Isabel (Belle) i Amerika, levde i 1900 (var da ugift). 3. Jøran, f. 1842, Julia E. i Amerika, levde i 1860. 4. Gjertrud, f. 1849, Jane i Amerika, skolelærer i 1870. 5. Ingeborg, f. 1851, Emily i Amerika, skolelærer i 1870. 6. Martha Christine, f. ca. 1855, skolelærer i 1870. 7. Mary H., f. ca. 1857, trolig død mellom 1860 og 1870. 8. Eber Christian, f. 1859, levde i 1900 (var da ugift). 9. Martin, f. 1862, g. m. Anna R., f. 1865, begge levde i 1900.Det er ellers grunn til å tro at de også har fått barn mellom 1842 og 1849 som har dødd som små. Legg merke til at Gjertrud bare var 18 år da det første barnet ble født.Bygdeboka for Vang (bind C) forteller for øvrig at Christoffer Jensen var fra husmannsplassen Kvismoen under Kvien i Vang (men f. på Kvål), han ble senere husmann under Tørpe (Brubakkin) og Jøvne (begge disse gårdene er omtalt i bind B som jeg ikke har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Her hevder Odd S. Lovoll, tidligere professor i historie ved St. Olaf College, at oldeforeldrene til Warren Christopher utvandret i 1853.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Her er familien til Jens Christopherson i Decorah i 1880:LenkeLegg merke til at kona til Jens nå er oppført med sitt norske navn Gjertrud (Gertrude). Familien bruker fortsatt Christopherson som etternavn. Det må ha vært barna til Jens og Gjertrud som forkortet etternavnet (farens patronym), i hvert fall kalles (minst) tre av barna for Christopher ved folketellingen i 1900. Nå har vi funnet Warren Christopher sin familie både i 1860, 1870, 1880, 1900 og 1930. For linker til de to sistnevnte tellingene, se debatt nr. 39869, innlegg 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg vil bare si tusen takk til alle som har bidratt til dette.Jeg gleder meg til å å fortelle firmenningen til Warren disse opplysningene neste helg i Valdres.Tusen, tusen takk!!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tina Bakken

Hei! Jeg er litt nysgjerrig på hvem din kamerat er? A, R, K Ø eller H :) Han er tremenning med min mor.Med vennlig hilsen Tina Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.